boekenplank vs vloerstaand

Gestart door Zep, augustus 06, 2014, 20:21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

xander32

Heel kort door de bocht; die zuilen geven vaak een wat voller geluid t.o.v. monitoren, die laatste geven juist vaak een wat ruimtelijker geluid dan zuilen (scherper muziekbeeld).



Citaat van: Zep op augustus 27, 2014, 12:15:53
Allereerst mijn excuses, ik ben al even niet meer op het forum geweest en had eigenlijk geen verdere reacties meer verwacht.

Om eerst een antwoord te geven op een vraag die ik een paar keer tussendoor heb gelezen; ik heb zelf de Boston Acoustics VS 260 monitoren, die zijn met zijn hoogte van 39 cm en 23 cm breedte ook weer niet echt klein. Wel een 2 weg met een 6,5 inch driver en 28 mm voor het hoog. Verder gebruik ik er ook een sub bij.

Het was niet mijn bedoeling te achterhalen wat nu beter is, vloerstaanders of monitoren, ik besef dat alles afhankelijk van iemands smaak en interpretatie. Vandaar was mijn vraag vooral ook of er mensen zijn die monitoren boven vloerstaanders prefereren en waarom?
Het is namelijk zo dat ik op zoek ging naar vloerstaanders omdat ik in de veronderstelling was dat "groter" een "mooiere" geluidskwaliteit zou bieden. En met mooier bedoel ik voor mij persoonlijk een voller en ruimtelijker geluid.

Nu kan het zijn, en waarschijnlijk is dat ook zo, dat ik gewoon geen audiofiele oren heb maar nadat ik verschillende vloerstaanders ben gaan beluisteren hoe meer ik mijn eigen monitoren+sub ben gaan waarderen. Het is moeilijk, voor mij althans, uit te leggen precies wat maar het lijkt of ik het geluid meer "los" vind komen van de monitoren. Dat vind ik persoonlijk erg prettig en ben de laatste tijd ook veel anders naar muziek gaan luisteren. Tegenwoordig ga ik er echt voor zitten, s'avond in het donker met een klein lampje aan, dicht bij de luidsprekers....een drankje en de ogen vaak gesloten.

Anyway's, ik wil nu niet zeggen dat ik dit niet met een vloerstaander zou kunnen ervaren en kom ik in de toekomst iets anders tegen. Persoonlijk vind ik ook dat je bij monitoren een goede sub moet toevoegen.

Stiekem hoopte ik dat iemand op dit forum kon verwoorden wat ik niet kan, dat verschil in een monitor/vloerstaander, wat hij of zij nu juist prefereert.
Maar misschien zit het enkel tussen mijn oren? ;-)

Hartelijk dank in ieder geval voor alle reacties!

pietjepc

Het 's avonds (laat) luisteren t.o.v. het luisteren overdag klinkt in mijn optiek sowieso anders/ komt anders binnen...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Zep

Citaat van: xander32 op augustus 27, 2014, 13:24:28
Heel kort door de bocht; die zuilen geven vaak een wat voller geluid t.o.v. monitoren, die laatste geven juist vaak een wat ruimtelijker geluid dan zuilen (scherper muziekbeeld).

Xander, mooi omschreven...ik denk dat ik dan persoonlijk meer voor het ruimtelijker geluid val, hoewel ik met mijn subwoofer aan toch ook een vol geluid ervaar  :-D
In ieder geval wilde ik ook nog even zeggen dat ik het waardeer dat je zo actief aanwezig bent en me altijd voorziet van je inzichten...dank  :-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Zep

Citaat van: pietjepc op augustus 27, 2014, 21:26:41
Het 's avonds (laat) luisteren t.o.v. het luisteren overdag klinkt in mijn optiek sowieso anders/ komt anders binnen...

Pietjepc, dat vind ik idd een goede wat je aanhaalt....ik ervaar dat ook zo. Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Lion of Judah

Citaat van: Zep op augustus 27, 2014, 22:37:31
Pietjepc, dat vind ik idd een goede wat je aanhaalt....ik ervaar dat ook zo. Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Het is donker, niet of nauwelijks omgevingsgeluid en over het algemeen ben je zelf wat relaxter. Kortom: menselijke factoren. Mijn mening en ervaring uiteraard.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

thanatos

Citaat van: Lion of Judah op augustus 27, 2014, 22:44:03
Het is donker, niet of nauwelijks omgevingsgeluid en over het algemeen ben je zelf wat relaxter. Kortom: menselijke factoren. Mijn mening en ervaring uiteraard.

Wel eens gelezen dat het omgevingsgeluid overdag een aantal decibellen hoger is dan in de avond. Vandaar de rust/stilte die je ervaart.


Cornelis1921

Citaat van: thanatos op augustus 28, 2014, 00:03:53
Wel eens gelezen dat het omgevingsgeluid overdag een aantal decibellen hoger is dan in de avond. Vandaar de rust/stilte die je ervaart.
:yes: :angel: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

RoGEK

Citaat van: xander32 op augustus 27, 2014, 13:24:28
Heel kort door de bocht; die zuilen geven vaak een wat voller geluid t.o.v. monitoren, die laatste geven juist vaak een wat ruimtelijker geluid dan zuilen (scherper muziekbeeld).

Ik denk dat dit meer merk/type afhankelijk is dan zuil of monitor.

Weet zeker dat mijn kleine AP yara zuiltjes ruimtelijk en met meer body klinken dan de b&w dm601s3 monitors die ervoor stonden.

Denk dat alles meer te maken heeft met plaatsing en match met de ruimte.

Vooral dat laatste is echt doorslaggevend.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17