Verschil in klank tussen Denon en Marantz?

Gestart door storm, januari 19, 2007, 21:16:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

storm

wat is nu eigenlijk het verschil tussen denon en marantz? (klank dan )

Maurice

Ja natuurlijk kan je dat hier vragen!  :evil:
Ik heb gelijk ff je topic titel aangepast, zodat iedereen direct kan zien wat devraag is.

Er zit mijns inziens een behoorlijk verschil in klank tussen Denon en Marantz.
Natuurlijk heb ik een bepaalde voorkeur, maar dat is wel icm mijn speakers en persoonlijke smaak.
Welke beter is hangt oa van jouw speakers af.

Verschillen (vergeleken op Deense speakers, waaronder Dynaudio):
- Denon klinkt wolliger
- Denon minder strak laag
- Hoog lijkt gedempt te worden, net of er een deken over de speaker hangt

Omdat ik vanuit Marantz bekijk, lijken dit negatieve punten, maar hoeft niet zo te zijn. Anderen kunnen Marantz als volgt vinden klinken tov Denon:
- Kil en kaal geluid
- niet echt aanwezig laag
- Fel hoog

Maar wat voor speakers en versterker heb je en welk soort muziek luister je? Dan kunnen wij je mogelijk beter antwoorden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

storm

#2
(sorry even mijn vraag veranderd)

dus eigenlijk zou dan op een heldere speaker, zoals jm-lab,  denon wat levendiger zijn, wat meer dyamaic

Maurice

Citaat van: storm op januari 19, 2007, 21:52:24
en nou dit zelfde verhaal op de jm-lab , hoe zou het dan zijn?
Ik wel ooit lang geleden naar JM-Lab geluisterd, maar dan worden mijn woorden toch wat minder betrouwbaar..  redface

Wat mij daar nog van bijstond, was dat het een redelijk neutraal, ietwat naar de warme kant klinkende speakermerk is, maar het hoog kan soms wat fel overkomen (bekend iets van de inverted Focal tweeters).
Mijn referentie is dan Dynaudio en Scan-speak, als je die kent dan kun je mijn woorden beter inschatten.

Afhankelijk van je smaak kun je beide versterkermerken aansluiten. Houd je van erg warm klinkende sets (bijv welkom bij klassiek, maar RnB) dan zou ik voor de Denon gaan. Hier heb je zeker geen probleem met hoog.
Maar houd je van complexe, dynamische muziek als metal, maar ook van natuurlijke stemmen in singer/songwriters, jazz met haar akoestische instrumenten, dan zou ik persoonlijk voor de Marantz opteren. Wel zelf luisteren hoe het met het hoog gaat op jouw favo muziek.

Wil je nog neutraler, dan kun je bijvoorbeeld uitwijken naar Rotel, wat mij met jouw speakers ook een mooie optie lijkt. Eventueel ook een Cambridge, welke ik voor een Engels merk zeer aangenaam vindt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: storm op januari 19, 2007, 21:52:24
(sorry even mijn vraag veranderd)

dus eigenlijk zou dan op een heldere speaker, zoals jm-lab,  denon wat levendiger zijn, wat meer dyamaic

Een veranderd antwoord op jouw veranderde vraag dan  :-D

Nee, niet zozeer, dat hangt echt van jouw muziekkeuze af, zoals ik in mijn vorige keus al benadrukte.
Persoonlijk ervaar ik dynamiek meer op neutrale sets dan op warme sets, net met Denon zou je een warme set krijgen. Voor easy listening vind ik Denon vaak wat gemoedelijker.

Dus, nogmaals: wat voor versterker heb je nu, en wat voor muziek beluister je vooral? En wat wil je verbeteren tov nu?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

storm

de muziek waar ik van hou is toch voornamelijk met stemmen , rustige muziek (bv mark knopfler , ilse de lange ect)
ik heb dus nu juist een Cambridge, wat ik wil veranderen is eigenlijk niet veel maar ik mis wel wat warmte , en de luisterspot is te klein even buiten de luisterspot en het klinkt heel kill , helder genoeg dat wel maar ik mis dus wat warmte .

mvg

Maurice

Hee kijk, daar kunnen we wat mee!  pompom

Welke type speakers en versterker heb je? Misschien dat je wel power tekort komt met de versterker.

Ik zou eigenlijk nog even bij de Denon wegblijven, want er zijn nog meer merken die mogelijk meer aanspreken.
Electrocompaniet bijvoorbeeld, of Musical Fidelity, of Primare, of de PrimaLuna van D? Hifiwinkel. Ook kun je aan buizen denken.

Marantz kan mogelijk nog net te kil overkomen, maar dat hangt er ook vanaf in welke prijsklasse je zoekt. De duurdere klinken vaak warmer, omdat ze meer diepte en ruimte weergeven.

Dat de luisterspot klein is, kan ook te maken hebben met de speakers. Het principe van de tweeters levert veel detail op, maar ook een kleinere luisterspot.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

storm

#7
ik heb de jm-lab Chorus 706 , en de Cambridge 540 r v2 ,
ik zou graag wat willen zoeken in de merken die je noemt maar ik zoek het eigenlijk in de prijsklasse tot plus minus 400 euro , ik had gehoopt dat daar toch wat in te vinden is voor mij , er hoeft ook niet zoveel veranderd te worden ,maar net een tikkeltje warmer en even wat lagere strakere bas ,zou ik er wat mee opschieten om mijn Cambridge 540 r te ruilen tegen een gewone stereo versterker van Cambridge , of tegen een marantz 7001,
(is een Cambridge nou ''warmer'' dan een marantz of andersom ?)



mvg

Maurice

Citaat van: storm op januari 19, 2007, 22:38:51
ik heb de jm-lab Chorus 706 , en de Cambridge 540 r v2 ,
ik zou graag wat willen zoeken in de merken die je noemt maar ik zoek het eigenlijk in de prijsklasse tot plus minus 400 euro , ik had gehoopt dat daar toch wat in te vinden is voor mij , er hoeft ook niet zoveel veranderd te worden ,maar net een tikkeltje warmer en even wat lagere strakere bas ,zou ik er wat mee opschieten om mijn Cambridge 540 r te ruilen tegen een gewone stereo versterker van Cambridge , of tegen een marantz 7001,
(is een Cambridge nou ''warmer'' dan een marantz of andersom ?)
mvg
Ik denk dat je sowieso al opschiet door een stereo amp te nemen ipv een receiver. Je zou de PM-7001 kunnen proberen, misschien dat dat wel voldoet, maar misschien dat je beter af bent bij een ander merk. Het is wel moeilijk, er is zoveel op de markt, en niets zo persoonlijk als smaak.

Marantz en Cambridge zijn volgens mij redelijk gelijk qua warmte. Maar wat voor bron heb je dan eigenlijk?
Ik zou voor versterking trouwens 2ehands kijken, kan weinig aan misgaan, en je hebt meer bang-for-your-buck.
Bij Musical Fidelity maak je dan de meeste kans (Denon grotere kans, maar dan ben ik zelf niet gecharmeerd van). Strakker laag ga je bij Denon niet vinden, tenzij je veeeeeel meer geld uitgeeft.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Je kunt wel van versterkers/recievers gaan veranderen maar de kabels dan?

Als je een pm 7001 pakt op dezelfde spekares met ander kabels kan het goed zijn dat heel je set vranderd !
Ik gebruik hier de VDH CS-122 en die staat bekend om zijn hoog maar ook om zijn laag en voor zon ongeveer 12 euro per meter vindt ik het een hele mooi kabel!!!

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Met kabels kun je je set wel finetunen, maar niet direct compleet veranderen.
Om een warmere set met kabels te krijgen, zou je eens Monster kabels moeten proberen, die zijn volgens mij warmer dan vdHul.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

storm

ik heb nog even het internet afgezocht naar de merken die je genoemt had , het ziet er allemaal goed uit , maar ja de prijs! nu zag ik een versterker die ik qua merk niet kan , maar ik vindt hem echt mooi om te zien kunnen julie er wat meer over vertellen :http://www.sherwood.de/products/rx_772.php 

anders zal het toch een marantz worden , ik zocht eigenlijk naar een versterker maar dan met een ingebouwde tunner , hebben julie nog optie's?

thom

ik ben zelf neit zo gek op sherwood. meestal gaan ze niet zo lang mee en het geluid is vaak ook niet toop. maar deze ziet er wel aardig uit moet ik zegge. de marantz SR-4021 is al tekoop vanaf  280,- en is een goede versterker. heb hem laatst nog gehoort met een paat b&w erop en hij dee het goed. hij  kowam aardig laag en hoog klonk die wel vrij scherp soms maar dat valot nog in te stellen. en hij ziet er ook goed uit.

storm

oke, bedankt voor julie reactie's , ik ga nog even verder zoeken , maar uiteindlijk zal het wel de marantz worden , ik vindt de denon ook wat meer naar het minder prof. toegaan met die twee aan/uit toetsen ,en multieroom en de loudnesknop,

ik zal nog wel melden wat het uiteindelijk geworden is

mvg

Surrounded

Persoonlijk vind ik de Marantz toch behoorlijk warm klinken.
Toch in combinatie met de B&W MT-30 set die ik staan heb. Zowel voor film als muziek klinken deze schitterend.

Zelf gebruik ik haast nooit stereo-weergave, ook niet voor muziek, de surround-weergave geeft naar mijn gevoel toch een meerwaarde aan de beleving.

Heb eerst ook Denon overwogen, ben uiteindelijk gegaan, voor de SR7500 omdat deze THX select certified was. Bij film-weergave is het effect toch merkbaar, de THX-functie geeft een betere scheiding van de kanalen.
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E