Stereo-instellingen en SR7400

Gestart door Rob G, september 29, 2008, 09:23:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob G

Sinds een week of 3, na wat gepruts aan instellingen klinkt (of inmiddels konk) de 'stereo' weergave van mijn SR7400 compleet anders dan de 'direct' weergave. Dit verschil lag nu voornamelijk in het geluidsbeeld. Stereo klonk veel ineens veel breder dan direct, maar leek vooral de middentonen wat te dempen.

Zo'n groot verschil had ik nog niet eerder opgemerkt; eerdere vergelijkingen tussen stereo en direct gaven altijd een minimaal verschil in de weergave, en zeker het geluidsbeeld bleef in beide instellingen gelijk.

Ik ben dan ook weer eens door mijn instellingen gelopen, subwoofer, center en surround op none. cd-speler eens digitaal en analoog laten spelen. Ook bij de tuner en andere bronnen bleef het verschil aanwezig. Verder nog gecontroleerd op de att, en HTeq-settings, maar daar lag het ook niet aan. Ik heb nog een aantal zaken doorlopen, maar ik kreeg het verschil tussen de stereo- en direct-modus niet weg. Uiteindelijk heb ik mijn receiver maar gereset, en ja hoor; De verschillen waren verdwenen...

Probleem opgelost zou je denken. Niet helemaal dus...
Op dit moment is de akoestiek in mijn huis niet zo best, en had ik graag een wat bredere weergave van mijn muziek. Nu leek de stereo-modus (voor de reset) dit in een wat overdreven mate te doen, maar ik zou graag eens een middenweg tussen de stereo- en direct-modus van voor de reset willen vinden. Maar waar kan dat? Ik ben alleen bekend met het bass- en trebble-managment (inclusief sub instellingen) binnen het stereo gedeelte. En ik kan hiermee het geluidbeeld niet zo sterk veranderen.
Kortom, weet iemand waarmee je dit wel kan?


Stadium III

Je kunt het niet

Je hebt idd de DIRECT mode die je hoog en laag uitschakeld
Zo kun je de AUTO mode pakken volgens mij en die veranderd het beeld hier iig wel iets meer
Lijkt wat bass bij te komen 
En als laaste heb je ook nog de STEREO mode
Hierbij blijft het geijk als bij Direct

Verder speel ik altijd in direct en mocht het niet anders zijn pak ik Dolby PL II Music




Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Rob G

Helemaal begrijpen doe ik het niet, jij hebt geen verschil tussen stereo en direct, maar wel tussen AUTO en Stereo/Direct?
Volgens mij doet AUTO niets anders dan vaststellen welk type ingangssignaal er wordt gebruikt, en daar de juiste s(urr)ound instelling bij kiezen. Bij een stereo bron selecteert hij dan ook zelf de stereo-modus. 
Ik vind het dan ook vreemd dat jij een verschil hebt tussen Auto en Stereo, dat zou eigenlijk niet moeten.

Dat je geen (of iig weinig) verschil hebt tussen stereo en direct kan wel, als je maar geen bass- en trebble instelt, en de sub op de speakeruitgang hebt aangesloten.


Maar goed, ik tast voorlopig nog even in het duister wat betreft het afwijkende geluidsbeeld in mijn stereo-modus...

Stadium III

Is je Stereo geluid nu wel naar tevredenheid ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Rob G

Het stereo geluid 'klopt' nu wel, maar helemaal tevreden ben ik niet. Ergens beviel dat bredere geluidsbeeld me wel...

Stadium III

Ok

Mmm ik vindt het toch raar?

Staan de afstanden end weer als voorheen ?

Om zo eventueel alle verschillen eruit te halen?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Rob G

Ik vind het ook nog steeds vreemd.

Maar daar zeg je me wat.. in Stereo neemt hij de volume- en afstandinstellingen natuurlijk ook mee in de soundprocessing. Daar heb ik voor de reset volgens mij niet naar gekeken.

Dit staat nu wel goed ingesteld, maar misschien stond dit voor de reset verkeerd, en ligt daar de oorzaak van het afwijkende geluidsbeeld. Vanavond gelijk even testen.

dmeerpa

Ook de instelling Large en Small hebben hier een invloed op.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Rob G

Wat is de invloed daar dan van? Ik merk alleen dat het geluid door het meewerken van de sub wat voller kan worden door een rijkere laag-weergave, maar niet dat het geluidsbeeld breder wordt.


Inmiddels lijk ik het probleem te hebben gevonden. Bij een verschil in afstand tussen de beide fronts treedt hetzelfde verschijnsel op; breder geluidsbeeld, en meer gedempt midden. Dit gaat hand in hand, zodra er een klein verschil in de afstanden wordt opgegeven wordt het beeld wat breder, maar ook het midden direct.

Dat zal dus niet goed hebben gestaan voor de reset, helaas niet voor mij de manier om het beeld wat breder te maken...

Maurice

Om het beeld wat breder te maken, zou je ook eens met de plaatsing/indraaiing van de speakers kunnen spelen. Bijvoorbeeld iets meer indraaien of uitdraaien om de tweeters vóór je, of juist achter je te laten kruisen.
Ik weet niet of je iets tussen je luidsprekers hebt staan, maar bijv een tv ertussen neemt ook al ruimtelijkheid weg. Daarnaast kunnen er ook nog reflecties meespelen. Je zou bijvoorbeeld eens je salontafel er tussenuit kunnen halen en een hoogpolig tapijt/kleed neerleggen tussen luidsprekers en luisterpositie.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Mijn ervaring is hoe rechter de speakers "vooruit staan" hoe breder het stereo beeld, (ook ruimtelijker door de reflecties van de muren) maar gaat ten koste van het midden.

Meer naar binnen draaien brengt je geluid ook meer naar binnen, wordt het midden en hoog helderder (meer "on axis" luisteren), en brengt de stemmen ook wat meer tussen de speakers.

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes