Class D versus Class A/B, opinions?

Gestart door Jokke, augustus 20, 2025, 18:26:39

Vorige topic - Volgende topic

Marvin

Het wordt allemaal op een hoop gegooid, allemaal delen ze veel knopjes, displays, en allerlei printplaatjes. Uiteraard is dat goedkoper als je al die merken bezit.
Maar je krijgt er wel een mengelmoes van, dat heeft niks met een evolutie te maken.
Als ze al die versterker modules gaan delen, dacs, en weet ik het wat er allemaal belangrijk is in dat apparaat, dan zijn ze dus allemaal een beetje hetzelfde, én niemand meer uniek.

Marvin

Én daar bovenop, al die technici die zo'n  apparaat ontwikkelen, die zitten op in het zelfde kantoor, en ook nog eens op dezelfde stoel!
Die ga je niet 10x een versterker laten ontwerpen, dat heeft ie de eerste keer al gedaan met die LEGO doos aan onderdelen die hem beschikbaar is gesteld.

SB_Marantz

Citaat van: Marvin op augustus 27, 2025, 14:26:42Het wordt allemaal op een hoop gegooid, allemaal delen ze veel knopjes, displays, en allerlei printplaatjes. Uiteraard is dat goedkoper als je al die merken bezit.
Maar je krijgt er wel een mengelmoes van, dat heeft niks met een evolutie te maken.
Als ze al die versterker modules gaan delen, dacs, en weet ik het wat er allemaal belangrijk is in dat apparaat, dan zijn ze dus allemaal een beetje hetzelfde, én niemand meer uniek.

juist!!!!
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

Dat doen ze om de producten betaalbaar te houden.  Anders worden ze allemaal Accuphase-duur, en dus niet verkoopbaar.

Ik vind dat Marantz er goed in slaagt een eigen identiteit te behouden, en kwaliteitsproducten af te leveren.
Geen enkel ander merk voert klasse D in al hun top line producten.  Dat getuigt wel degelijk van een eigen filosofie.
OK, ze gebruiken hier en daar off-the-shelf oplossingen, maar dat maakt hun producten nog niet minderwaardig.

Er werd ook het voorbije jaar sterk geïnvesteerd in de verbetering van hun HEOS platform, waaruit blijkt dat ze niet stilzitten.

(Ik vraag me soms af of ik hier op een Marantz forum zit, of een anti-Marantz forum.  De Marantz facebook groepen zijn over het algemeen positief.)
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal

RHK

Citaat van: Jokke op augustus 27, 2025, 15:14:13(Ik vraag me soms af of ik hier op een Marantz forum zit, of een anti-Marantz forum.  De Marantz facebook groepen zijn over het algemeen positief.)

Ik heb de nieuwe Marantz AV20 op mn verlanglijstje staan, moet nog geduld hebben, is nog te prijzig.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Jokke

Citaat van: RHK op augustus 27, 2025, 16:00:59Ik heb de nieuwe Marantz AV20 op mn verlanglijstje staan, moet nog geduld hebben, is nog te prijzig.
Ga je die combineren met de Amp20, of heb je daar een andere oplossing voor?
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8

RHK

Citaat van: Jokke op augustus 27, 2025, 16:08:04Ga je die combineren met de Amp20, of heb je daar een andere oplossing voor?
Als het zover is, dan eerst maar eens ervaren hoe die dan met de Rotel combineert, (klasse D)  8-).
Met de AV7706 gaat dat i.i.g. prima.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Frits Denon

"Anders worden ze allemaal Accuphase-duur, en dus niet verkoopbaar."

Accuphase is nog steeds van Accuphase en ze ontwerpen en maken een top product en ja, dat heeft een prijs. Oh ja, het wordt nog verkocht ook.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem,Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase amp: E-270, CD DP 410, Tuner T 109, Speakers: Elac FS 249.3, IMF Super Compact II, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Net zoals veel merken een top product maken maar dan voor veel minder geld
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

TurboMarco

Bij hoge vermogens kiest men niet voor niets voor klasse D, kijk maar maar subwoofers.

Zie maar eens 800 W te koelen en wat je daarvoor uit de muur moet trekken.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

SB_Marantz

Citaat van: Frits Denon op augustus 27, 2025, 21:13:27"Anders worden ze allemaal Accuphase-duur, en dus niet verkoopbaar."

Accuphase is nog steeds van Accuphase en ze ontwerpen en maken een top product en ja, dat heeft een prijs. Oh ja, het wordt nog verkocht ook.

En daarmee raak je de kern van het verhaal aangaande het filmpje.
Citaat van: Frits Denon op augustus 27, 2025, 21:13:27"Anders worden ze allemaal Accuphase-duur, en dus niet verkoopbaar."

Accuphase houdt vast aan de traditionele ontwerpen.
Ze overwegen het niet eens.

Natuurlijk: Klasse D versterkers zijn veel kleiner en ok ook een hoog rendement.
Maar vanuit mijn oogpunt als elektronicus begrijp ik Accuphase m.b.t. de nadelen.
Het is SMD, de voeding is geschakeld(SMPS) goedkoop en tja in absolute zin toch de wat andere klankkleur en balans.
Tevens: GEEN Accuphase ontwerp!

Sommigen zullen het muggenzifterij noemen en anderen weer niet.
Ik heb er per definitie geen bloedhekel aan maar ik ken er , en dat zijn niet de minste, die dat wel hebben.

Wanneer we het nog eens wat verder onder de loep nemen.......en dan blijf ik even bij de naam Marantz.....want meer is het niet.

De PM10 van E 10.000 waarin dus 2 klasse D eindversterkers gemonteerd zitten.
Euh waar komt dat enorme bedrag vandaan?
Ik kan nog meerdere voorbeelden noemen waar anderen met 2 benen intrapte.
Te weten de oudere PM 14 en de PM14 mk2 KI welke ik meen 1000 Euro meer moest kosten.

Er is geen enkel verschil in de topologie behalve het KI stickertje.
Ik heb de man 2 keer gesproken en dat was meer dan voldoende.

Catch my drift?

Zou eens tijd worden.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

En laten we eerlijk wezen: Feitelijk was het hele versterker gebeuren al in de buizen era klaar.

Het is veranderd.....jazeker......van buizen naar germanium naar silicium chips.
Beter in klank?
Absoluut NIET!

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

De PM10 heeft 4 NC500 modules a ca 400,00 per stuk, uiteraard komen daar nog heel wat componenten bij zoals de SMPS die rond 150,00 kost, pre sectie en tot slotte een fancy behuizing.
Vanuit economisch oogpunt houd Marantz met hun topmodel daar dus niet zoveel van over, dan ligt de winstmarge bij Accuphase een heel pak hoger en koop je voor het geld slechts een instappertje waarbij op een paar hele kleine details na nagenoeg niets veranderd is t.o.v de voorgangers (hoezo uitmelken).
Gelukkig heb je geen verplichting om ook maar iets van beide merken te kopen.

Wanneer je tot in de treuren in het verleden blijft hangen aangaande merknamen dan zou je haast geen leven meer hebben aangezien praktisch alles wat we als consument voorgeschoteld krijgen uit één pot nat komt.
Het is wat het is.

Grappig is dat er op Ali Accuphase clones verkocht worden voor minder dan een tiende vd prijs die voor het origineel gevraagd word :-D

5.3.4

LG77C4

Jokke

TurboMarco

Tot slot er worden om meningen gevraagd en dus geheel subjectief.

Wat de de ene mooi vind denkt de ander daar weer heel anders over.

5.3.4

LG77C4