CiteerHet doet me denken aan de reactie van een klein kind dat als het maar hard genoeg schreeuwt de aandacht krijgt. Nu probeer ik mijn eigen kleine kinderen zoveel mogelijk positieve aandacht te geven en negatieve aandacht wordt genegeerd. Dan zal ik dan ook hier doen: op deze ene keer na zal ik niet reageren op inhoudsloze berichten die niets toevoegen.
Zo werd mij dat ook geleerd tijdens de managementopleiding. Het 10 - 70 - 20 schema: van een groep is (globaal) zo`n 20% een echte kartrekker, neemt een voorbeeldfunctie aan, profileert ziich positief, 70% zijn de middenmoters en 10% van een groep profileert zich negatief, hebben altijd en overal wat op aan te merken terwijl zij zelf geen constructieve bijdrage leveren. Geleerd werd mij om de meeste aandacht te schenken aan diegenen die zich positief profileren, daardoor worden de middenmoters geprikkelt om bij die groep aansluiting te vinden.
GEEN AANDACHT schenken aan de 10% die zich negatief profileert - anders beloon je diens negatieve gedrag.
Exact zoals jij het met je kinderen doet, opvoeden.
Sander.