Marantz 1090 recap / reparatie

Gestart door thanatos, maart 20, 2017, 18:26:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Eindelijk weer eens een Marantz op de tafel gehad :mrgreen:

1090 heb ik al vaker laten zien.. maar waarom niet nog een  hello is alweer een paar jaar geleden.

Deze 1090 recent gekocht als restauratie object. Geheel kale kap, stickers op het front en werking onbekend.

Bij inspectie bleek 1 kanaal niet thuis. Makkelijk te herleide naar het voorversterker gedeelte. Het defecte kanaal was duidelijk en het torretje snel gevonden die zijn weg naar de eeuwige jachtvelden was ingeslagen. Grappige was wel dat met diode test hij goed meette en ook in de Peak transistor tester geen fout. Maar onder spanning sloeg hij door.

Voor de kanaalgelijkheid beide kanalen van nieuwe ruis arme audio grade klein signaal transistors vervangen.

De voedingselco's ook maar meegenomen. Meten nog goed maar ik heb een tijd terug een hele berg 10.000uF BHC's overgenomen, mooie upgrade. Deze passen helaas niet op dezelfde plek. Maar aan de onderzijde is een goede plek en met wat handigheid daar goed gemonteerd.



Aangezicht origineel, let op de roest aan de bovenkant. Deze netjes met staalborstel en hammerite verf bijgewerkt. Datum stamp in ere gelaten, toch een leuk detail.



Tijd voor het front! Veel potmeters en schakelaars hadden flinke oxidatie.. Deze dus maar gelijk gedesoldeerd voor een warm badje



Front voor



Front na  :yes:



Een van de schakelaars.. merk de zwarte oxidatie op.



Lekker in de ultrasoon met de juiste oplossing om aanslag te verwijderen



En weer goed opgeknapt! Wel nog even klein beetje smeer middel er ingespoten omdat ze anders te stroef lopen.



Na recap en assemblage weer in elkaar.



En weer goed in elkaar. Zie de kap, die was zo goed als kaal en beschadigd. Nu netjes weer in de verf.

Speelt weer lekker fris en heeft goede punch in het laag ondanks het bescheiden vermogen.

SB_Marantz

Ziet er weer goed uit kewl.  :wink:
Hoop werk maar de moeite waard imo
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Rob46

Wat een mooi project! Top om dit proces weer zo te volgen. En wat een mooie Marantz versterker staat er. Respect!  :yes:

lo

Netjes gedaan, heel mooi resultaat!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

jrm

 :gp:

Ik blijf het toch zeggen, eh schrijven:
Wat is dit leuk om te zien en te lezen!

sjoek

Mooi werk... wat een mooie versterker weer notworthy
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Cornelis1921

Mooi werk, John! Prachtige versterker; ik heb zelf een PM1030 in mijn bezit gehad. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Jaloers op je skills. Het lijkt me kicken als het geheel functionerend en geoptimaliseerd weer in elkaar zit.
Paar vraagjes. Zijn die trafo's meestal nog ok? En wat voor smeermiddel gebruik je?
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

thanatos

Thnx voor de complimenten.

Het lijkt allemaal makkelijker dan het is soms in werkelijkheid. Veel wat er mis kan gaan. Het is altijd goed opletten en je eigen werk controleren.

Trafo's gaan zelden defect. Alleen als er forse sluiting is geweest en de zekeringen hebben hun werk niet gedaan. Soms pech, maar ik heb het maar een paar keer gezien en meestal door fouten buiten het apparaat of leeftijd om. Soms gaan ze brommen als er lamellen los gaat zitten.

Contact 390 gebruik ik. Daar zit buiten een milde reinigingscomponent ook smeermiddel in. De kleinst mogelijke dosering volstaat.

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

i2Paq

Stond die niet op je tafel toen ik bij je was?

Zag er inderdaad erg netjes uit!

Dit soort topics vindt ik heerlijk om te lezen!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

thanatos


Cornelis1921

Citaat van: i2Paq op maart 21, 2017, 12:18:49

Dit soort topics vindt ik heerlijk om te lezen!
:gp: :yes: notworthy Sluit ik mijzelf helemaal bij aan.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Brutus

Lijkt me echt tof om dit te kunnen maar helaas ontbreekt mij de kennis, top werk  hello
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

ernst56

Mooi werk, zeker de moeite waard... HB

Gr, ernst
Marantz 2330b, 4270, 2225, 2010, 2015, 3200, 112, 140, 115b, 5025 , Elipson 1303, Kenwood KD-550 met SME III en Pickering XLZ7500-IIS en nog van alles wat...