Marantz PM7001KI en B&W 604S3

Gestart door greg, september 24, 2008, 22:33:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

greg

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem;

Wanneer ik een cd op mijn (DV6001) afspeel met veel lage tonen erin, dan klinken mijn speakers (B&W 604 S3) erg warrig en erg laag (boom-effect). Verder ben ik erg tevreden over de set Blues, Jazz, Rock komt goed tot zijn recht.
Hier wat details betreffende mijn luisterruimte;
Zitkamer breedte 4,5 mtr bij lengte 4,5 mtr., ligt een vuren houten vloer in. De speakers heb ik zo`n 0,5 mtr van de stenen muur afstaan en heb ze inmiddels op spikes gezet. Dit laatste resulteerde al tot minder boom-effect, maar nog niet voldoende zoals ik al eerder aangaf.

Nu weet ik dat de B&W`s voor laag doorgaan, maar hier ben ik dan ook voor gevallen. Maar op een gegeven moment begon ik me hier toch een beetje aan te ergeren en vraag dan ook aan jullie advies wat hier eventueel aan te doen is?

Misschien helpt het om een harde steen onder de spikes te plaatsen of zit het `m in het lage vermogen van de versterker of zou een andere opstellling van de speakers ( heb al van alles geprobeerd) helpen of zou een betere cd-speler het iets meer natuurgetrouw kunnen overbrengen?????

Alvast bedankt voor enig advies voor ik tot aankopen overga !!!!!

Groet

gregory


Marantz PM7001 KI  Marantz SR8001  Marantz SA7001 KI  Marantz DV7001  Audio Physics Yara 2 Superior Squeezebox Classic

Maurice

Ik denk dat je een akoestisch probleem hebt. Het laag wordt aangedikt door geluidsgolven die zich "ophopen".
Je hebt een vierkante kamer wat al niet ideaal is. Afhankelijk van de legwijze van de houten vloer kan dit ook problemen geven. Tip met hout: spikes op tegel op rubbermat.

Daarnaast kun je ook eens proberen om een foamplug in de basreflex poort te stoppen. Eventueel een paar sokken indien geen foamplug voorhanden. Het laag wordt dan gedempt, zodat de zogenaamde room gain minder plaatsvindt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

greg

Foamplugs, hé die heb ik bij de speakers meegeleverd gekregen. Gaat morgen gelijk eens proberen!!!
Bedankt voor de tip, maar waarom rubber onder de tegel????

gr. greg
Marantz PM7001 KI  Marantz SR8001  Marantz SA7001 KI  Marantz DV7001  Audio Physics Yara 2 Superior Squeezebox Classic

TurboMarco

Rubber heeft een dempende werking,maar je zou ook een tapijt tegel kunnen nemen ,dat maakt het schuiven wat makkelijker.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

MadVillain

Basstraps kopen/maken.

Meer "dingen" in de hoeken van de kamer plaatsen. Gordijn :wink: achter je geluidsset hangen....

Jeroen

Hallo

Het lijkt er op dat ik het zelfde probleem heb, alleen ik heb de nieuwe 685 van B&W samen met de PM7001 van Marantz en de DV7001. De luisterruimte is 2.93meter bij 3.43meter. Er is vorige week iemand bij geweest (expert) en zei precies hetzelfde wat betreft een vierkantige kamer, en inderdaad zou de oplossing zijn de kamer akoestisch aan te pakken met bv. basstraps of een ander soort isolatie materiaal bv auralex (link naar fabrikant is http://www.auralex.com/, en importeur is http://www.audio-pro.nl/ en er kan ook via de webshop gewinkeld worden via deze link http://www.auralex.nl/) Ik heb deze week is rond gesnuffeld op internet er zijn ook bedrijven die advies kunnen geven over hoe de ruimte akoestisch aan te passen is. Dat is bij soundscapes of bij beterbeeldengeluid, ik heb zelf beide nog niet gesproken over mijn ruimte maar dat komt nog. Ik moet er wel bij zeggen dat de kamer behoorlijk galmt en mijn computer kamer doet dat namelijk niet (is ook een stuk kleiner 2.05meter bij 3.65meter)
Ik hoop dat jullie er ook meer info over hebben of wat ideeën hebben zodat ik wat kan expermenteren.

Groeten Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Maurice

Kijk >>> dit topic <<< eens door, daar worden een aantal goede en zelf makkelijk uit te voeren tips gegeven!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

gerard

Ook in de 2 topics over vloerstaande speakers kun je al veel info vinden.

Die 604 zijn trouwens flinke jongens... :-D
Hebben wel wat ruimte nodig

Ik heb ook wel eens gelezen dat je de speakers niet meer tegen één wand moet plaatsen, maar één van de luidsprekers "door de hoek" tegen de andere muur plaatst en dan voor de beide luidsprekers verschillende afstanden neemt tot de achter- en zijwand zodat er geen versterking van één bepaalde frequentie plaatsvind.

En inderdaad gordijnen, vloerkleed,  (zacht)bankstel, boekenkast etc. etc. om de reflecties te vermijden.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

WimPeu

Ik heb bijna dezelfde combi gehad. PM7001 met de 604s2.
Mijn bevindingen waren dat de versterker te kort schoot met de zware speakers.  :no:
Ik draai nu met een Rotel eind trap op de 604's en dat is echt een wereld van verschil. notworthy
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

greg

Beste Forumleden,

Zou de combi PM7001KI en mijn B&W`s 604 S3 het elkaar echt te moeilijk maken? Oké het zijn stevige speakers, maar warm wordt mijn versterker echt niet! Ik heb wel het idee dat het hoog (vocal) er iets meer mag uitspringen, hoe heb jij dat ervaren met de ROTEL, wat waren nou exact die verschillen?

Omdat ik toch iets in het hoog mistte heb ik afgelopen zondag de SACD 7001 tevens KI aangeschaft (werkelijk een koopie, had het niet zo op met de verkoper) je kent het wel.... demo-model wordt voorlopig niet meer aangeleverd en laat juist hem mij een voordeeltje doen. Kreeg namelijk de KI, mee in een een doos van de versie zonder KI scheelde toch € 200,- hahah....

Het verschil ten opzichte van mijn DV6001 is toch echt wel te horen en tevens een kleinere verbetering voor het mid-hoog. Voor mijn gevoel krijgt de speler iets meer kleur.

Nu nog wachten op mijn hardstenen "voetstukken" en dan maar hopen dat het laag "los" komt van de vloer?

gr, greg
Marantz PM7001 KI  Marantz SR8001  Marantz SA7001 KI  Marantz DV7001  Audio Physics Yara 2 Superior Squeezebox Classic

Snow

Lijkt me sterk dat die PM7001KI de B&W´s niet aan kan. Acoustic lijkt me waarschijnllijker. Een vraagje: een warrig laag, wat is dat eigenlijk?

Gr.-S

TurboMarco

Citaat van: Snow op oktober 02, 2008, 23:56:16
Een vraagje: een warrig laag, wat is dat eigenlijk?

(boom- effect) ,ik denk dan aan een overdadige laag weergave wat veelal door de akoestiek/plaatsing vd luidsprekers veroorzaakt word ,waardoor veel definitie in het midden cq hoog verloren gaat.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

Citaat van: Snow op oktober 02, 2008, 23:56:16
Lijkt me sterk dat die PM7001KI de B&W´s niet aan kan. Acoustic lijkt me waarschijnllijker. Een vraagje: een warrig laag, wat is dat eigenlijk?

Gr.-S

Bij mij schoot hij na een tijdje stevig draaien in de beveiliging. Hij was dan ook zo heet dat je er een eitje op kon bakken. Ik had de 7001 geheel vrij staan. Met de Rotel eind trap heb ik dat nog nooit gehad, na echt een uurtje knallen (nieuwe Metallica in huis dus dat gebeurt nu even geregeld notworthy) is deze slechts gewoon warm. Bij komend voordeel (en niet onbelangrijk) is, dat de Rotel ook nog eens neutraler en gedetaileerder is.

Als je nooit lang stevig draait zal het wel mee vallen denk ik. Ik heb echter na een aantal keren snel de pm7001 verkocht.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES