Ik ben wat dieper in het verhaal van Sumiko gedoken over het hoe en wat m.b.t REL en kwam onderstaande tegen
klikCiteerREL, het bedrijf
Deze inleiding leek me nodig om u nu vervolgens mee te kunnen nemen op luisterbezoek bij REL Acoustics Ltd., een in 1990 in Engeland gevestigde fabrikant van high-end subbassystemen. REL focust in zijn product-marktstrategie bewust op maar eén ding en dat is het verbeteren van de laagweergave, of zoals REL dat voor elkaar weet te krijgen: het optimaliseren van het muzikaal equilibrium. De producten van REL vinden toepassing in zowel tweekanaalsopstelling als in home theatre systemen. Deze recensie beperkt zich echter tot de tweekanaalstoepasing, ook wel 2.1 opstelling genoemd (2 luidsprekers en 1 subwoofer). REL maakt overigens alleen high-end subbassystemen en 'sonst nichts'. Basta così?
REL maakte eerst deel uit van Sumiko, een van de grootste importeurs en distributeurs van high-end audioproducten in Noord-Amerika. Sumiko ging vervolgens weer op in WOM (World of McIntosh, Sonus Faber, Wadia en Audio Research). REL heeft inmiddels geen banden meer met WOM en is een geheel zelfstandig familiebedrijf.
De Sumiko subwoofers gaan tegenwoordig door onder de Sonus Faber merknaam en zijn nog steeds het zelfde gebleven met als enige verschil de lederen afwerking op de top van de kast.
Het verschil tussen de S9 en de T9i zit voornamelijk in de afmetingen waarbij de Sumiko S9 iets meer inhoud heeft, de specs zijn daarentegen hetzelfde gebleven.
Hoewel de S9 op papier 350 Watt rms opgeeft terwijl dat voor de REL 300 Watt is heeft denk ik te maken met de limiter die REL toepast in hun subwoofers (Set Safe)
Ik zal de komende tijd wat dieper graven.
S9 in een SF jasjeWel grappig om te zien dat er sinds 2013 op wat uiterlijke kenmerken na niets veranderd is