LFE Direction Cinema 30 toch met BK Double Gem subwoofer

Gestart door CineMarantz, april 23, 2025, 14:27:47

Vorige topic - Volgende topic

CineMarantz

Citaat van: pm80 ki op Gisteren om 19:15:26In de soundbar die ik heb zitten idd ook speakers omhoog gericht. Ik kan nou niet zeggen dat dat een wereld van verschil maakt. Het ging mij er om dat ik Q Symphony kon gebruiken van mijn samsung tv. Ik luister geen muziek via mijn soundbar. Daar heb ik mijn stereoset voor.

grt Dick

Klopt, dat is dan ook exact de reden dat er best wel veel mensen zijn die Atmos vinden tegen vallen.
Maar goed, het is met 13 speakers ook niet altijd een Atmos feest helaas...... :no:
Dat ligt niet aan de setup.
Marantz Cinema 30 + Yamaha AS210 (TM speakers) - 7. x .6 setup - SVS Ultra Evolution Pinaccle Fronts - SVS Ultra Evolution Center - Surround en Surround Back = Klipsch RP240D - Front en Rear Height & TM = Klipsch RP140D - BK Double Gem Subwoofer

pm80 ki

Mijn gevoel bij al dat soort systemen is dat ze door middel van faseverschuivingen ruimtelijkheid willen creëren.
En dat gaat in mijn beleving eigenlijk altijd fout. Begrijp me goed. Ik heb helemaal niks met surroundsytemen dus ik kan er ook helemaal naast zitten.

grt Dick
Geniet van wat je hoort in plaats van te luisteren naar wat je mist.

CineMarantz

De "Technische" surround luisteraar vs de surround luisteraar.

De Technische luisteraar:

Dit is een audio liefhebber die (tracht) het maximale uit een surround setup te halen.
Hij let op dingen zoals regen, helicopters, vliegtuigen ect, dus geluiden die zoals te verwachten van boven komen, als er sprake is van minimaal een x.x.2 setup .
Ook effecten van opzij en achter hebben de aandacht.
Voldoet het niet aan de verwachting dan gaat hij op zoek waar het aan ligt.
Dat kan de setup zijn, kan de codec zijn, kan het mixen zijn.
Eens te meer is vaak het mixen de oorzaak, streaming Atmos of slecht gemixed op (UHD)BD, want dat komt ook zeker voor.
Maar deze luisteraar berust zich zelden in hetgene wat hij heeft staan of wat de receiver re-produceerd .....

De luisteraar:

Luistert gewoon en heeft plezier in muziek of een film.
Maakt zich niet al te druk of alle speakers wel doen wat ze moeten doen, of wat binnen de verwachting valt.
Heeft vaak niet door als er iets niet klopt, of interesseert het gewoon niet, als het maar te volgen is.

De een is niet beter of serieuser met de hobby bezig dan de ander, die ene streeft gewoon een ander nivo na.
Mijn vader heeft al 10 jaar een 2.1 "soundbar", met zo'n boemerig subwoofer(tje), is er harstikke tevreden over en wil er geen speaker bij hebben.
Ik heb hem bij mij wel eens een actie film laten horen, prachtig zeg hij dan, maar ik hou wat ik heb.

Marantz Cinema 30 + Yamaha AS210 (TM speakers) - 7. x .6 setup - SVS Ultra Evolution Pinaccle Fronts - SVS Ultra Evolution Center - Surround en Surround Back = Klipsch RP240D - Front en Rear Height & TM = Klipsch RP140D - BK Double Gem Subwoofer

CineMarantz

Citaat van: pm80 ki op Gisteren om 19:29:30Mijn gevoel bij al dat soort systemen is dat ze door middel van faseverschuivingen ruimtelijkheid willen creëren.
En dat gaat in mijn beleving eigenlijk altijd fout. Begrijp me goed. Ik heb helemaal niks met surroundsytemen dus ik kan er ook helemaal naast zitten.

grt Dick

nee, dat zie je echt verkeerd.
Faseverschuiving is totaal iets anders als hoe de huidige surround codecs werken.
Atmos en DTSX werken zelf object gestuurd wat toelaat om met uiterste preciesie een geluid object in een ruimte te plaatsen.
Niet de Atmos uit een soundbar of Streaming Atmos, maar Atmos of DTSX van een UHD BD is werkelijk prachtig.
(Auro3D ook op een paar Blurays, maar dat komt zeer sporadisch voor)

Faseverschuiving is Bose groot mee geworden in de jaren 70-80, toen wisten wij niet beter  :wink:

pm80 ki

Citaat van: CineMarantz op Gisteren om 19:57:16nee, dat zie je echt verkeerd.
Faseverschuiving is totaal iets anders als hoe de huidige surround codecs werken.
Atmos en DTSX werken zelf object gestuurd wat toelaat om met uiterste preciesie een geluid object in een ruimte te plaatsen.
Niet de Atmos uit een soundbar of Streaming Atmos, maar Atmos of DTSX van een UHD BD is werkelijk prachtig.

Faseverschuiving is Bose groot mee geworden, toen wisten wij niet beter  :wink:
En wat bedoel je dan met object gestuurd?
Is dat geen fase verschuiving? Stereo werkt ook met faseverschuiving of time Delay.  alleen deed Bose dat wat extremer

grt Dick

CineMarantz

Citaat van: pm80 ki op Gisteren om 20:01:00En wat bedoel je dan met object gestuurd?
Is dat geen fase verschuiving? Stereo werkt ook met faseverschuiving of time Delay.  alleen deed Bose dat wat extremer

grt Dick

Naast Bed Audio (de 5 of 7 laag) introduceert Dolby Atmos het concept van Audio Objects, die los van de Bed-kanalen worden geplaatst.
Object Audio bevat panninginformatie in de metadata, weergegeven als X-, Y- en Z-coördinaten (de Z-as staat voor elevatie of hoogte).

Dit betekend dat er daadwerkelijk een audio object in de ruimte (kamer) geplaatst kan worden wat voorheen niet kon.
Om bijvoornbeeld een object (geluid) in het midden van de kamer te plaatsen, worden de 4 (of 6) hoogte kanalen gebruikt, en zo nodig de surround, front en center, allen qua volume en sterkte dusdanig dat de luisteraar het ook in het midden van de kamer hoort.

Dit kan uit elkaar gehaalt worden tot 128 kanalen.
Stereo is uiteraard 2, waar dan alles in zit, Dolby en DTS halen dit uit elkaar en geven ieder geluidje een kanaal mee, en daarbij hoogte info (Z) diepte (X) breedte (Y).
Hoe meer speaker je dan in de setup hebt zitten, hoe meer er dingen van elkaar gescheiden kunnen worden.

Even in een notendop want er zit nog meer (techniek) achter, en een behoorlijke CPU.

pm80 ki

Citaat van: CineMarantz op Gisteren om 20:15:07Naast Bed Audio (de 5 of 7 laag) introduceert Dolby Atmos het concept van Audio Objects, die los van de Bed-kanalen worden geplaatst.
Object Audio bevat panninginformatie in de metadata, weergegeven als X-, Y- en Z-coördinaten (de Z-as staat voor elevatie of hoogte).

Dit betekend dat er daadwerkelijk een audio object in de ruimte (kamer) geplaatst kan worden wat voorheen niet kon.
Om bijvoornbeeld een object (geluid) in het midden van de kamer te plaatsen, worden de 4 (of 6) hoogte kanalen gebruikt, en zo nodig de surround, front en center, allen qua volume en sterkte dusdanig dat de luisteraar het ook in het midden van de kamer hoort.

Even in een notendop want er zit nog meer (techniek) achter, en een behoorlijke CPU.

Ik geloof je direct maar het is allemaal terug te voeren op time Delay. En als je,ik noem maar 8 speakers kunt aansturen kun je dus 8 time delays toepassen. In de soundbar die ik heb zitten 4 frontspeakers, 2 die schuin voorwaarts zijn opgesteld en 2 die naar boven gericht zijn. Daar kun je dus behoorlijk mee spelen maar surround zou ik het niet willen noemen.

grt dick

RHK

Citaat van: pm80 ki op Gisteren om 20:23:11Ik geloof je direct maar het is allemaal terug te voeren op time Delay. En als je,ik noem maar 8 speakers kunt aansturen kun je dus 8 time delays toepassen. In de soundbar die ik heb zitten 4 frontspeakers, 2 die schuin voorwaarts zijn opgesteld en 2 die naar boven gericht zijn. Daar kun je dus behoorlijk mee spelen maar surround zou ik het niet willen noemen.

grt dick

Dat is nou precies waar het niet klopt. Wat je noemt zit allemaal in die soundbar en die kan dat surround effect nooit bereiken wat een goede surround speaker opstelling wel kan. Al die speakers staan of hangen op een bepaalde afstand van elkaar en voor en achter en daar zit jij tussenin bij zo'n surround opstelling.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

pm80 ki

Citaat van: RHK op Gisteren om 20:32:42Dat is nou precies waar het niet klopt. Wat je noemt zit allemaal in die soundbar en die kan dat surround effect nooit bereiken wat een goede surround speaker opstelling wel kan. Al die speakers staan of hangen op een bepaalde afstand van elkaar en voor en achter en daar zit jij tussenin bij zo'n surround opstelling.
Volgens mij is jouw begrijpend lezen niet on par. Ik begrijp namelijk prima waar het woord surround vandaan komt.
Wat je nou eens moet proberen is LEZEN wat ik schrijf en daarna je mening vormen.

grt Dick

RHK

Citaat van: pm80 ki op Gisteren om 20:42:07Volgens mij is jouw begrijpend lezen niet on par. Ik begrijp namelijk prima waar het woord surround vandaan komt.
Wat je nou eens moet proberen is LEZEN wat ik schrijf en daarna je mening vormen.

grt Dick

Ok, ik kan lezen en geniet van je soundbar.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

CineMarantz

Citaat van: pm80 ki op Gisteren om 20:23:11Ik geloof je direct maar het is allemaal terug te voeren op time Delay. En als je,ik noem maar 8 speakers kunt aansturen kun je dus 8 time delays toepassen. In de soundbar die ik heb zitten 4 frontspeakers, 2 die schuin voorwaarts zijn opgesteld en 2 die naar boven gericht zijn. Daar kun je dus behoorlijk mee spelen maar surround zou ik het niet willen noemen.

grt dick

Time delay wordt zeker toegepast, alleen niet om deze effecten te bereiken, maar tijdens de setup om de afstanden van de speakers tov de mlp correct te krijgen.
Object audio heeft juist 0,0 met delay te maken, kanaal based doet dat in mindere mate wel, referb genaamd.
Maar ook dit is niet te vergelijken zoals dit "vroeger" gedaan werd.