Marantz 2275 revisie

Gestart door thanatos, januari 21, 2014, 23:37:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Ik heb pas geleden mijn handen kunnen leggen op een Marantz 2275 receiver. Deze had reeds wel een zwaar leven achter de rug. Dus deze op een na zwaarste knaap uit de reeks verdiende wel een sessie in het "kuuroord"  :-D

Hij was door en door vuil. Het voorversterker deel werkte niet en de verlichting was uit.

Vooraanzicht. 2 knoppen afgebroken.



Stof zover je kan zien.





Tone & Pre amp board schoongemaakt, gecontroleerd en voorzien van nieuw elco's.



Potmeters waren spekvet en hebben een special treatment gehad.



Soldeerzijde tone & pre



De eindtrapjes zijn makkelijk te demonteren en hadden ook wat aandacht nodig. Veel gescheurde solderingen. Zwaar geoxideerde contacten. Hier een print "voor".



Schoongemaakt en solderingen nagelopen.



Component zijde. Mooi spul  8-)



De rest van alle elco's zijn vervangen. Powerboard/relais board gedaan. Daar zat de fout van de niet werkende pre amp. Hier de gehele tuner sectie klaar.



Alles weer bedekt en schoongemaakt.



Na afregelen tijd voor een stevige functie test. Hier max vermogen test op 4 ohm. Geeft gewoon 144 Watt output met de originele buffer elco's. Deze meten nog perfect ESR goed en niks verlopen.



En spelen maar...  :lol:



Helaas ontbrak er een geleide wieltje voor de tuner afstemming.. Dus ik heb dat deel nog niet kunnen herstellen.. Alsmede de 2 afgebroken knoppen. Ik ga nog op jacht naar een sloper voor deze parts. Dan komt ook de verlichting verder onder handen met LED's.

Al met al een hele bus schoonmaakdoekjes is er doorheen gegaan.. Overal een dikke laag aangekoekt stof. Maar nu is alles weer fris. 105 graden Panasonic elco's gemonteerd. Alle schakelaars en potmeters gereinigd. Output transistors gecontroleerd en nieuwe siliconen geleide pads geïnstalleerd.

Als laatste nog even een foto waarom je dus oa je solderingen schoonmaakt na solderen. Op de sterk uitvergrote foto zie je de soldeerzijde van een transistor op de eindtrap. Er zit tussen 2 pootjes een haar draadje soldeer. Ik had m zeker gemist als ik niets had schoongemaakt en gecontroleerd had.





Cornelis1921

Gaaf Thanatos, zoals een gemankeerd oudje weer tot "leven" komt. :yes: hello pompom byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

EasyMar

Mooi werk weer Thanatos, super pompom ,ook mooi om te zien waar het eventueel nog mis kan gaan met een heel klein soldeerdraadje

darkcoot

*PM11S3
*SA8003
* Metrum Octave MK2 +USB: heel blij mee
* Spendor A9
* VPI Scout 1.1
*Kimber 8PR LS kabel
*Netgear Readynas
*jRiver
*Xbox one

HAL9000

Ik heb er  zo een jaren lang  gehad  als hoofd  receiver.  Ik heb nu een  2270  staan. Moet  die  nog  reviseren.
2275  is  een mooie  receiver  wel  goed  kijken als  FM  stereo het  doet  en hij  niet  bromt/zoemt centraal.  Soms  is  de  voeding   verdroogd.   :angel:

Deze  is  in ieder  geval ook weer  opgeknapt.   HB
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

#5



Oorzaak: weghalen van de bout tip na het solderen, waardoor er een sliertje ontstond ..........wel een linke overigens.
Goed bezig verders, ziet er ook netjes en verzorgt uit.

Ga je die led varianten zelf knutselen bij de weg?
Ben benieuwd............de verhalen zijn wisselend over de resultaten maar stuk gaan zal niet meer zo snel gebeuren als met std buislampjes. 
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Oorzaak bij deze was even de bout scheef en de 2 connecties zaten elkaar. De bout er nog eens langs met wegtrekkende beweging om overtollig soldeer/sluiting weg te halen. Dit haar draadje bleef blijkbaar zitten  :wink:

Dit gebeurd iedereen wel eens. Vandaar dat ik het laat zien. De reden waarom je na je soldeer werk je overtollige flux weghaalt en een visuele controle uitvoert.

Ik ga idd eens met leds zelf in de weer. Ga er nog over denken er zijn namelijk meerdere methoden. Ook met de hardheid van het licht een beetje spelen. Ik wil het originele aangezicht niet kwijt.

SB_Marantz

#7
Niets aparts...mij ook....litze of een andere eigen techniek en hoppa, weg.  :-D

Velly importante controol!  8-)

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

Bedankt voor het mogen meekijken bij je reparaties, dit vind ik altijd interessant om te zien/lezen.
notworthy

RHK

Vaklui zoals jullie zorgen ervoor dat deze mooie apparatuur een nieuw leven krijgt en natuurlijk op de "monumentenlijst" komt.  hello  HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

bas focal marantz

Mooi werk .

2275 heb ik gehad met het houten jasje .

thanatos

zo'n woodcase maakt het inderdaad helemaal af. Heb er een om een 2250b zitten.

bas focal marantz

Citaat van: thanatos op januari 22, 2014, 19:00:07
zo'n woodcase maakt het inderdaad helemaal af. Heb er een om een 2250b zitten.
2250b niet te veel poespas aan knoppen , is nergens voor nodig al staat een rijtje knoppen en schakelaars soms toch wel leuk .