Marantz SC-80 voorversterker goud.

Gestart door HAL9000, oktober 26, 2011, 20:35:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb een sc-80 op de tafel gehad.  Heb er ooit  wel eens  eerder een gehad.  Ben er eigenlijk gene fan van,  opzich is alles goed te servicen  alleen  is  het print materiaal  van  waardeloze  kwaliteit.  Bij dit  exemplaar  was  een kanaal van de versterker defect  en  phono stage  werkte niet.


alles oud.

standby voeding.

tone regeling  oud.

voeding oud.

Phono stage  oud, in klasse A

voorversterker oud  in klasse A

onderdelen staan los  in tin door  hitte.

bij de phono stage  is  volgens mij ook water  in  gevallen want alles  op een geconcentreerde plek  is  verrot.

transistoren doorgerot.

alles nieuw.

nieuwe  elko's  transistoren en alle  tin bindingen  aangedikt.

Versterker  nieuw,  ik heb zwaardere  transistoren gebruikt,  die tevens ook beter koelen.

voeding ook lekker fris.

en de  tone  regeling.

oude  componenten, bijna  alle ELNA  elko's  lekken  of  zijn -20% in waarde.






Heb  de  sc-80 op de scope  gehad  en volledig getest.  Blijft heel stabiel, en geeft alles  correct weer.
Set  staan nu achter bij mij te spelen, klinkt aangenaam.   De  afstand bediening werkt  overigens ook helemaal.  hello
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

pietjepc

Mooi verslag, hoor! Je foto's zijn ook altijd erg verhelderend :yes: notworthy
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

jrm

 stupid

Inderdaad de foto's zijn altijd heel duidelijk!

Mooi werk weer Jon!

i2Paq

Hee, dat lijkt mijn SC-80 wel  :angel:

Met de SM-80 van SMarcel  :-)

Dat heb je vlot gefixt Jon, gisteren gebracht  notworthy

Ben benieuwd hoe hij straks klinkt aan "mijn" SM-80 en de Hepta's  :kwijl:
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81


mountainbiker

Mooie raportage weer hal9000!!!  :yes:
Volgens mij is het materiaal van de sc80 hetzelfde soort printplaat als die pm40 van mij.Kwaliteit is inderdaad niet zo goed. Met name van de eilandjes, maar wel te goed en zelfs sterk te repareren met enige geduld en inzet van tijd.
Toendertijd heb ik alle Elna elco's verwijderd.Wat een prut spul is dat Elna eigenlijk als je er zelf fysiek mee aan de slag gaat.Toen heb ik eerst alle eilandjes schoon gemaakt waarbij soms het koper losliet en de printplaat zelf zichtbaar werd. Met een heel dun penseeltje als een Rembrand of Picasso de eilandjes voorzien van een dun laagje zilverlijm,laten drogen en dit proces tot 2 keer toe herhalen. Daarna de elco's ( Panasonic en Yageo) erop solderen en vervolgens de randen van het soldeer nog twee keer heeel dun en nauwkeurig aflijmen met zilverlijm zonder te kliederen.Vervolgens deze verzilverde rand nog een keer afwerken met speciale isolatielak van Conrad uit een stift.Het zit nu gegoten als gewapend beton maar wat heeft het mij verdomme een tijd gekost.Het geluid is overigens prima.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

HAL9000

Ja  dat kan ook inderdaad,  vergt inderdaad  veel tijd.  Ben er ook een middag mee bezig geweest.
Mij is  verweten op het  audiokarma  forum (Amerikaans) Waarom ik alleen panasonic  FC/NHG  gebruik  en soms een enkele  nichicon PM(M) en nooit ELNA.  Elna  is  altijd  al  wat zwakker geweest, ze  experimenteerde in de  jaren 90 voor het eerst met cerafine  silmic en nog  wat  series.  allemaal een flop, je kon beter de goedkoopste  serie loze  elna condensator  gebruiken want  die  leefde  het langst.    Yageo  kan  lang mee gaan alleen is het niet zo bestand  tegen hoge temperaturen. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

i2Paq

Hij is weer thuis!

De Zamac zijpanelen zitten er weer op en hij speelt al weer enige tijd.

Ik heb het idee dat hij sneller inschakelde en dat hij "prettiger" klinkt.

Weer een mooi stukje werk geleverd door Jon  notworthy
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...