Regio-instellingen kon ik nergens aan passen, firmware was inderdaad al up-to-date... Schoonmaken met Isopropyl-alcohol 99.9% ipv de Kruidvat-70%... niets hielp. Ja, niet alle Bluray-disks bleken te haperen, maar "slechts" de meesten...
Ondanks dat ik al naar streaming over ging (NAS uitgebreid naar 2x4TB RAID, alle BD en belangrijke DVD daar lossless heen gezet m.b.v. MakeMKV en voor ondertiteling/conversie VC-1-->H264) kon ik het toch niet hebben. Dus bij
Gerner Electronics in Germania een vervangende unit voor de BD5004/UD9004 gekocht. Inclusief verzendkosten €69, geen pak melk maar ook geen nieuwe speler.
Dit weekend eindelijk tijd en prioriteit om deze ook te gaan monteren. Ik bleek al bijna genoeg los te hebben om niet alleen de oude lenzen toen te kunnen reinigen, maar ook de hele unit te vervangen.
Zie foto: de hele laserunit hangt aan twee asjes, die beiden zowel voor als achter met een springveer opgehangen zijn. Rechtsboven op de foto is zo'n veertje te zien. Voorzichtig de twee veertjes aan de achterkant van de unit los geharkt (en de flatcable losgehaald uiteraard) en de hele unit schoof er zo uit. Even het wit nylon deeltje (rechts op de foto, lastig te zien) met 1 mini-schroefje loshalen en overzetten en klaar voor de test:
- Harry Potter Deathly Hallow films 1 en 2 (weigerde chronisch bij oude laser-unit): prima.
- de Sound-of-Music waarmee de ellende begon: ook prima.
Daarna de unit weer in elkaar geschroefd, nogmaals geprobeerd en tadaaa: "I mended something!!"
Nu staat de BD5004 keurig in de nieuwe kast naast de SR5009. Even nadenken of ik de BD5004 niet toch gewoon moet verkopen, want heb immers alles keurig op de NAS staan nu. Enige is dat HDMI-ARC alleen DolbyDigital/DTS kan doorgeven en geen Digital TrueHD en geen DTS-HD Master Audio.