Marantz PM451 verbeterd

Gestart door HifiPiet, september 11, 2012, 08:52:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HifiPiet

Al jaren heb ik een Marantzset uit de jaren 80. Niet hun sterkste periode, maar het ziet er leuk uit. En voor mij is het zo langzamerhand een stuk nostalgie. De versterker daarin is de PM451. Het bleek dat vuil in de overbruggingsschakelaar van de toonregeling het geluid flink dwarszat. Het is lastig deze schakelaars goed schoon te maken, vandaar dat ik eens keek of de hele toonregeling te omzeilen was. Dat bleek kinderlijk eenvoudig, ook voor mij als ongeschoold knutselaar. En het resultaat is een veel helderder geluid. Daarom deel ik hier mijn ervaring: mogelijk dat iemand anders er zijn voordeel mee kan doen.

Bij het bestuderen van de service manual (van eserviceinfo.com) bleek dat alle toonregelingen altijd aan de signaalweg hangen, ook wanneer ze uit staan. Met de volgende twee stappen zijn ze helemaal te overbruggen.

  • Deze wijziging haalt de equalizer en het low filter uit de signaalweg, zonder solderen. Haal de kabel uit kabelklem J701 van de eindversterkerprint en hang deze ergens netjes uit de weg. Haal vervolgens de oranje kabel drieaderige kabel uit de klem bovenop de equalizerprint. Zet deze kabel in J701, zwart in het midden en let even op links en rechts. Desnoods even uittesten.
  • Deze wijziging haalt het spatial circuit uit de signaalweg. Hierbij moet je wel solderen. Haal van kabelaansluiting JU05 op de print met de audioaansluitingen de pootjes 1 t/m 4 los. (Het schema klopt volgens mij niet qua nummering). Laat 5 (ground) zitten. Overbrug vervolgens de beide aansluitingen gemarkeerd met R, uit mijn hoofd zijn dat de pootjes 1 en 4. De losse draadjes nog even wegwerken.
De versterker is door deze actie niet alleen verlost van vieze knoppen, maar klinkt ook een stuk beter.

JohnWx

daarom zit er tegenwoordig vaak source direct op of geen blans en bass en treble
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

beetje  zonde  :-(

:roll:  Beter  vervang je  elko's  en  slechte bindingen inplaats van een apparaat  te modificeren.  clown1
Als  een versterker  minder  helder  klinkt  is  dat 9 van de 10 keer  geen vuil maar  componenten die niet  goed genoeg meer  zijn om een juist  signaal weer te  geven.  Dit is  een versterker uit  1985± deze  zou in 1995 al eens  gereviseerd zouden mogen worden en schoongemaakt.  Het is nu  2012, dat is 17 jaar over datum. 

En als je een verschil hoort  in  source  direct/toon regeling aan.  Dan  blijkt  dat  toon regeling niet goed  functioneert.
Meestal  zijn de  1µF tot 10µf gaar samen met  de  DUAL OPAMPS.   Nu zijn de  OPAMPS van marantz(panasonic)  heel erg goed. Echter bij merken zoals  luxman en sansui  krijg  je  texas instr /moto/hitachi  dat zijn voorbeelden van  merken die  best  een hoog  db  ruis gehalten hadden.   laat staan  uitval  door  slechte behuizing.  (nu overigens niet meer) 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HifiPiet

Zonde? De ingreep is in 15 minuten volledig terug te draaien en heeft een merkbare verbetering opgeleverd. De directe aanleiding waren schakelaars die ik moeilijk kon schoonmaken. Als je eraan wiebelde, was het probleem soms weg of werd het erger. Ik heb niet gezocht naar vervangende exemplaren, maar dat lijkt mij ook lastig bij deze leeftijd. Met deze oplossing ben ik heel tevreden.

Ik ben het ermee eens dat met een versterker van deze leeftijd er winst is te behalen met het vernieuwen van elektronische componenten. Maar als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje. Met andere woorden: ook na revisie zal dit nooit een hoogwaardig exemplaar worden, mijns inziens. De ietwat knullige invulling van 'direct' bewijst dat. Voor het echte genieten gebruik andere spullen.

SB_Marantz

Logisch van die ''verbetering.''

Je had ook de schakelaars US kunnen reinigen.  byebye

Een kwartje ipv een dubbeltje werk maar dan is het wel weer origineel in orde en ben je de storende invloeden van de smerige schakelaars ook kwijt.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: SB_Marantz op september 14, 2012, 12:33:34
Logisch van die ''verbetering.''

Je had ook de schakelaars US kunnen reinigen.  byebye

Een kwartje ipv een dubbeltje werk maar dan is het wel weer origineel in orde en ben je de storende invloeden van de smerige schakelaars ook kwijt.


Jij doet ze toch soms in een bubbelbadje als contactspray geen optie meer is ?    :roll: :lol:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HifiPiet

Ik heb een poging gedaan met contactspray, maar dat hielp maar een korte tijd. Wat voor bubbelbaje gebruiken jullie?