marantz PM15s1

Gestart door HAL9000, maart 17, 2017, 18:52:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb van forumlid  JRM waarvan ik overigens wel meer dingen van  heb gerepareerd/gereviseerd.  Hij meldde mij dat zijn PM15S1  een kanaal soms niet speelde.  Ik viel uiteraard van de stoel toen ik dit las... een premium marantz van 2008/9 nu al rot???  bijzonder.  Ik werkte toen in dat jaar voor correct business electronics b.v.  op de computer afdelind/tv/scheepvaart/service/magazijn onderhoud.  Ik deed een hoop, met plezier.  Ik zag deze versterker binnenkomen voor 1699,-  Ineens werd deze met een actie 999,- (erg bijzonder waar is de 700,- gebleven??) maar goed ik was ooit geïnteresseerd in deze omdat het absoluut een marantz naam waardige machine was.  Heel mooi afgewerkt en goede specs.  Je kon ook een PM11s1 kopen voor 1999,- maar ik vond hem groot en eerlijk is eerlijk lelijk. Ik vind de  slimline maar wel veel kracht en mogelijkheden interessanter dan groot en dom. 

Ik heb hem gelijk aangesloten,  en je zal zien alles werkt (ineens).  Echter  weet ik dat dit ding vol met  slechte tin bindingen zit.  Meestal als een versterker met inschakel moeilijkheden zit, is het relais vaak vuil/versleten.  Echter van een apparaat uit 2008  kan dat gewoonweg niet.  Tenzij een enorme frictie/kortsluiting is geweest tussen  versterker en speaker. 

Echter heb ik dat niet gevonden bij dit exemplaar.



erg netjes gebouwd.  NIKS word ook maar warm. Geen warmte is geen slijtage dus lang leven, mits alles wel verbonden blijft met elkaar  :roll: redface .


de eindversterkers zijn erg!  simpel.
\


hier zit bijna alles,  voeding,voorversterker (volume), phono en source schakelingen  :-o  Hier zijn HELEMAAL geen kosten bespaard natuurijk   :roll: .  Dit print was echter niet eens zo  slecht. 


Kleine geschakelde voeding voor  stand-by functie, ook nog wat  poer regulators voor het display, licht en ab functie.


kijk goed naar de foto, meerdere bindingen zijn niet totaal vertint.. EN zo komt het uit de fabriek.  Geen quality check geweest. (QC passed).  visuele inspectie door iemand die blind is, schiet erg op.



eindversterkers eruit,  wat een enorm gekut was dat! 



Dit zijn de eindversterkers.   Netjes gebouwd,  ze hebben de HDAM modules nu SMD gemaakt.  Worden niet warm dus in theorie zou dat niet stuk moeten gaan.   Geen slechte eindversterkers maar wel erg simpel.



Hier zat het probleem,  het protect circuit/speaker terminal  gedeelte.  Deze print zit vast met 2 schroeven en 4 moeren direct aan de terminals.  Goed ontwerp  moet je alles wel goed door solderen en de moeren goed aandraaien  :roll: .



test



Ik vind het een mooie versterker,  erg goed gebouad, maar moet wel even een goede naloop krijgen van een technicus om te kijken als alles wel goed zit.

Klank vind ik hem niet bijzonder, ik vind een PM78/7200/8000 veel beter klinken.  Laat staan dat deze digitale  volume knop erg ergenis wekt bij mij.  Erg lui.   Trouwens toon regeling is een simpel printje met 2 opamps en 2 elko's   shutup 

Ik heb de versterker niet teveel afkatten, het een leuk en goed ding voor iemand die hem graag wilt en goed vind  :-) :-)    Mijn advies is koop een 2e hands pm14 16  of vette Pm15. Wil je slimline  een mooie pm17. 


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Rob46

Top verslag weer. Alles weer voor elkaar! Kan weer jaren vooruit deze Marantz :yes:

NB

Mooi werk verricht, fijne foto reportage.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

xander32

Citaat van: Nb op maart 17, 2017, 19:16:15
Mooi werk verricht, fijne foto reportage.

:gp:


In welk opzicht verschilt de klank van deze PM15s1 van die andere door jou genoemde?

jrm

Citaat van: WilliamB op maart 17, 2017, 19:01:40
Mooi verslag Jon  notworthy

:gp:

Zeker en bedankt voor je kritische opmerkingen.

Cornelis1921

Nu Jon, je hebt er weer geen gras over laten groeien; puik vakwerk! hello

...En Marcel, die vergelijking van Jon tussen de PM7200 en de PM15S1, is dat wat je bedoeld met "magisch geluid"? ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jrm

Hi Cor,

Juist opgemerkt.

Ik vind - mijn eigen beleving! - dat de combi 3200 & 140 een soort diepte en warmte geeft qua geluid wat gewoon heerlijk en niet vermoeiend klinkt. (Deze combi staat op mijn studeerkamer)

Dat zelfde muzikale gevoel ervaar ik bij jou!