Even b.o.t. Het is bijna onmogelijk om een vergelijk ( in zijn algemeenheid) te kunnen maken. Dit zal specifieker moeten en bijna op type nummer plaatsvinden. Daarbij dien je dan haast een serieuze A/B test te doen om enig vergelijk ( quantitatief en kwalitatief) te kunnen maken. Om nog maar te zwijgen over de herleidbaarheid en reproduceerbaarheid van de gebruikte A/B test.
Daarbij speelt gehoorgewenning, rose bril effect ( wat klinken mijn nieuw spulletjes toch fantastisch) en de gebruikte luidsprekers ook nog een rol....
Voorbeeld naast; mijn PM-80 heb ik een Onkyo TX-DS595 ( heren, ik weet het; niet het meest hoogstaande met W.R.A.T techniek en allerlei snuisterijen voor thx certificering en noem maar op...ondanks de nieuwere technologien mag hij, volgens mijn mening, nog niet in de schaduw van de PM-80 staan als het op geluid aankomt. OP mijn Floating synthese 2 mis ik van alles en met name de laagste regionen lijken weg te vallen... echter, wanneer ik mijn BNS-ML50 hierop aansluit wordt ik gek van de bas die uit de onkyo komt ( alleen het merk/hoorbare laaggedeelte) en geeft de floating op de PM-80 schijnbaar meer sub-laag weer....
Moraal van dit verhaal ; Buiten de zachte ( rose bril effect, gehoorgewenning) en harde ( meetbare) aspecten spelen ook de gebruikte luidsprekers mee....ook de gebruikte speakers hoeven, niet altijd, even goed, te matchen met de gebruikte versterker en dan een totaal verkeerd beeld van de prestaties van de versterker geven......