Citaat van: Whisper.nl op november 06, 2010, 22:01:55
Placebo noem je dat.
Voor mij is dit het onderbewuste aanspreken.
Je luisterd naar een cd en er wordt herinnering aangesproken/opgeroepen.
Je neemt een hap van je lievelings eten en je denkt terug aan je jeugd.
Een bepaalde muziek zal een bepaalde gemoedstoestand oproepen.
Dit kan leuk zijn, droevig, saai en ga zo maar door.
Er wordt bij bepaalde winkels een soort muziek gedraait die de kooplust zou stimuleren.
Groet Whisper
Placebo kan zeker een toegevoegde waarde hebben, er is immers voldoende wetenschap die hier zinnig gebruik van maakt.
Ik denk zelf dat dit trouwens twee kanten op werkt. Geloof je dat een willekeurige tweak effect heeft, dan zul je dit horen. Geloof je dat een willekeurige tweak geen effect heeft, dan zul je ook geen effect horen. Het zal denk ik dus ook je objectief luistervermogen beïnvloeden.
Gemoedstoestand doet een hoop, veel marketing is hierop gebaseerd. Sterker nog, veel marketing richt zich er direct op om met een bepaalde gemoedstoestand geassocieerd te worden. Heineken: gezellig met vrienden, Grolsch: relaxed genieten, Bavaria: even bijkomen. McDonalds: feest voor het hele gezin. Allways: een doekje voor het bloeden, zodat je minder beroerd voelt.