Citaat van: lo op november 02, 2009, 18:43:35
Hoi Edwin,
Echter zullen verschillen in componenten steeds beter waarneembaar worden naar mate je andere componenten beter, of van een andere klasse zijn en dat geldt met name voor speakers. Dit is een stelling die jij ook al meerdere malen hebt geuit en waar ik helemaal achter sta.
Jij zult ongetwijfeld ook ervaren dat verschillen in jou set componenten beter waarneembaar zijn sinds je de Focal 1037 be hebt met zijn berillyum tweeter
Wordt vervogld.
groet,
lo
Je hebt hier helemaal gelijk in , naarmate de verschillende komponenten beter worden ga je ook makkelijker verschillen waarnemen .
Een bepaald apparaat wordt dan opeens de zwakke schakel in de set , en dat geld ook voor de stroomvoorziening want die moet ook perfect zijn en de komplete kabelkluwe moet ook afgestemd zijn op de prestaties van een set .
En niet te vergeten de akoestiek van een luisterruimte/woonkamer speeld een HELE grote rol op de belevenis van muziek , heb daar zelf inmiddels in mijn woonkamer veel ervaring mee opgedaan .
Dit is een niet te onderschatten item , daar moet dan ook als het even kan net zoveel aandacht aan worden geschonken als aan de set zelf .
Wat de Focal - Electra 1037 BE betreft , de Beryllium tweeters laten heel veel informatie horen , daardoor hoor ik enorm veel micro informatie en een luchtige weergave die ik uit nog niet één B&W luidspreker hebt waargenomen .
Zelf heb ik alleen maar B&W gehad voor de overstap naar Focal .
Ik heb gehad de B&W - DM220i
Daarna de B&W - CDM7NT
Daarna de B&W - Nautilus 804
Daarna de Focal - Electra 1037 BE ( mijn huidige boxen )
Ik wilde toch persé bij B&W blijven omdat ik dat merk nou eenmaal gewent was , ik had immers nooit een ander merk thuis gehad .
Heb toen van B&W voor een luisterdemo aan huis laten komen de B&W 803D van 8000 euro en de B&W 802D van 12.000 euro .
Ik dacht toen die 802D is het helemaal , die wil ik hebben .
Maar ergens vanbinnen in mij zij een stemmetje , luister nou ook eens naar andere merken , en gelukkig heb ik dat ook gedaan .
Heb toen de Opera - Callas Divina thuis laten komen van 7800 euro , die lieten duidlijk meer horen dan de B&W 803D en de 802D , helaas beviel de klankkleur niet van de Opera's , maar inmiddels wist ik wel dat het voor minder geld een stuk beter kon dan met B&W .
Toen de Sonus Faber - Cremona van 8.000 euro laten komen , die beviel meteen al niet .
Ook nog boxen van Avalon laten komen van 12.000 euro , helaas weet ik het type niet meer , dat beviel totaal niet .
Als laatste de Focal - Electra 1037BE laten komen van 7800 euro , die hadden die super weergave en luchtigheid enzofoort van de Opera - Callas Divina , maar dan met de door mij gewenste klankkleur .
Zoals bekend zijn het dus uiteindelijk de Focal's geworden , waar ik nog geen moment spijt van heb gehad .
Tijdens al deze luisterdemo's met de verschillende merken boxen had ik nog niet de kabels en cd speler zoals het nu is , die zijn daar later ook weer op aangepast door mij .
Ik had toen de Marantz SA11-S1 cd speler nog
Wel had ik mijn Accuphase E-408 versterker al .
De Marantz SA7-S1 werd later aangeschaft .
Daarna heb ik de bekabeling zoals de netsnoeren en de interlink vervangen door mijn huidige kabels .
Daarna mijn audiorack wat van blik was ( rampzalig voor de demping van cd speler en versterker ) vervangen door een volledig ontkoppeld audiorack van Creaktiv - Little Reference , de weergave werd meteen veel beter omdat de apparatuur nu wel goed ontkoppeld was .
Daarna de diverse tweaks toegepast op de SA7-S1 en de Accuphase die mij werden doorgespeeld door Fritz de With van STS-Digital .
Daarna de stroomvoorziening serieus aangepakt met mijn huidige netfilter van PS-Audio --Quintet Power Center , de aparte Audio stroomgroep van Kemp Electronics had ik al ruim 2 jaar daarvoor .
En inmiddels weet ik ook dat het nog aanzienlijk beter kan met een interlink van Siltech - Forbes Lake G6 (satt) .
Vorige maand was Fritz de With bij mij thuis , die had die Siltech interlink meegenomen .
Dat wordt nu mijn volgende stap , en als laatste wil ik eens experimenteren met ontkoppelaars van Harmonix Tuning onder de spikes van mijn boxen en audiorack .
Met Harmonix schijnen grote resultaten berijkt te worden , ben hier erg nieuwschierig naar geworden , maar eerst de Siltech interlink aanschaffen .
Daarna houd het zo'n beetje op met tweaken denk ik , dan heb ik waarschijnlijk het plafond bereikt voor wat mijn set maximaal laten presteren betreft , dat is mijn doelstelling
Dan kan ik eindelijk mijn geld in mijn knip houden .
Groeten EDWIN B