De "Technische" surround luisteraar vs de surround luisteraar.
De Technische luisteraar:
Dit is een audio liefhebber die (tracht) het maximale uit een surround setup te halen.
Hij let op dingen zoals regen, helicopters, vliegtuigen ect, dus geluiden die zoals te verwachten van boven komen, als er sprake is van minimaal een x.x.2 setup .
Ook effecten van opzij en achter hebben de aandacht.
Voldoet het niet aan de verwachting dan gaat hij op zoek waar het aan ligt.
Dat kan de setup zijn, kan de codec zijn, kan het mixen zijn.
Eens te meer is vaak het mixen de oorzaak, streaming Atmos of slecht gemixed op (UHD)BD, want dat komt ook zeker voor.
Maar deze luisteraar berust zich zelden in hetgene wat hij heeft staan of wat de receiver re-produceerd .....
De luisteraar:
Luistert gewoon en heeft plezier in muziek of een film.
Maakt zich niet al te druk of alle speakers wel doen wat ze moeten doen, of wat binnen de verwachting valt.
Heeft vaak niet door als er iets niet klopt, of interesseert het gewoon niet, als het maar te volgen is.
De een is niet beter of serieuser met de hobby bezig dan de ander, die ene streeft gewoon een ander nivo na.
Mijn vader heeft al 10 jaar een 2.1 "soundbar", met zo'n boemerig subwoofer(tje), is er harstikke tevreden over en wil er geen speaker bij hebben.
Ik heb hem bij mij wel eens een actie film laten horen, prachtig zeg hij dan, maar ik hou wat ik heb.