PM78 een onderschatte versterker?

Gestart door barteld, oktober 04, 2011, 12:28:35

Vorige topic - Volgende topic

barteld

Ik heb een pm78 en samen met mijn cd 16 speelt hij "alle kanten op".
Nu zie je (in mijn ogen dan), dat er nogal eens wat laatdunkend gedaan worden over de pm78.
Over zijn uiterlijk, zijn gebruikte compenenten...kortom het is wat een zozo versterker.
Een beetje als een Opel Kadett zeg maar :wink: (het rijd en that's it) of vooruit de eerste serie Ford Fiesta.(heb ik zelf gehad!).

Maar zelf....vind ik het juist een allround versterker met allerlei knoppen, die vaak ontbreken bij de modernere versterkers.Je kan er ook van allerlei speakers mee aansturen met zijn(ongeveer) 2x100w/8 ohms.

Je hebt knoppen van....... bass/treble/source direct/klasse a of ab/en wat ik zelf erg handig vind>de balans knop.Ga je ergens anders zitten, dan verschuif je even de balansknop.En de looks , gehard plasticachtig weet het, maar het heeft wel wat vind ik.Zeker als je , zoals ik zelf bent opgegroeid met zilveren (nu vintage) apperatuur.Ik moet zelf niets hebben van die moderne versterkers, die ontworpen lijken door "audio-kunstenaars", ipv audio  ontwerpers :-)
Je kan ook alles aan de versterker hangen met al zijn aansluitingen(oa phono/2 tape aansluitingen/aux) en je kunt op je luie kont blijven zitten cq liggen, ...... je drukt maar op de afstandsbediening. :roll:

Kortom waarom is de PM78 in mijn ogen zo onderschat. :cry:

Natuurlijk moet ik zeggen, wat interesseert mij dat wat een ander zegt.!

Maar ergens blijft het wat hangen , dat de pm78 zo wordt "ondergeschoven".

Je ziet ze ook weinig worden aangeboden, de reden daarvan is misschien/waarschijnlijk:..... dat ze allemaal de geest hebben gegeven? of zijn weggegooid bij het oud vuil?

weten jullie misschien waarom de 78 zo (weinig) populair is. :x

Paul

Citaat van: barteld op oktober 04, 2011, 12:28:35

Je ziet ze ok weinig worden aangeboden, de reden daarvan is misschien/waarschijnlijk:..... dat ze allemaal de geest hebben gegeven? of zijn weggegooid bij het oud vuil?

weten jullie misschien waarom de 78 zo (weinig) populair is. :x
Of de PM78 is zo goed dat niemand deze te koop aanbied, Heb zelf een PM50 het kleine broertje van de PM80 gekocht voor 25 euro op MP en wordt ook niet vaak aangeboden terwijl men voor een PM80 175 tot 300 euro vraagt. Als jij maar tevreden bent dat is het belangrijkste.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

JohnWx

Marantz ging met die looks totaal de mist in, was ook gelijk te merken qua omzet

Tis een heel goed ding maar ja die looks  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Typisch topic om naar gelijkgestemden te zoeken.
Wat maakt het in godsnaam uit wat de rest allemaal denkt, jij bent er blij mee.
Je vind de knoppen handig en het uiterlijk mooi, klaar toch?

Een 13 in een dozijn topic.   :-)

xander32

Voor wat het waard is: ik heb deze ook een heel aantal jaren in mijn bezit gehad, destijds nieuw gekocht, samen met een CD 67 OSE en een ST 59 (?) en daar heel veel plezier aan mogen beleven. Ze stuurden een paartje B&W CDM 7 SE aan.

Sander.

... heb er nooit wat bij gedacht maar idd. betreft ontwerp (looks) geen hoogstandje ...

i2Paq

Ik heb ook een PM78, van de eerste eigenaar.

Klinkt prima, erg handig met de afstandsbediening.

Nu mijn SM-80 weer terug is gaat hij de verkoop in want hij staat (mijn vrouw) in de weg  :|
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

mountainbiker

Zo lelijk ziet het apparaat er toch niet uit? Mag bij mij zo in de kast geplaatst worden hoor.No problem :yes: Heb gehoord van een kennis dat het geluid ook wel ok moet zijn van die serie.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Sparky

Toen ik een aantal jaren geleden op zoek was naar een andere versterker heb ik ook serieus naar de PM-78 geluisterd (in combinatie met Quadral Odin luidsprekers). Ik vond de versterker een prettig geluid hebben.
De reden dat ik de versterker niet gekocht heb is dat ik besloot een klasse hoger te gaan.

Voor wat het waard is: de PM-78 is in diverse testen en productbeschrijvingen ook altijd goed beoordeeld.

Cornelis1921

:yes:
Citaat van: mountainbiker op oktober 04, 2011, 18:03:21
Zo lelijk ziet het apparaat er toch niet uit? Mag bij mij zo in de kast geplaatst worden hoor.No problem :yes: Heb gehoord van een kennis dat het geluid ook wel ok moet zijn van die serie.
Yep, mooi lelijk is niet lelijk. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten, over prestaties wel. Groets, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SMarcel

Ik geniet al jaren van mijn PM-78. Heb deze ooit nieuw aangeschaft als hoofd unit, maar is inmiddels als slaapkamer versterker "gedegradeerd" maar voldoet nog steeds.

Momenteel staat deze weer even in de woonkamer omdat mijn SM-80 nog onderweg is om thuis te komen.

Ik denk dat het meer is van "onbekend maakt onbemind".

Groeten,

Marcel

barteld

bedankt tot dusver voor jullie reacties

De pm78 is vanaf 1998 uitgekomen , ook maar in 1 standaardversie.
De pm78 koste in 1998 ongeveer 1100 gulden.(ruim gerekend)

Het model was een midrange prijs/type

Zijn voorloper de PM 80...... koste ongeveer net zo veel en daar zijn vele versies van en was een succes model.
(zie maar eens naar het tweedehandsaanbod)

Dus die liefhebbers van de PM80 zijn niet massaal overgestapt naar de PM78.
Of de PM80 beviel zo goed, dat niet nodig werd bevonden om al de opvolger te kopen.
en instappers hebben het model overgeslagen lijkt de conclusie.

> mogelijke antwoorden van redenen daarvan, zijn tot dusver:

* model wat niet in de smaak valt qua uiterlijk
* er is gekozen voor een model, hoger in lijn(misschien door betere financiele tijden (dat men zich meer kon veroorloven?)/of dat men het "gewoner" begon te vinden om geld voor de aanschaf van een duurder model te
financieren?/ de opmars van geld lenen?)
*Gewoon een kwestie van "tussen wal en schip raken" lijkt het.

carbest

Ik vind de PM78 er erg mooi uit zien. Voor mij niet de reden om hem te laten staan. Ik heb een PM68 gehad. Dat is de uitgeklede variant van de PM78. De PM78 heeft een klasse A schakeling, de PM68 heeft die niet. Volgens de handleiding zijn beide versterkers verder identiek.
Ik heb nu een PM82 en al deed de PM68 zijn werk zeker niet slecht maar de PM82 doet het naar mijn smaak beter. Of dat door de klasse A schakeling komt weet ik niet.

De PM80-82 heeft ook iets legendarisch over zich. De verkoper van Hobo Hifi in Arnhem roemde hem afgelopen vrijdag nog de hemel in. Of dat terecht is hou ik in het midden maar zijn opvolger moet daar wel tegen op boksen en misschien daarom wordt het wel een beetje verguisd.

Aan de andere kant is de PM78 zeker geen slecht amp en zeker beter wat in de gemiddelde huiskamer staat. En als jij tevreden bent dan zal ik me helemaal niet druk maken.     
Life is what happens tot you while your bust making other plans.

Don Logan

Ach gossie.Klinkt een beetje als een minderwaardigheidcomplex :cry: op versterker gebied en is nergens voor nodig.
De man van een vriendin van mijn vrouw heeft een dergelijke versterker en kan je verzekeren dat de versterker 100% ok is. Hij is geluidstechnisch beter dan menig duurder model van concurerende merken. Te kleine voeding? Valt reuze mee hoor geniet maar lekker :yes: van de mooie sound en trek je nergens :no: wat van aan!!!

i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...