En we hebben nieuws!
De KEF eitjes waren in no-time via Marktplaats verkocht. Tja, dat heb ik daar vaker: óf iets is aan de straatstenen niet kwijt te raken, of het is zo weg. De Philips BD-2.1-set op de slaapkamer mocht dus blijven.
Toen even tijdelijk de oude JBL XL-1000 (vrij onbekende lijn van JBL, ooit door Correct gevoerd) die ik nog uit mijn Yamaha-tijd over had aan de SR5009 gehangen, want we willen toch wel muziek natuurlijk. DE KEF Q-serie kon namelijk wel 2+ weken op zich laten wachten.
Deze week ook deze JBL's op MP gezet, want die stonden eerst op zolder nogal nutteloos te zijn. Had ik al eerder geprobeerd voor "TEAB", zonder resultaat. Nu met goede foto's, hops binnen dag verkocht en dag later opgehaald.
Toeval: die dag bleken ook de KEFs al geleverd in Venlo. Dus... die niet meer op laten sturen, want dat zou dan zomaar dinsdag kunnen zijn voor ze bezorgd worden. Maar zelf direct op gaan halen, ook leuk om eens door het "paleis" te struinen in Tegelen daar; toch echt anders dan een typische audio-winkel die ambiance.
AansluitenThuis de KEF Q-serie eerst rustig uitgepakt en één voor één aangesloten, terwijl de familie TV keek met geluid via de TV zelf - oef dat valt dan weer op hoe slecht dat is! De surrounds op de bijgeleverde plakrubbertjes op de kasten achter ons (zo stonden de eitjes daar ook). De center eerst onder maar daarna visueel toch fijner boven de SR5009 (met ruimte er tussen) - hier komt nog een andere kast voor, ik denk aan
Norstone Khalm, daar kan de SR5009 in: kast met ventilatie én matglazen frontpaneel waar de IR-signalen gewoon door heen gaan.
De sub weer achter het gele stoeltje, de fronts eerst nog even op de sub en de bijzettafel (met schuimfolie eronder tegen krassen uiteraard).
Even snel handmatig de SR5009 ingesteld: impedantie terug naar 8 Ohm, alles op SMALL, 80Hz cross-over en volumecompensatie op 0 dB. Dat klonk niet eens slecht, wel opvallend zacht. Op stereo, Dolby, direct - ik dacht eerst dat er iets stuk was. Volume op -60dB was normaal "radio op achtergrond volume", nu hoorde ik niet eens iets. Moest de SR5009 tot -40dB open draaien om iets te horen.
InstellenAch, Audyssey zal dat wel klaren, toch? Dat ging ik pas doen nadat ik gisteren de fronts netjes aan de originele KEF-beugels en rubbers aan de muur gehangen had, op de plek waar de front-eggs ook hingen. Iedereen de deur uit gestuurd, want Audyssey-testtonen zijn nu niet echt fijn voor mens en dier geloof ik. Kreeg een beetje vreemde settings eruit:
- Front en Surround op Large, cross-over op 40Hz
- Center op small, cross-over op 60Hz
- Kleine volumeverschillen L/R, die ik qua luisterpositie wel kan verklaren. Speakers rond de 0 dB tot -1.0 dB
- Sub stond fysiek op standje 4 van 10, Audyssey maakte daar nog -6.5 dB van. Ik geloof dat die Kube-12b meer dan genoeg power heeft
Audyssey per input als volgt ingesteld:
- TV-Audio: MultEQ op Reference, DynamicEQ ON, Reference Level op 0 dB, Dynamic Volume op Light
- Audio-bronnen (Tuner en Network): MultEQ op Flat, DynamicEQ ON, Reference Level op 10 dB, Dynamic Volume op Light
Volume!?
Dynamic Volume aan? Tja, anders blijft er echt geen volume over. Had ik met de eitjes al maar ook met deze flink grotere en iets gevoeliger Q-serie. En zelfs met de 4 Ohm / 90dB JBL.
Muziek luisteren als achtergrond is nu met Dynamic Volume weer -60 dB, actief luisteren al snel naar -30 dB. Op Direct (dus zonder Dynamic Volume) moet het voor achtergrondmuziek nog steeds naar -40 dB. Direct zou toch juist luider moeten zijn omdat Audyssey alleen wat "weg schaaft" aan de bron en niets toevoegt?
Film met Dolby Digital gisteren stond op -25 dB nog te zacht, op -20 dB begon het net een beetje iets te worden. Toen ik switchte naar het LPCM-geluidsspoor (Dolby ProLogic II Cinema op receiver) werd het wel stuk luider, maar ja, daar heb je geen Dolby Digital / DTS receiver voor natuurlijk.
Ligt dit aan mij of aan de SR5009 of aan instellingen? Ik kom uit de tijd/budgetten van 2x35W AKAI-receivers met gewoon een ouderwetse 0-10 volumeknop - daar zal wel een ordinaire lineaire potmeter achter gezeten hebben. En dan is volume op 4 al een ongelofelijk hels kabaal. Begrijp dat exponentiële volumeknoppen anders werken, al stond mijn Yamaha RV-X530 (zonder calibratie-mogelijkheid, op Dolby Prologic II Music) altijd rond de -70 dB voor achtergrondmuziek. En -30 dB heb ik daar nooit durven halen, dat was echt niveau
Is -40dB normaal level voor achtergrond op Direct?
En -20dB voor film - is dat niet teveel open draaien?
Kamer is 50 m2, zitgedeelte dat gevuld moet worden veel minder, eerder 25 m2. Verlijmd parket (geen galm), plafond 2.75 m hoog.