geluid valt steeds heel even weg bij receiver SR5007

Gestart door erikb, december 17, 2017, 12:19:29

Vorige topic - Volgende topic

erikb

hallo,

Ik heb een Marantz receiver SR 5007. Al enige tijd valt het geluid elke 5 a 10 minuten gedurende 1 a 2 seconden even weg, heel irritant. Dit gebeurt als ik geluid (radio via de kabel) afspeel via mijn Humax decoder of een cd afspeel via mijn Marantz blue ray speler. Het vreemde is dat wanneer ik TV kijk via mijn Humax of een bluyray film afspeel, het geluid zonder problemen is (en ook het beeld). Ook netflix via de TV app met HDMI ARC werkt probleemloos. Alle aansluitingen zijn via HDMI.

Wat kan hier het probleem zijn???

Geoffrey

Wat voor HDMI kabels gebruik je?

De kabels die alles zonder problemen afspelen. Heb je die ook geprobeerd op de "probleem" aansluitingen?
Marantz Cinema 40
Marantz MM7055
Sony UBP-X800
Sony DVP-NS900V QS
Pro Ject Debut III Esprit

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II
Height - Jamo 28
Subwoofers - Jamo Sub 360 (x2)

erikb

Ik heb dure HDMI kabels. Niet de standaard kabels die soms bijgeleverd worden.

erikb

complete reset van de receiver helpt ook niet....

pdufrenne

Erik,

Dus als ik het probleem goed begrijp valt het geluid steeds weg als je alleen luistert en niet de TV erbij aan hebt.

Dan vermoed ik dat de TV hier het probleem is.
Ook al staat deze in stand-by, hij is nog steeds actief via de HDMI kabel (ARC functie).
Ik weet niet wat hij dan doet, maar blijkbaar komt hij om de zoveel minuten even uit z'n slaapstand.

Dat moet je zo zien: De bron onderhandelt steeds met de weergever over de HDMI kabel om te komen tot een optimale verwerking van beeld en geluid (SD, HD of 4K beeld, Stereo of 5.1 geluid, etc.)

Luister je radio of CD, dan is in de keten de weergever voor geluid je SR.
Kijk je TV of DVD, dan is voor het geluid de weergever nog steeds de SR, maar voor het beeld is dat de TV.
Treed er een verandering in de keten op, dan wordt er opnieuw onderhandelt en valt het geluid (en het beeld) even weg.

In jouw geval zou je kunnen proberen om op de TV de ARC functie uit te zetten. Wellicht helpt dat.
Werkt dit niet dan kun je de TV ook helemaal uitzetten, met de hoofdschakelaar of de stekker eruit.
De derde optie is het toepassen van een HDMI splitter tussen de SR en je TV (zo een die het geluid afsplitst).
Daar heb ikzelf géén ervaring mee maar werdt mij ooit eens op een ander forum geadviseerd.

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

erikb

ik ga het testen, bedankt alvast.
maar de tv uitzetten en/of de arc functie uitzetten lijkt me sowieso niet handig.....die gebruik ik regelmatig allebei...

erikb

Ik heb net getest en je hebt gelijk, het zit in de TV. Sinds kort kijk ik via de (nieuwe) TV netflix en heb de ARC functie ingeschakeld om 5.1 geluid te krijgen. Als de TV aanstaat is er geen probleem en kan ik ongestoord radio luisteren en CD draaien. Als de TV in standby staat begint het probleem. Voorlopig zet ik de TV dan maar aan want helemaal de stekker eruit of de ARC steeds uitzetten is nogal omslachtig en geen optie.....

Ik zoek dan nog een structurele oplossing.....(een splitter lijkt me ook niks?)

Maar bedankt voor de tip, ik weet nu waar het aan ligt.