Mijn probleem is nog steeds niet opgelost. Maar ik heb iets ontdekt.
Mijn Marantz SR8002 is samen met de Rote RB-991l aangesloten op de Belkin PureAV PF40 Home Theater Power Console. Ik heb via een kabeltje de remote out van de SR8002 aangesloten op de Belkin PF40, zodat de Rotel ook uitschakeld als ik de Marantz uitzet.
En dat blijkt op het eerste zicht te werken. Toen ik eind vorige week voor de zoveelste keer voor het slapen gaan de receiver meermaals in en uit moest schakelen om van de hoge toon verlost te geraken, was ik na de derde of vierde keer begonnen met weer wat zaken uit te proberen. Tot ik zomaar eens via powerknop de Rotel uitzette, en het geluid onmiddellijk weg was. Ik heb dat nu enkele dagen de Rotel nog eens extra uitgeschakeld met de knop (hij wordt ook al uitgezet via de PF40) en heb geen last meer gehad van hoge tonen enkele minuten na het uitzetten van de set.
Mijn vermoeden is dat op de 240V outlet van de Belkin PF40 toch wat spanning komt te staan, waardoor de Rotel uiteindelijk een hoge toon genereerd. Er zijn voor mij 3 mogelijkheden:
1. de remote schakeling is niet correct uitgevoerd (weinig waarschijnlijk want het powerlampje van de Rotel gaat wel uit bij het uitzetten van de Marantz Receiver.
2. Een defect aan de Belkin PF40
3. Het niet geaard zijn van de Belkin PF40 (wordt in de komende maanden normaal voorzien in de woning)
Een ontwerp fout sluit ik ook uit, want in mijn vorige woning werkte dit wel naar behoren (had daar wel al aarding liggen)