Vervangen volume potentiometer PM7004

Gestart door Janvdg, april 23, 2012, 14:37:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Janvdg

Hallo vrienden,
Recentelijk heb ik de Marantz PM7004 versterker gekocht, samen met de bijbehorende streamer (NA7004). Prachtig spul, alleen heel, heel moeilijk af te stellen qua volume. De volumeknop op negen uur zetten is volslagen kansloos, je dendert het huis uit en de buren ook. Iets zachter zetten met de afstandsbediening lukt ook niet want dan staat hij bijna weer uit. Vervelend dus.
Mijn speakers zijn hier denk ik mede de oorzaak van (Definitive Technology Mythos STS), maar daar kan ik weinig aan veranderen. Ik heb inmiddels de Rothwell attennuators tussen de interlink geprobeerd, maar die kleuren de muziek toch behoorlijk en klinkt het niet meer 'los'.

Idee is nu om de potmeter te gaan vervangen. Ik heb inmiddels de Service Manual te pakken en een nieuwe potmeter. Standaard zit er een 50K Ohm Alps RK16812MG in. Ik heb inmiddels eenzelfde Alps gekocht, maar dan 100K Ohm. Mijn aanname is namelijk dat de volume pot dan minder gevoelig wordt. Klopt dat?

Iemand anders nog tips? Misschien iemand die deze operatie al eens eerder heeft gedaan? Ik hoor het heel graag, alvast bedankt!

schieper

Geen tips maar een vergelijkbaar probleem met mijn PM7001ki. Gebruik eigenlijk alleen de eerste 25% van mijn volume. Op de afstandsbediening is hij helemaal lastig af te stellen. Heb me er maar bij neer gelegd :-)

Moedige operatie om de potmeter te vervangen. Ben benieuwd of dat werkt...
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

rexp

Even volgen. Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn PM7004. Ik heb geprobeerd er aan te wennen, maar dat is mislukt. Inmiddels erger ik me er groen en geel aan.

Janvdg

Helemaal niemand hier die kan bevestigen dat een 100K Ohm potmeter de volume knop minder gevoelig maakt dan een 50K Ohm pot...?

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

i2Paq

Nog geen problemen hier met mijn PM7004 (ook in combinatie met de NA7004).

Je hebt toch gewoon nog garantie?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

JohnWx

ik zou zeggen bel even naar Audio service in Elst
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

QuattroNL

Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

still life

Citaat van: i2Paq op april 26, 2012, 08:06:00
Nog geen problemen hier met mijn PM7004 (ook in combinatie met de NA7004).

Je hebt toch gewoon nog garantie?

de TS heeft geen defecte volumeregelaar..  :wink:

Citaat van: Janvdg op april 23, 2012, 14:37:26heb inmiddels de Rothwell attennuators tussen de interlink geprobeerd, maar die kleuren de muziek toch behoorlijk en klinkt het niet meer 'los'.


nochtans een mooie manier om de analoge output van je bron te verlagen..
uiteraard moet je dit via de amp weer bijtrekken, wat je volumeregelaar een pak minder gevoelig maakt

als het niet meer los klinkt, beetje luider zetten
tenzij je reeds a/h 'clippen' bent  :angel:


Citaat van: Janvdg op april 25, 2012, 18:08:33
Helemaal niemand hier die kan bevestigen dat een 100K Ohm potmeter de volume knop minder gevoelig maakt dan een 50K Ohm pot...?

kan ook, maar:
intern rommelen/modden aan je pm, doet je garantie dan weer vervallen..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

erik1950

#9
Je kan het  toch maar proberen  het is waarschijnlijk  geen zo'n grote ingreep , alleen bij de ene zijn er maar drie draadjes aan bevestigd en de andere 5 , ik zou van te voren een foto nemen

gerard

Misschien de Rothwell Attenuators eens proberen tussen de  'Pre out 'en 'power amp in" dan plaats je ze tussen je voor en eindversterker, klinkt misschien beter???    Werkt dan ook voor alle bronnen tegelijk.
(Wel even je instructieboekje lezen of dit mag...  :-P  )

citaat:
The Rothwell In-Line Attenuators are the answer. These audiophile devices simply plug into any input sockets and reduce signal levels by 10dB. They can be used with integrated amps or pre/power amps, and are compatible with equipment over the entire price spectrum, from budget to extreme high end.
When used with integrated amps (simply plug them into any input sockets, then plug the source component into the attenuators) the volume control will be two or three "hours" further round its range than it was before, giving better control at low levels and operating well away from the end stops. When used with pre/power amps, there is an added benefit.

Although the attenuators can be used on the inputs of the pre-amp in exactly the same way as they would be used on an integrated amp (with the same benefits), alternatively they can be used between the pre-amp and the power amp to even greater effect. When used this way, not only is system gain reduced by 10dB, but the signal to noise ratio is improved by 10dB. This pushes the noise floor down enough to create an inky black silent background from which the music can emerge with better resolved fine detail and transparency. This applies to even very high-end and very expensive pre/power amps.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Dennis E36

Citaat van: gerard op april 26, 2012, 19:45:16
Misschien de Rothwell Attenuators eens proberen tussen de  'Pre out 'en 'power amp in" dan plaats je ze tussen je voor en eindversterker, klinkt misschien beter???    Werkt dan ook voor alle bronnen tegelijk.
(Wel even je instructieboekje lezen of dit mag...  :-P  )

citaat:
The Rothwell In-Line Attenuators are the answer. These audiophile devices simply plug into any input sockets and reduce signal levels by 10dB. They can be used with integrated amps or pre/power amps, and are compatible with equipment over the entire price spectrum, from budget to extreme high end.
When used with integrated amps (simply plug them into any input sockets, then plug the source component into the attenuators) the volume control will be two or three "hours" further round its range than it was before, giving better control at low levels and operating well away from the end stops. When used with pre/power amps, there is an added benefit.

Although the attenuators can be used on the inputs of the pre-amp in exactly the same way as they would be used on an integrated amp (with the same benefits), alternatively they can be used between the pre-amp and the power amp to even greater effect. When used this way, not only is system gain reduced by 10dB, but the signal to noise ratio is improved by 10dB. This pushes the noise floor down enough to create an inky black silent background from which the music can emerge with better resolved fine detail and transparency. This applies to even very high-end and very expensive pre/power amps.

Dit heb ik destijds ook gedaan bij mijn PM7001..niet met Rothwell, maar attenuators gemaakt door Triple M Audio.
Was een prima oplossing!

Mijn huidige PM14 heb ik intern laten aanpassen door dezelfde audiozaak. Gewoon extra weerstanden op de print bij de potmeter laten zetten.
Voor een paar tientjes was ik genoemd "probleem" helemaal kwijt.

Volume richting 12 uur is tegenwoordig geen probleem meer 8-)  hello
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

erik1950

Ik had daar ook aan gedacht een weerstand zetten voor de potmeter heb trouwens ook al gezien bij receivers

Janvdg

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties!
Ondertussen heb ik de potmeter vervangen en het probleem is zeker minder geworden. De volumeknop is nog steeds gevoelig, maar wel beheersbaar, zelfs met de afstandsbediening. Op zich was de operatie heel goed te doen. Alles bij elkaar 2 uurtjes werk.

Ik ga toch eens kijken of ik die Rothwell attennuators nog kan gebruiken. Ik weet zo gauw niet of mijn PM7004 een 'Pre out 'en 'power amp in' heeft. Als dat ook niet goed klinkt, dan kiep ik ze de Nijl in en ga ik extra weerstandjes bij de volume pot solderen. Hopelijk kan iemand mij dan vertellen waar ik die weerstanden dan tussen moet zetten en welke ik moet gebruiken?

Jullie horen het nog. Bedankt!