Citaat van: pm80 ki op april 25, 2025, 17:34:57Ik heb meermalen dubbelblinde tests meegemaakt waar alle kabel believers stuk voor stuk op hun bek gingen en dan allemaal met excuses kwamen om toch maar te bewijzen dat de testomstandigheden niet goed waren. Let wel, altijd na de dubbelblinde test en nooit er voor. Het verhaal met kabels is dat er in de materialen waar kabels van gemaakt worden zeker materiaal verschillen zijn maar dat die gewoonweg niet hoorbaar zijn. de elektrische weerstand van koper is
0,0175x10-6ΩM en van zilver 0,016x10-6Ωm Is dat een verschil? Jazeker. Is het hoorbaar. Nee.
het is als 2 auto's die naar 100Km accelereren. De ene doet dat in 5,000000008 sec. De ander in 5,0000001. Dat is een verschil maar gaan wij dat merken? Natuurlijk niet. En zo is het met alle kabelvoodoo ook.
grt Dick
Dick,
Dat was meen ik toch ook mijn conclusie dat ik schreef "
Ik geloof niet dat minimale impedantie verschillen hoorbaar zijn zelfs op superdure of goede geluidsinstallaties".
Ik schreef ook "Maar geloof wel een goede afscherming vs een slecht verschil kan maken." wat ik vermoed hetheen was waardoor er hier verschillen te horen waren.
De stroomkabel heeft gewoon een isolatie om mensen niet te elektrocuteren en geen kortsluiting te bekomen, maar totaal niet om allerlei storingen van de kabel te houden.
De 3 gevlochten UTP kabels (beetje het Kimber principe), waarmee men de schadelijke effecten van radio-emissies (RF/EMI) zou opheffen. Het zou ook de totale lusinductantie (op theoretisch niveau, lage lusinductantie = betere treble respons).
Maar wat mij betreft heeft gevlochten UTP kabels ook nadelen. Per UTP kabel heb je 4 paren, dus in totaal 12 paar (als je er 3 vlecht). Doch die 4 paren zijn niet even lang. 2 paar zijn steeds korter gevlochten dan de andere 2 paar. hierdoor is de kabellengte niet dezelfde maar toch ga je die samen verbinden. Dit lijkt me niet ideaal.
De derde kabel die ik testte was een luidsprekerkabel. Dus in mijn blindtest gebruikte ik 3 kabels die echt voor een ander doel werden gemaakt en waarvan slecht 1 een speakerkabel was. Dat zal meer dan waarschijnlijk de reden zijn dat we hier toch verschil hoorden in de zuiverheid.
Ogh ja mijn auto heeft toch nog 8,4 seconden nodig voor 100 te halen vanuit stilstand en dat ga ik wel merken tenzij ik hem laat herprogrammeren, dan wordt het 4,5