Klasse D versterkers

Gestart door lo, april 18, 2015, 15:05:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lo

Klasse D versterkers, wie kent ze (merken, types) en heeft er al wel eens naar geluisterd (bevindingen)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

Vooralsnog heb ik enkel de UCD's van Hypex aan de tand kunnen voelen ,maar aangezien steeds meer merken (Rotel.Pioneer,Classé,Primare,etc etc )overstappen op deze efficiënte manier van versterken is in alle opzichten een goede zaak ,de kosten kunnen laag gehouden worden ,want geen megagrote trafo's en koellichamen meer nodig ,dus meteen een behoorlijke gewichtsbesparing.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Ik heb ook UCD in actieve luidsprekers gehoord, niets mis mee.

Marantzer

#3
NAD heeft een hele serie klasse-D alleen noemen ze dat nét iets anders

En Classé heeft ook klasse-D , die kan ik zo snel bedenken.

Ik durf mijn overigens niet af te vragen of en wanneer Marantz met klasse-D gaat komen ...
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

Hififreak



Hier ook klasse d aan boord naar Deens ontwerp.

Doet het prima.

lo

#5
Ik heb zelf ervaring met de M2 van NAD, ook een vergelijk gedaan met mijn toenmalige versterker PM14mk2Ki, zie:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3956.0.html

Citaat van: Marantzer op april 18, 2015, 17:45:07
NAD heeft een hele serie klasse-D alleen noemen ze dat nét iets anders

En Classé heeft ook klasse-D , die kan ik zo snel bedenken.

Ik durf mijn overigens niet af te vragen of en wanneer Marantz met klasse-D gaat komen ...
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

Citaat van: lo op april 18, 2015, 18:38:44
Ik heb zelf ervaring met de M2 van NAD, ook een vergelijk gedaan met mijn toenmalige versterker PM14mk2Ki, zie:

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3956.0.html
Nu je er over begint , ik heb de NAD ook beluisterd , dat was meen ik op die grote Jamo's ,het was in ieder geval een prettige ervaring.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

polleke_cgc

Citaat van: Marantzer op april 18, 2015, 17:45:07
NAD heeft een hele serie klasse-D alleen noemen ze dat nét iets anders

En Classé heeft ook klasse-D , die kan ik zo snel bedenken.

Ik durf mijn overigens niet af te vragen of en wanneer Marantz met klasse-D gaat komen ...

Marantz gebruikt al klasse-D in zijn MCR dingen.

erik62

Dag, ik heb ze nog nooit gehoord dus iets verstandigs kan ik er niet over zeggen. Ik heb wel ondestaande gelezen. Het geschrevene is afkomstig uit een intervieuw met de top van accuphase:
Werner: 'Naast streaming audio is er nog zo'n andere 'noviteit' in de vorm van klasse D versterkertechniek, die momenteel sterk in populariteit stijgt. Heeft Accuphase deze techniek inmiddels ook onderzocht en wat zijn de praktijkervaringen?  Dit keer is het voorzitter Saito zelf die mij voor de eerste keer in hoogsteigen persoon en in trouwens prima Engels een antwoord geeft. 'Klasse D-techniek is voor ons totaal niet vreemd, we hebben in het verleden zelfs al een keer een product 6-kanaals eindversterker PX-650 uitgebracht die deze techniek gebruikte, maar zijn er vervolgens ook weer snel mee gestopt. Het grote probleem van klasse D-techniek is ook vandaag de dag nog steeds de veel te hoge stoorvloer door de benodigde relatief lage draagfrequentie. Die draadfrequentie is nu eenmaal inherent voor dit type schakeling en geeft altijd meer hoorbare 'rommel' en meer onrust in de weergave dan een goed ontworpen conventionele schakeling.'

'Iedereen die een keer goed en verantwoord een klasse D-schakeling met een goed ontworpen normale variant vergelijkt, zal deze verschillen meteen kunnen herkennen. Zeker met onze nieuwste generatie modellen zijn we weer een belangrijke stap verder op het pad van de realiteitsweergave gekomen. Doordat we continu met iedere nieuwe generatie de stoorvloer steeds weer verder weten te verlagen, krijgt de muziek een zachtheid en realisme die werkelijk adembenemend is.'

lo

Citaat van: TurboMarco op april 19, 2015, 00:15:25
Nu je er over begint , ik heb de NAD ook beluisterd , dat was meen ik op die grote Jamo's ,het was in ieder geval een prettige ervaring.

Was dat ook bij Audio TV centrum in Eindhoven?
Zoals je kunt lezen in mijn review die ik destijds gemaakt heb was ik ook onder de indruk van die M2, en toen was de ontwikkelingsfase nog niet afgelopen volgens mij.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

Citaat van: lo op april 19, 2015, 09:23:57
Was dat ook bij Audio TV centrum in Eindhoven?
Zoals je kunt lezen in mijn review die ik destijds gemaakt heb was ik ook onder de indruk van die M2, en toen was de ontwikkelingsfase nog niet afgelopen volgens mij.
Ja volgens mij wel , het is alweer een tijdje geleden .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: polleke_cgc op april 19, 2015, 05:49:58
Marantz gebruikt al klasse-D in zijn MCR dingen.
En ik kom er net achter dat Denon dat dus ook doet met de Ceol Piccolo ,wat weer afgeleid is van de Marantz .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Ik heb zelf nog een Dayton Audio tripath versterker , dat is een implementatie van een class D versterker .
Zolang je binnen het werkgebied van deze versterker blijft en luidsprekers met een minimum impedantie van 6 Ohm gebruikt kan je daar toch flink mee knallen .



https://www.youtube.com/watch?v=v10Xy2pQzgo
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)