Marantz Sr 7009 wordt erg heet en schakelt zich zelf uit

Gestart door Erwin Bader, januari 09, 2016, 09:48:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bas focal marantz

Citaat van: TurboMarco op januari 13, 2016, 20:04:52
Het ging in mij om de bewering "daar houden HT versterkers nooit van " ,en dat presenteer je als feit .
Weer die onzin .
Van heel veel metingen heb ik gezien dat een HT versterker het moeilijker heeft met lage impedantie en complexe last vergeleken met stereo versterkers.

Citeerik quote mijzelf nog maar een keer :
Blijkbaar wil je het niet weten .
Dat zeg ik niet.

Maar goed leg uit, ik ben niet almachtig of al wetend en sta open om bij te leren.

TurboMarco

Het is je hoogstwaarschijnlijk niet ontgaan dat er heel veel luidsprekersystemen gebruik maken van een impedantie-correctie netwerk ,dit is uiteraard niet alleen bedoelt om dippen aan te pakken ,maar ook pieken .
Een ontwerp wat daar zeer goed in geslaagd is ,is de Seas EX4 met een nominale impedantie van 4 Ohm wat vrijwel over het spectrum lineair is .
Dit is overigens niet gedaan om HT versterkers het gemakkelijker te maken ,maar voor buizenversterkers ,die zien namelijk het liefst een lineair gedrag .
In ieder geval is een luidspreker systeem met een dipje van 3,5 Ohm helemaal niet zo'n ramp ,zeker niet voor het merendeel van de versterkers ,waaronder HT versterkers .

CiteerVan heel veel metingen heb ik gezien dat een HT versterker het moeilijker heeft met lage impedantie en complexe last vergeleken met stereo versterkers.
Zo zijn er legio voorbeelden te vinden van stereoversterkers die ook moeite hebben met lagere impedanties ,maar de meeste luidsprekers komen simpelweg niet zo ver onder 4 Ohm .
Wat betreft warmteontwikkeling kan ik heel kort over zijn ,het is een bekend fenomeen dat HT versterkers warmer worden dan stereo versterkers met een klasse a-b schakeling ,echter is dat het gevolg van meerdere transistoren op een enkel koelblok .
Een probleem voor een HT versterker kan zijn dat er geen ventilator in zit ,of wanneer hij er wel in zit te laat aanslaat .
Dat laatste zou een falen van de SR7009 kunnen verklaren .

Indien een SR7009 bij luid spelen (zeg maar party niveau ..) de brui eraan geeft zou dat kunnen betekenen dat het apparaat niet goed is vanwege een defect of een foutje in het ontwerp ,indien het een ontwerp is waarbij je geen 4 Ohm luidsprekers aan kan sluiten zou Marantz dat ook moeten adviseren ,en dat heb ik niet gezien ....integendeel zelfs .
Ik heb heel veel HT set-ups beluisterd waarbij de volumepot helemaal opengedraaid werd voor lange tijd ,en het bleef gewoon naar behoren functioneren ,vooral bij onzer Wim werden de buren niet gespaard  :evil:

Ik heb zelf meerdere (drie stuks) Marantz PM95 stereobakken gehad ,en die gaf er eerder de brui aan dan een Onkyo HT bak die een fractie van de nieuwprijs had van de PM95 ,en dan ga ik niet kinderachtig doen dat de meeste stereobakken moeite hebben met 4 Ohm luidsprekers ,sterker nog het zou nergens op slaan !

Waar ik nu echt benieuwd naar ben is of er meer gebruikers van een SR7009 deze klachten hebben ,indien dat het niet het geval is zou je kunnen denken aan een slecht of defect exemplaar .

Die MB Quart luidsprekers zijn in ieder geval geen lastige luidsprekers om aan te sturen .


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: TurboMarco op januari 13, 2016, 21:50:54
Het is je hoogstwaarschijnlijk niet ontgaan dat er heel veel luidsprekersystemen gebruik maken van een impedantie-correctie netwerk ,dit is uiteraard niet alleen bedoelt om dippen aan te pakken ,maar ook pieken .
Ik ken geen enkel impedantie-correctie netwerk die alleen Ohm'se dippen omhoog haalt.
Een serie correctie netwerk bij een mid of hoog om een piek/bult in de frequentie weergave te verminderen aldaar stijgt de impedantie.
Bij woofers in het laag doet men dit nooit, nooit gezien. 


Vaak zet men een impedantie netwerk in om bij de overlangs frequentie waar de impedantie door het filter hoog is geworden om die aldaar glad te trekken.
En ook bij een oplopende impedantie in het hoog.



Zo als je zelf aangeeft.
CiteerEen ontwerp wat daar zeer goed in geslaagd is ,is de Seas EX4 met een nominale impedantie van 4 Ohm wat vrijwel over het spectrum lineair is .
Door het lage overname punt van woofer naar mid is vaak een correctie netwerk parallel naast de woofer, zo kan krijg je minder boemm en een lineairdere impedantie.
Bij een bassreflex pakt men meestal de impedantie piek aan van de kast en niet van de poort afstemming, die van de poort is zo laag dat die geen invloed meer uit oefent op het filter.

Bij een twee weg nog nooit gezien, dan moet het echt een dure speaker zijn.
Bij een goedkope 3 weg is het soms een must om de goed klinkend te krijgen.

CiteerIn ieder geval is een luidspreker systeem met een dipje van 3,5 Ohm helemaal niet zo'n ramp ,zeker niet voor het merendeel van de versterkers ,waaronder HT versterkers .
Op zich niet, maar als de lage tonen net bij die dip zitten vraag je meer van een versterker.
Misschien dat het versterker deel nog niet te heet was, maar wat Marcel HC-hifi aangaf de printen te heet worden en daardoor apparaat uitschakelt.




hchifi.nl

Geloof mij nou maar dat een surround receiver zoals de Marantz het niet leuk vind om op
op referentie niveau speakers aantesturen welke een impedantie hebben van 4ohm of minder.

H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515