De set van Marco

Gestart door PM95, januari 28, 2009, 11:48:12

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Heb mn vrouw weten te overtuigen dat er een ander meubel moet komen en dat ik die zelf ga maken.
De center sub word daar dan in geïntegreerd.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

RHK

Het subvirus verspreidt zich verder, maar wel gaaf.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Morgen een sub ophalen en deze keer geen REL maar een Sumiko S9 die gelijk aan een REL T9i zou zijn, dus ook met dezelfde high-level aansluiting wat voor mij een vereiste is.

klik

Waarom deze en niet meteen voor REL gegaan, simpel een REL is tegenwoordig behoorlijk aan de prijs t.o.v 2 jaar geleden, dit scheelt bijna de helft in aanschaf.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Ik ben wat dieper in het verhaal van Sumiko gedoken over het hoe en wat m.b.t REL en kwam onderstaande tegen

klik

CiteerREL, het bedrijf
Deze inleiding leek me nodig om u nu vervolgens mee te kunnen nemen op luisterbezoek bij REL Acoustics Ltd., een in 1990 in Engeland gevestigde fabrikant van high-end subbassystemen. REL focust in zijn product-marktstrategie bewust op maar eén ding en dat is het verbeteren van de laagweergave, of zoals REL dat voor elkaar weet te krijgen: het optimaliseren van het muzikaal equilibrium. De producten van REL vinden toepassing in zowel tweekanaalsopstelling als in home theatre systemen. Deze recensie beperkt zich echter tot de tweekanaalstoepasing, ook wel 2.1 opstelling genoemd (2 luidsprekers en 1 subwoofer). REL maakt overigens alleen high-end subbassystemen en 'sonst nichts'. Basta così?
REL maakte eerst deel uit van Sumiko, een van de grootste importeurs en distributeurs van high-end audioproducten in Noord-Amerika. Sumiko ging vervolgens weer op in WOM (World of McIntosh, Sonus Faber, Wadia en Audio Research). REL heeft inmiddels geen banden meer met WOM en is een geheel zelfstandig familiebedrijf.

De Sumiko subwoofers gaan tegenwoordig door onder de Sonus Faber merknaam en zijn nog steeds het zelfde gebleven met als enige verschil de lederen afwerking op de top van de kast.

Het verschil tussen de S9 en de T9i zit voornamelijk in de afmetingen waarbij de Sumiko S9 iets meer inhoud heeft, de specs zijn daarentegen hetzelfde gebleven.
Hoewel de S9 op papier 350 Watt rms opgeeft terwijl dat voor de REL 300 Watt is heeft denk ik te maken met de limiter die REL toepast in hun subwoofers (Set Safe)

Ik zal de komende tijd wat dieper graven.

S9  in een SF jasje

Wel grappig om te zien dat er sinds 2013 op wat uiterlijke kenmerken na niets veranderd is :-)

5.1.4

LG77C4

RHK

Ik ga er vanuit dat de componenten die in de Rel zitten, inmiddels door de jaren heen wel verschillen van de Sumiko.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

In principe word sinds jaar en dag hetzelfde class AB ontwerp toegepast, wel heb ik gehoord/gelezen dat de filters en drivers verbeterd zijn.
Of dat een daadwerkelijke verbetering is laat ik in het midden want zo technisch ben ik ook niet onderlegd.
Ik ga wel mee in het verhaal dat de drivers lichter/stijver geworden zijn waardoor de snelheid maar ook de gevoeligheid toeneemt en daardoor ook een hogere spl kunnen genereren met een lagere vervorming.

De class AB versterkers die REL al heel lang toepast zijn uiterst betrouwbaar dus ik snap dan ook wel dat REL geen behoefte heeft om deze te vervangen door iets anders, never change a winning team

edit: de Sumiko verschilt nagenoeg niets van de T9i en valt dan ook niet te vergelijken met de T9x , behalve dan dat de basis namelijk de 300 Watt class AB is.

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Versterkerdeel van de S9, Die van de T9i heb ik nog niet kunnen vinden.

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Eerste indruk vd S9 is erg goed, het is net alsof ik naar een T9x luister maar te vroeg nog om er nog iets zinnergs over te zeggen.

5.1.4

LG77C4

RHK

goed is goed toch? Mooie aankoop dus.
5.2.2

TurboMarco

De T9x levert meer druk in de onderste laag  en klinkt net iets strakker dan de S9, maar met wat ik ga doen gaat de boel toch flink op de schop.
De DIY sub gaat d.m.v low-level op de center en de S9 gaat de rear speakers ondersteunen tot zo'n 65 Hz met de high-level neutrik en daarnaast krijgt de S9 ook het LFE signaal, dat is het mooie dat je net zoals REL beiden tegelijk kan gebruiken.

5.1.4

LG77C4

RHK

Met 2 van die krachtige subs krijg je sowieso een geweldig surround laag, zo ervaar ik het ook.
5.2.2

TurboMarco

Dat kan je wel stellen :yes:

De S9 staat nu naast mij op de luisterpositie en is naast LFE ook high-level aangesloten, ik had nog voldoende lengte kabel over die afkomstig is van de standaard meegeleverde REL snoer en een Neutrik speakon heb ik ook nog liggen.
De Speakon kabel heb ik rechtstreeks op de rear speakers aangesloten en dat werkt prima.

Toch gaat er 1 subwoofer het veld ruimen want 4 stuks is een beetje teveel van het goede in deze ruimte, dat word dan de 8+10 inch DIY sub.

5.1.4

LG77C4

RHK

Ik doe het met 2 subs. Dat idee van jouw om de high level op de rear speakers aan te sluiten, heb ik nooit over nagedacht. Kan ook niet met de Hepta, die is coaxiaal aangesloten. Maar komt mettertijd daarvoor een Rel in de plaats, ga ik dat zeker proberen. :gp:
5.2.2

Marvin

Wil de echte Rel nu op staan?

Leuke weg zo met al die subs!