Ik heb de laatste tijd veel marantz 4230's gehad, en er komen er ook meer bij in de nabije toekomst. Ik zou heel erg oppassen met de 4230 en de 4240. Beide hebben hun kwalen en het is best een hoop werk om ze soms weer goed te krijgen.
Bij de 4230 is komt op eerste plaats De eindversterkers. In willekeur springen ze gegarandeerd kapot. Waarom? Een paar redenen. Eerste is dat de elko's voor de 35v3300uF grote buffer zo vreselijk traag word en de weerstand aanzienlijk toeneemt dat bij opstarten een enorme knal te horen is. OF zware plof. Je ziet dan de basswoofers flink heen en weer gaan. Dit maakt helaas wel schade bij de transistoren In de eindversterker vooral de eindtorren en de drivers. Op de tweede plaats komt de voorversterkers Deze hebben vervelende NEC transistoren erin zitten die gaan ruisen en ritselen, vooral bij opstarten hoor je dit. Dat even ruisen/ritselen word laten kei hard kraken!
Als je een 4230 koop kijk dan goed uit wat je koopt.
De draden zijn boven gesoldeerd, dit hoort niet. Kijk even beneden door de kap en dan zie je dit.
Dit is een indicatie dat zeker ooit al eens een kanaal defect is geweest of nog is.
verbrande weerstanden en soms een ontplofte elko komt ook voor bij deze receiver.
Hier heb ik beide versterkers opnieuw moeten bouwen ( 35v3300uFx2 missen nog) Nieuwe torren nieuwe emitter weertsanden nieuwe veiligheid weerstanden en nieuwe elko's.
Nieuwe eindtorren
Het setje compleet.
Het zijn hele mooie uitbundige receivers Maar eisen een hoop service. Laat dat op tijd doen!.