Bas poort afsluiten

Gestart door gm, november 21, 2010, 14:29:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gm

Heb sinds vrijdag de Focal Electra 1008 Be staan maar de bas weergave is te veel voor de huiskamer.
Als ik de (platte) bas poort afsluit met het bijgeleverde stukje schuim is de bas al veel minder aanwezig maar toch nog te veel.
Heb het ook geprobeerd door er een doek in te doen en dat geeft het beste resultaat.
Met welke materiaal kan ik de poort het beste mee afsluiten en/of kan ik eventueel het doekje laten zitten?

Sander

Soms wil het verplaatsen van de speakers ook al wonderen doen!

Zet ze eens wat verder van de muur?

grtz Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

gm

kunnen niet verder van de muur dus ik moet het zoeken in het afsluiten van de poort.

gr,

Gerrie

Citaat van: Sander Nolden op november 21, 2010, 14:38:04
Soms wil het verplaatsen van de speakers ook al wonderen doen!

Zet ze eens wat verder van de muur?

grtz Sander

thepioneer

Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

gerard

Zoals bij vele (kleine) luidsprekers heeft een deel van de lage tonen een hogere geluidsdruk om zo de indruk te wekken dat de luidspreker een goede basweergave heeft. Dit hoor je bij jou thuis als een teveel aan bas.
Even een afbeelding van de focal 1007 BE, de voorloper van de 1008.



Rood is de basluidspreker, blauw de baspoort, zwart de gezamelijke output.
Door een schuimpje oid in de baspoort te plaatsen kun de de blauwe deels onderdrukken waardoor de gezamelijke (zwarte) lager wordt. De rode bult tussen de 100 en 250Hz kun je niet beïnvloeden, tenzij je het filter gaat (laten) aanpassen. Verder van de muur en zijwanden zorgt wel voor minder versterking van de basweergave.

Het meegeleverde schuimpje heeft meestal een open structuur; je kan er gemakkelijk doorheen blazen.
Vervang dit eens door schuimrubber oid wat dichter is en merk de verschillen.
Ook BAF dempings materiaal kan prima als poortdemping dienen.

Misschien kun je de poort zelfs helemaal dichtstoppen, maar mijn ervaring is dat dit ten koste gaat van de rest van de weergave. Die wordt dan doffer/platter/minder ruimtelijk, doordat de woofer een deel van de middentonen doet en deze nu gedempt worden.

Succes,
grt gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Eip

Citaat van: gm op november 21, 2010, 14:29:56
Heb sinds vrijdag de Focal Electra 1008 Be staan maar de bas weergave is te veel voor de huiskamer.
Als ik de (platte) bas poort afsluit met het bijgeleverde stukje schuim is de bas al veel minder aanwezig maar toch nog te veel.
Heb het ook geprobeerd door er een doek in te doen en dat geeft het beste resultaat.
Met welke materiaal kan ik de poort het beste mee afsluiten en/of kan ik eventueel het doekje laten zitten?

Misschien kan je ze nog omruilen voor andere luidsprekers, omadt je ze nog zo kort heb zal de winkelier niet moeilijk doen. en vraag gelijk of je ze ook thuis mag beluisteren, dan weet je gelijk of ze goed klinken.
Succes verder.   :yes:
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

gm

Ik heb de speakers terug kunnen geven maar nu zoek ik dus speakers welke bij voorkeur een gesloten kast hebben of de baspoort aan de voorzijde omdat ze dicht bij een muur/hoek moeten komen te staan. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag. Het mag ook bv zelfbouw worden maar ze mogen niet hoger zijn dan ongeveer 110cm en breder dan 24cm gezien de ruimte waar ze moeten komen te staan.
Het bedrag dat ik wil uitgeven is maximaal 5000,- voor een set.
PS heb de totem model 1 en de totem Forrest thuis gehad maar dat ging gezien de plaatsing bij een muur/hoek niet goed omdat de bas veel te veel aanwezig was.

xander32

Indien monitoren op niveau Focal 1008: Usher BE 718 of BE 718 DMD.



Sander.
Citaat van: gm op december 21, 2010, 23:07:16
Ik heb de speakers terug kunnen geven maar nu zoek ik dus speakers welke bij voorkeur een gesloten kast hebben of de baspoort aan de voorzijde omdat ze dicht bij een muur/hoek moeten komen te staan. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag. Het mag ook bv zelfbouw worden maar ze mogen niet hoger zijn dan ongeveer 110cm en breder dan 24cm gezien de ruimte waar ze moeten komen te staan.
Het bedrag dat ik wil uitgeven is maximaal 5000,- voor een set.
PS heb de totem model 1 en de totem Forrest thuis gehad maar dat ging gezien de plaatsing bij een muur/hoek niet goed omdat de bas veel te veel aanwezig was.

Marantz 81


Jeroen

Als je gesloten monitor luidsprekers zoekt zou ik eens ATC proberen vooral de ATC SCM11 komt bij whathifi (en niet aleen whathifi) zeer goed uit de test en ik denk dat je met die 5000euro nog heel veel geld overhoud.
http://www.whathifi.com/Review/ATC-SCM-11/ en http://www.atcloudspeakers.co.uk/reviews.php
De nederlandse importeur is Himp http://www.himp.nl/.
Misschien heb je hier wat aan.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

audiof. zonder budget

Je hebt een aantal mogelijkheden welke je zou kunnen proberen;

- het knijpen van de baspoort
- verplaatsen van de kasten (soms maakt 10 cm verschil in plaatsing een wereld van verschil)
- het toepassen van extra demping in de kast (a la Bailey;s longhair wool)
- filtermodicatie (verzwakking van de lagere regionen, of andere flanksteilheid )
- experimenteren met een parametrische EQ

Bovenstaande zaken hebben allemaal hun specifieke voor- en nadelen, jammergenoeg.

Als voorbeeld voor de parameet, zou je een low-cut toe kunnen passen voor het laag (dit is redelijk simpel te doen om deze emperisch te bepalen) en mocht dit niet het gewenste resultaat geven, dan doormiddel van het toepassen van een knotch op een bepaalde frequentie(s) of een verzwakking van ongeveer -1,5 tot -3 db toe te passen op de frequenties die overvloedig aanwezig zijn.

De uitleg lijkt misschien moeilijk (excuses daarvoor, dat ligt aan mij) maar is wel te doen. Verder geeft dit experimenteren dan ook nog eens inzicht in de materie.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

mars

Citaat van: gm op november 21, 2010, 14:29:56
Heb sinds vrijdag de Focal Electra 1008 Be staan maar de bas weergave is te veel voor de huiskamer.
Als ik de (platte) bas poort afsluit met het bijgeleverde stukje schuim is de bas al veel minder aanwezig maar toch nog te veel.
Heb het ook geprobeerd door er een doek in te doen en dat geeft het beste resultaat.
Met welke materiaal kan ik de poort het beste mee afsluiten en/of kan ik eventueel het doekje laten zitten?


stupid oi,

Ik heb best wel erg lang in de pro audio gewerkt als roadie , en als wij een poort afsloten , deden we er gewoon opgerolde slaap zakken in. HB
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Marantz 81

dat waren wel flinke SPL speakers dan zeker  :-o

hele slaapzaak  :?

Whisper.nl

Citaat van: gm op december 21, 2010, 23:07:16
Ik heb de speakers terug kunnen geven maar nu zoek ik dus speakers welke bij voorkeur een gesloten kast hebben of de baspoort aan de voorzijde omdat ze dicht bij een muur/hoek moeten komen te staan. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag. Het mag ook bv zelfbouw worden maar ze mogen niet hoger zijn dan ongeveer 110cm en breder dan 24cm gezien de ruimte waar ze moeten komen te staan.
Het bedrag dat ik wil uitgeven is maximaal 5000,- voor een set.
PS heb de totem model 1 en de totem Forrest thuis gehad maar dat ging gezien de plaatsing bij een muur/hoek niet goed omdat de bas veel te veel aanwezig was.

Gebruik op dit moment de Totem Arro.
Erg mee in m'n schik. plaatsing is redelijk goed te doen.
40 a 50 cm van de achterwand heeft ie geen moeite mee.
Midden en hoog vind ik erg mooi.
Het laag is goed strak aanwezig maar verwacht geen ronkend laag wat dat doet ie niet.

Groet Whisper.
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

gm

Hoi Jeroen,

Nog dank voor de info en het zijn de ATC -SCM 11 geworden als front en de SCM 7 als achter luidsprekers met daarbij een Center van ATC.

gr,

[


quote author=Jeroen link=topic=5908.msg85769#msg85769 date=1293232888]
Als je gesloten monitor luidsprekers zoekt zou ik eens ATC proberen vooral de ATC SCM11 komt bij whathifi (en niet aleen whathifi) zeer goed uit de test en ik denk dat je met die 5000euro nog heel veel geld overhoud.
http://www.whathifi.com/Review/ATC-SCM-11/ en http://www.atcloudspeakers.co.uk/reviews.php
De nederlandse importeur is Himp http://www.himp.nl/.
Misschien heb je hier wat aan.

Gr. Jeroen
[/quote]