Na eerder hier al meegelezen te hebben, heb ik gisteren hier voor 't eerst een vraag gesteld (
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=17404.0). Misschien ook wel netjes en leuk om hier mijn set te laten zien?
Sinds medio 2015 draai ik hier met de volgende set:
MARANTZ SR5009SG receiver, qua output volledig in gebruik:
- In woonkamer de beroemde KEF "eitjes", in (helaas?) de kleinste variant, de
KEF KHT1005.2 set. Fronts opgehangen aan de muur (netjes ingefreesde leidingen voor de dikste kabels die de eitjes aankunnen). Center op de receiver/BD, surrounds op de boekenkast 3m achter de luisterpositie.
- In de keuken nog in de koof boven de bovenkastjes twee
KEF Ci130QS inbouwspeakers. Niet briljant, maar de 160mm hadden erg krap gepast (geen "vlees" meer in de koof). En ach, daar staat vaak de afzuigkap aan als ik er ben - dus gewoon volume wat verder open en niet teveel nadenken over klankkleur.
MARANTZ BD5004SG Blu-ray-speler, al sinds 2010.
Heeft 't jaren prachtig gedaan, eerst vooral voor CD's later alleen nog maar voor DVD/BD. CD's had ik eerst als MP3 met Windows/Lame geript. Later alles nog eens dunnetjes over gedaan toen in 2014 de iMac er hier in kwam en in 2015 de SR5009 met AirPlay. Alles geript naar Apple Lossless en toen gaan streamen. Nu Apple Music erbij, wat helaas geen lossless bestanden zijn, maar ja - gebruiksgemak...
Sinds gisteren lijkt de BD-laser of BD-lens overleden
Tja, reparatie klinkt onzinnig - maar anno 2020 een nieuwe BD-speler kopen ook voor mij. Marantz maakt ze geloof ik niet eens meer, ook geen UD-versies?
Andere afweging is een USB-BD aan de iMac hangen. Dan alle BD's en DVD's eerst als ruwe ISO/folder kopiëren naar de Synology NAS in de meterkast - zodat ik nooit de bron kwijtraak. En voor afspelen dan nog een rip naar hoofdfilm + audio (liefst DTS-HD, anders Dolby TrueHD of DTS of Dolby Digital) + subtitles (meestal Engels hier, vertaalde subtitles worden we niet altijd blij van). Vereist ook weer investering in zo'n USB-BD (€100) en denk ook in grotere schijven van 2x4TB in de NAS (2x €100). Hmmm daar kunnen ze in Elst de BD5004 heel aardig van repareren denk ik...
De TV is een Philips uit 2017, de 49PUS7101. Na alle update-gebreken van propriatary SmartTV's bewust gekozen voor een AndroidTV. So far worden er na 3 jaar inderdaad nog apps toegevoegd (ZiggoGO dit jaar nog) en werken alle bestaande apps als Netflix en NPO Start ook nog goed. Integratie van YouTube is soms ook leuk, bijvoorbeeld laatst daar een officiële concertregistratie van Springsteen (VEVO, Live in Hyde Park play list) gevonden.
Speaker upgrade naar KEF Q-series?De KEF KHT1005.2 is er al sinds 2010, toen ik de voorganger van de SR5009 - een NR1501 - kocht. Toen was de grotere KHT3005SE-set nog buiten budget, of wellicht meer buiten mentaal budget. Achteraf wellicht verkeerde keus:
- de KHT1005 heeft behoorlijk wat input power nodig (die 85dB gevoeligheid moet ik nog vinden)
- en ze missen natuurlijk echt veel tussen zeg 100-200Hz, heb de cross-over nu op 120Hz staan. Echt een bijvoorbeeld een basgitaarspectrum is niet lekker door de satellieten noch de bijbehorende Kube-1 sub te halen. Cross-over op 150Hz kan eigenlijk niet, dan gaan sommige lage mannenstemmen naar de sub met een "vreemd" geluid tot gevolg.
Vandaar nu aan het oriënteren op iets groter maar veel beters. Omdat ik op zicht erg tevreden ben over helder KEF op warme Marantz, maar vooral omdat andere merken vooral zoooo lelijk zijn (ELAC... brrrr) kom ik uit op de Q-serie:
4x Q150 als fronts en rears.Heerlijk compact maar blijken na luistersessie echt goed te klinken. Heb toen 3 1005-eitjes meegenomen voor het vergelijk. Grotere B&W M-1 satellieten vond ik echt tegenvallen: wel lager dan de eitjes, maar jemig, alle sprankelende helderheid van de eitjes was weg. De Q150 ging nog lager dan verwacht, mooi vol laag ook. Maar met behoud van die sprankeling!
1x Q250c als centerDe Q650c is niet of nauwelijks duurder maar vind ik met 63cm breedte echt te groot. En de Q250c gebruikt dezelfde Uni-Q driver als de Q150, mooi voor timbre-matching.
1x Kube-12b als subDe Kube-1 is nu 8" en heeft bij films moeite om het echte grommende, trillende laag te halen. Dat wordt meer brommen. Wellicht is de Kube-8b al beter (wel weer 8", maar 300W i.p.v. 150-200W versterker), maar specs zitten nog steeds op 34Hz als minimum. Wil niet weer tobben en het nu goed doen: de Kube-12b is niet veel duurder dan de Kube-10b en gaat echt laag (22Hz).