Graag advies

Gestart door janstr, januari 23, 2013, 11:53:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janstr

Dag, ik ben nieuw op dit forum, maar heb er al enkele uren nuttig zoekwerk op doorgebracht. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een versterker wil aanschaffen ipv een av receiver.  Het wordt een Marantz PM 6004 of de PM 7004. De laatste is momenteel in de aanbieding. Ik heb nu floorstanders die minstens 15 jaar oud zijn (MB Auart QL-SP1). Die geven een vol en (ik denk) een warm geluid. Omdat ze oud en groot zijn wil ik ze vervangen. Het liefst voor standmounters.
Nu zijn mijn vragen:
Kan ik standmounters ook gewoon op een audiomeubel zetten met ca. 2 meter tussenruimten en geven ze dan nog een goede luisterervaring ( in de hele kamer). Mjin kamer is 3,75x8 meter.
Kunnen standmounters een even goed vol geluid produceren als floorstanders?
Zijn Marantz versterkers neutraal te noemen of hebben ze toch een uitgesproken karakter?
Welke merken passen het best bij een Marantz?
Natuurlijk ga ik jullie advies niet blindelings opvolgen, maar ga ik luisteren. Maar ik zou graag willen weten welke modellen ik het beste kan gaan beluisteren.

Cornelis1921

hello Alleerst, welkom hier! Ten tweede, wat is jouw budget? byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Citaat van: janstr op januari 23, 2013, 11:53:23
....Nu zijn mijn vragen:
Kan ik standmounters ook gewoon op een audiomeubel zetten met ca. 2 meter tussenruimten en geven ze dan nog een goede luisterervaring ( in de hele kamer). Mjin kamer is 3,75x8 meter.
1) Kunnen standmounters een even goed vol geluid produceren als floorstanders?
2) Zijn Marantz versterkers neutraal te noemen of hebben ze toch een uitgesproken karakter?
3) Welke merken passen het best bij een Marantz?
Natuurlijk ga ik jullie advies niet blindelings opvolgen, maar ga ik luisteren. Maar ik zou graag willen weten welke modellen ik het beste kan gaan beluisteren.
...

1) dat verschilt per speaker en is voorts afhankelijk van de ruimte waar ze komen te staan (in het algemeen; hoe meer driver oppervlak en kastinhoud, hoe meer output ook betreft bass),
2) vroegere modellen zaten aan de warme kant van neutraal, recente modellen zijn m.i. neutraal te noemen,
3) zelf heb ik goede ervaringen met Usher, Focal, Tannoy, Totem, Monitor Audio, Dynaudio, Kef ... e.e.a. is puur persoonlijk (een kwestie van smaak).

janstr

ik hoop dat ik zo goed reageer. Zonder quote bedoel ik. Mijn budget voor de speakers is ca. € 650 euro. Voor een set.

Maus

Ik zou ze niet op een kastje/meubel zetten. Meestal gaat dat fijn mee staan bonken.

Of versterkers een ander geluid hebben ga ik me niet meer in mengen, daar zijn het een aantal niet mee eens hier.

Cornelis1921

Citaat van: janstr op januari 24, 2013, 10:27:43
ik hoop dat ik zo goed reageer. Zonder quote bedoel ik. Mijn budget voor de speakers is ca. € 650 euro. Voor een set.
KEF EQ300! Hele goede reviews gehad én betaalbaar. Je moet wel van het naar "warm" en "donker" neigende geluid van KEF, typisch Brits, houden. Zoja, dan heb hiermee een dijk van luidspreker, én een standmounter.
Succes en groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: janstr op januari 23, 2013, 11:53:23
Dag, ik ben nieuw op dit forum, maar heb er al enkele uren nuttig zoekwerk op doorgebracht. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een versterker wil aanschaffen ipv een av receiver.  Het wordt een Marantz PM 6004 of de PM 7004. De laatste is momenteel in de aanbieding. Ik heb nu floorstanders die minstens 15 jaar oud zijn (MB Auart QL-SP1). Die geven een vol en (ik denk) een warm geluid. Omdat ze oud en groot zijn wil ik ze vervangen. Het liefst voor standmounters.
Nu zijn mijn vragen:
Kan ik standmounters ook gewoon op een audiomeubel zetten met ca. 2 meter tussenruimten en geven ze dan nog een goede luisterervaring ( in de hele kamer). Mjin kamer is 3,75x8 meter.
Kunnen standmounters een even goed vol geluid produceren als floorstanders?
Zijn Marantz versterkers neutraal te noemen of hebben ze toch een uitgesproken karakter?
Welke merken passen het best bij een Marantz?
Natuurlijk ga ik jullie advies niet blindelings opvolgen, maar ga ik luisteren. Maar ik zou graag willen weten welke modellen ik het beste kan gaan beluisteren.

Kan prima op een kast geen probleem wel even een vorm van ontkoppeling gebruiken soms kan het zoals Maus zegt wat gaan bonken hoeft niet soms versterkt het ook het laag en is het meubel een klankkast, proberen


Ze kunnen even goed presteren alleen het laag is wat minder maar wat er niet is mis je ook niet, en soms klinkt een kleine speaker beter in een kamer als een grote ivm akoestiek, een een mooie subwoofer kan je zo op de Marantz aansluiten

De MB Quart zijn groot maar daarom krijg je ook hoe jij dat noemt, vol geluid

Een receiver of versterker heeft maar een ding te doen versterken, de kamer en de speakers bepalen de klankkleur, er zullen mensen zijn die anders ervaren maar t.o.v akoestiek speaker hebben we het over 1% van het totaalbeeld denk ik

Zelf zou ik ook 2de hands even kijken daar koop je speakers met een waarde van een paar jaar geleden 1000 euro voor 100/200 euro
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

Citaat van: John Wx op januari 25, 2013, 10:43:05...
Ze kunnen even goed presteren alleen het laag is wat minder maar wat er niet is mis je ook niet, en soms klinkt een kleine speaker beter in een kamer als een grote ivm akoestiek, een een mooie subwoofer kan je zo op de Marantz aansluiten
...
Als je een monitor zou vergelijken met een zuil van een zelfde merke en serie, zal de monitor in het algemeen een meer strakke, droge bas leveren t.o.v. de zuil, echter zal de zuil meer bas leveren en daardoor allicht voller, meer kompleet klinken.

In het algemeen klinkt een monitor op een degelijke/stabiele stand echt een pak beter dan op een kast. Sommige monitoren kan je iets dichter bij een wand plaatsen dan een zuil, zonder dat dit gevolgen heeft voor het geluid maar mijn ervaring is dat monitoren evengoed als zuilspeakers baat hebben bij een vrije opstelling.

JohnWx

Citaat van: xander32 op januari 25, 2013, 11:20:57
Als je een monitor zou vergelijken met een zuil van een zelfde merke en serie, zal de monitor in het algemeen een meer strakke, droge bas leveren t.o.v. de zuil, echter zal de zuil meer bas leveren en daardoor allicht voller, meer kompleet klinken.

In het algemeen klinkt een monitor op een degelijke/stabiele stand echt een pak beter dan op een kast. Sommige monitoren kan je iets dichter bij een wand plaatsen dan een zuil, zonder dat dit gevolgen heeft voor het geluid maar mijn ervaring is dat monitoren evengoed als zuilspeakers baat hebben bij een vrije opstelling.

Waarom zal het beter/anders klinken ipv op een kast op oorhoogte of een stand, met dien verstanden dat ze evenhoog evenver van de muur staan ongeveer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

spekkie99

Citaat van: John Wx op januari 25, 2013, 11:49:10
Waarom zal het beter/anders klinken ipv op een kast op oorhoogte of een stand, met dien verstanden dat ze evenhoog evenver van de muur staan ongeveer

Waarom zou het hetzelfde klinken?  :angel:

xander32

Citaat van: John Wx op januari 25, 2013, 11:49:10
Waarom zal het beter/anders klinken ipv op een kast op oorhoogte of een stand, met dien verstanden dat ze evenhoog evenver van de muur staan ongeveer
Heel eenvoudig; omdat een kast 1 grote klankkast gaat worden als je daarop een speaker zet ...
Een stand is veel meer stabiel en rigide/dood.

JohnWx

Citaat van: xander32 op januari 25, 2013, 12:33:51
Heel eenvoudig; omdat een kast 1 grote klankkast gaat worden als je daarop een speaker zet ...
Een stand is veel meer stabiel en rigide/dood.

Zo eenvouding vind ik het niet


Stabieler is een meubel en ligt ook wat voor meubel je kan alles ontkoppelen en die klank kast word het dan in principe ook als hij ernaast staat


Maar het is natuurlijk niet zo dat als je speakers op een meubel neerzet dat er dan geen goed geluid uit komt en alleen maar uit stands hangt ook af van hoe hard draai je wat gaat ermee resoneren of juist niet 

Ik heb nog nooit echt heel veel verschil gehoord ook in de zaak niet als het op een meubel stond, hoe vaak word er wel geen demo gegeven op een tafel zie de Doelen en aan de overkant en op de CES dit jaar
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Even wat postings verwijderd, aangezien een discussie tussen twee heren vanavond al voor de tweede keer niet vlotjes loopt!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Komt inderdaad door de klankkast door de koppeling die je maakt, ook al zet je er dempers onder.
Maar wat er ook meespeelt zijn de reflectievlakken. Luidsprekerbouwers doen heel wat om reflecties te voorkomen en fasereinheid na te streven. Plaats je monitoren dan op een kast, dan haal je dit direct om zeep.

Interessant leesvoer is wel te vinden op zelfbouwaudio.nl maar ook in het Luidspreker kookboek.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Citaat van: Maurice op januari 25, 2013, 23:27:26
Komt inderdaad door de klankkast door de koppeling die je maakt, ook al zet je er dempers onder.
Maar wat er ook meespeelt zijn de reflectievlakken. Luidsprekerbouwers doen heel wat om reflecties te voorkomen en fasereinheid na te streven. Plaats je monitoren dan op een kast, dan haal je dit direct om zeep.

Interessant leesvoer is wel te vinden op zelfbouwaudio.nl maar ook in het Luidspreker kookboek.

waarom adverteren er merken dan mee ? of plaatsing in een kast
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.