Class D versus Class A/B, opinions?

Gestart door Jokke, augustus 20, 2025, 18:26:39

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

De meningen vliegen alle kanten op en er worden dingen aangehaald die totaal niet ter zake doen.  :gaap:

Het maakt mij persoonlijk ook geen bal uit welk merk het is.

Om er wat te noemen welke ik mooi vind kwa sound en uiterlijk.

McIntosh
Accuphase
Marantz

Weliswaar wel de oude modellen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

[/quote]
Citaat van: SB_Marantz op augustus 21, 2025, 11:57:56De meningen vliegen alle kanten op en er worden dingen aangehaald die totaal niet ter zake doen.  :gaap:

Het maakt mij persoonlijk ook geen bal uit welk merk het is.

Om er wat te noemen welke ik mooi vind kwa sound en uiterlijk.

McIntosh
Accuphase
Marantz

Weliswaar wel de oude modellen.

En die oude modellen zijn zeker geen klasse D...  Nochtans is klasse D sterk in opmars.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal

TurboMarco

Logisch dat class D sterk in opmars is, bij alle live concerten gebruikt men class D versterking want dan is efficiëntie van een nog groter belang.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

TurboMarco

link ASR

Niet best volgens de test maar ik vind de SMSL hemels klinken i.c.m de Beyma's

Zo zie maar weer dat metingen geen drol zeggen.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

SB_Marantz

Citaat van: Jokke op augustus 21, 2025, 12:08:10En die oude modellen zijn zeker geen klasse D...  Nochtans is klasse D sterk in opmars.

Je vraagt om meningen toch?
Dan moet je niet het klasse D ontwerp propageren.
Dat beetje meer stroomverbruik van AB/buizen of wat dan ook is irrelevant.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

Ik denk gewoon dat er nog veel vooroordelen zijn tegen klasse D ontwerpen.
Nochtans zijn ze meettechnisch gezien meestal superieur.

Maar sommigen houden gewoon van de vervorming van buizenversterkers, om de twee extremen tegen elkaar te zetten.

Zoals reeds gezegd : de saporibus et coloribus nulla disputatio est.

Voor mij zijn er zeer goede versterkers in beide klasses, D of A/B.  Buizenversterkers laat ik achterwege.
Nieuwe technologie betekent in dit geval ook vooruitgang, want efficienter.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8

TurboMarco

Ook class D word steeds beter en kent al vele vormen.

klik

5.3.4

LG77C4

Jokke

De twee namen die steeds terugkomen zijn Hypex en Purifi.
Beter zou er voorlopig niet zijn.

Deze modules worden ook toegepast in de Marantz versterkers.

TurboMarco

Zelf heb ik alle Hypex varianten op de class AB gehad en 3x UCD en naast 4 stuks AB heb ik nog een ncore in gebruik.
Ik vind het van Marantz wel een logische keuze om voor Hypex te gaan want zeer betrouwbaar en halen allemaal hun specs.

5.3.4

LG77C4

Frits Denon

Citaat van: TurboMarco op augustus 21, 2025, 12:31:27Logisch dat class D sterk in opmars is, bij alle live concerten gebruikt men class D versterking want dan is efficiëntie van een nog groter belang.

True en te begrijpen. Daar maakt een beetje klank verschil ook zeker niet uit.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem,Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase amp: E-270, CD DP 410, Tuner T 109, Speakers: Elac FS 249.3, IMF Super Compact II, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

"Zoals reeds gezegd : de saporibus et coloribus nulla disputatio est."

Nog meer van deze onzin, Jokke? Leuk hoor!  :gaap:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem,Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase amp: E-270, CD DP 410, Tuner T 109, Speakers: Elac FS 249.3, IMF Super Compact II, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4

Jokke

Citaat van: Frits Denon op augustus 21, 2025, 17:36:10"Zoals reeds gezegd : de saporibus et coloribus nulla disputatio est."

Ja, Ik kom uit België en wij hebben Bart de Wever als eerste minister.
Maar dat zal jij waarschijnlijk niet begrijpen.

Frits Denon

Nee, ik ben maar een domme Nederlander "uut Grunn".

Succes verder met jouw topic.

SB_Marantz

Citaat van: Jokke op augustus 21, 2025, 14:07:10Ik denk gewoon dat er nog veel vooroordelen zijn tegen klasse D ontwerpen.

Maar sommigen houden gewoon van de vervorming van buizenversterkers, om de twee extremen tegen elkaar te zetten.

Voor mij zijn er zeer goede versterkers in beide klasses, D of A/B.  Buizenversterkers laat ik achterwege.

Je laat buizenversterkers achterwege maar maakt er wel een opmerking over?
Citaat van: Jokke op augustus 21, 2025, 14:07:10Ik denk gewoon dat er nog veel vooroordelen zijn tegen klasse D ontwerpen.

Er zijn geen vooroordelen tegen D ontwerpen maar dat Marantz wat overigens al tig jaar niet meer bestaat van die Hypex/Ncore dingen in hun PM 10 propte en daar een prijskaartje van E 10.000 aan hing?!!!

Die dingen kosten geen drol.
Geen R&D whatsoever.
Citaat van: Frits Denon op augustus 21, 2025, 17:36:10"Zoals reeds gezegd : de saporibus et coloribus nulla disputatio est."

It's amazing Jim!

Buizenversterkers die vervormen?
Muzikanten oversturen deze in hun gitaarversterkers etc omdat dat deze mensen dat prettig vinden.
En daar luister jij naar Jokke.  :schater:
Metal , blues en dat soort muziek.
Voor puur audio is daar geen sprake van. byebye

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

Sorry, maar dit wordt me te persoonlijk.
Ik haak af.