LFE Direction Cinema 30 toch met BK Double Gem subwoofer

Gestart door CineMarantz, april 23, 2025, 14:27:47

Vorige topic - Volgende topic

CineMarantz, Jokke en 8 gasten bekijken dit topic.

pm80 ki

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 17:14:24Nu ik heb dat wel waargenomen, en zelfs via blindtest door de vroegere vriendin laten bevestigen.

In mijn opleiding Industrieel informatica heb ik enkele jaren elektriciteit en elektronica gehad.
En voor mij was een draad een draad. Dus gebruikte ik elektrische draden ook voor mijn speakers.
Toen ik mijn weg vond naar de audiofora's lees je veel over kabels. Maar zag je ook bedragen die meer waren dan mijn toenmalige luidsprekers. Maar ik werd verleid in een DIY project, waarbij je 3 UTP kabels vlecht en zo een speaker kabel maakt.
En dat klonk daadwerkelijk beter. Natuurlijk krijg je dan reacties, ogh je denkt dat dus ik de vriendin in de zetel, haar favoriete CD van Seal opgezet en enkele malen dezelfde track waar ik af en toe de DIY kabel afwisselde met de elektrische kabel ik had ze kabel 1 en 2 genoemd, ze koos telekens dezelfde kabel als best klinkend, de DIY kabel.
Later kocht ik voor een prikje de Monster Sigma² kabel, en deed de test over met haar, nu koos ze voor de Monster.

Nu ik moet hier toegeven de enige echte luidspreker draad was de monster, en ik ga niet beweren dat ik verschil ga horen tussen die Monster Sigma² kabel en een een gewone 2 of 4mm² luidspreker kabel.

Op basis van mijn technische achtergrond zeg ik er kan een minimaal verschil zijn in kabels. Zo is het achter mijn TV meubel een kabelzooi... daar lopen stroomkabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels en ondertussen staan er op minder dan een meter 2 Wifi Routers. Deze zullen ongetwijfeld ongewenste wel stralingen afgeven die niet gunstig zijn.

Ik geloof niet dat minimale impedantie verschillen hoorbaar zijn zelfs op superdure of goede geluidsinstallaties. Maar geloof wel een goede afscherming vs een slecht verschil kan maken.

Ik heb wel altijd gelezen dat er wel verschil zou zijn als men zilver gebruikt in de kabel, daar zou het hoog meer aanwezig zijn. Zelf nooit getest, want ik vind zaken nogal snel te schel klinken, en vind het vandaag net goed.
Ik heb meermalen dubbelblinde tests meegemaakt waar alle kabel believers stuk voor stuk op hun bek gingen en dan allemaal met excuses kwamen om toch maar te bewijzen dat de testomstandigheden niet goed waren. Let wel, altijd na de dubbelblinde test en nooit er voor. Het verhaal met kabels is dat er in de materialen waar kabels van gemaakt worden zeker materiaal verschillen zijn maar dat die gewoonweg niet hoorbaar zijn. de elektrische weerstand van koper is
0,0175x10-6ΩM en van zilver 0,016x10-6Ωm Is dat een verschil? Jazeker. Is het hoorbaar. Nee.
het is als 2 auto's die naar 100Km accelereren. De ene doet dat in 5,000000008 sec. De ander in 5,0000001. Dat is een verschil maar gaan wij dat merken? Natuurlijk niet. En zo is het met alle kabelvoodoo ook.

grt Dick
Geniet van wat je hoort in plaats van te luisteren naar wat je mist.

CineMarantz

Blinde testen is al zo oud als de weg naar Rome.
Nooit kon iemand zijn eigen versterker juist aanwijzen, ondanks dat er zelfs geld werd geboden als je het meerdere malen correct had.

Dus helaas, ondanks alle mooie woorden over wederom een "vernieuwende" versterker, dac, cd speler, nee, er is geen (daadwerkelijk hoorbaar) verschil.
Voor mij geld dit ook voor interlinks en kabels....

Het verschil tussen met en zonder subwoofer ,met LFE Direction, hoor ik wel 😁

Zoals zo vaak vermeld hier, de kamer en de speakers, die maken het verschil, de rest klankmatig nagenoeg niet.

Maar voor iedereen die wel verschil wil horen tussen versterkers, kabels, dacs ect 👍🔊🎶
Marantz Cinema 30 + Yamaha AS210 (TM speakers) - 7. x .6 setup - SVS Ultra Evolution Pinaccle Fronts - SVS Ultra Evolution Center - Surround en Surround Back = Klipsch RP240D - Front en Rear Height & TM = Klipsch RP140D - BK Double Gem Subwoofer

TurboMarco

In het verleden hoorde ik ook best wel grote verschillen tussen rca kabels en heb ook van alles gehad van MIT tot Audioquest, het was een tijd waarin ik erg onrustig werd van steeds maar weer wisselen van kabels tot op het moment dat ik naar de lokale elektronicaboer kabel van de rol kocht met stekkers van Intertechnic en/of Neutrik en zelf de rca's in elkaar knutselde, na een paar keer blind testen (ABX) wist ik niet eens meer waar ik naar luisterde dus gingen de "dure" kabels op Marktplaats en de zelfbouwers bleven.

Wel wil ik nu wel graag alle kabels van hetzelfde hebben, niet vanwege klank oid maar een soort van autistisch trekje  :lol: , dus deze worden dan ook van Tasker C121 i.c.m Neutrik.

terug on topic, mijn mening meer subwoofers meer plezier HB
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

RHK

Citaat van: TurboMarco op Vandaag om 08:29:52terug on topic, mijn mening meer subwoofers meer plezier HB

Zo is het, sinds dat ik een paar jaar geleden de Hepta Bariton weer naar beneden heb gehaald, en die als 2e sub er bij heb gezet, wil ik niet meer zonder.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Jokke

Bij een stel goede vloerstaanders heb je geen sub nodig.
Da's mijn mening...
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Roon

CineMarantz

Citaat van: Jokke op Vandaag om 09:02:03Bij een stel goede vloerstaanders heb je geen sub nodig.
Da's mijn mening...

Ik heb een set behoorlijke vloerstaanders, de SVS Revolution Ultra Pinnacle, en ja, ook die kunnen een sub gebruiken ondanks dat ik dacht van niet.
Marantz Cinema 30 + Yamaha AS210 (TM speakers) - 7. x .6 setup - SVS Ultra Evolution Pinaccle Fronts - SVS Ultra Evolution Center - Surround en Surround Back = Klipsch RP240D - Front en Rear Height & TM = Klipsch RP140D - BK Double Gem Subwoofer

Jokke

Da's allemaal goed voor speciale effecten bij cinema, maar voor zuiver muziek beluisteren heb ik die effecten niet nodig.
Als de opname goed is, komen de lage noten er uit zonder sub.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8

CineMarantz

Citaat van: Jokke op Vandaag om 09:11:29Da's allemaal goed voor speciale effecten bij cinema, maar voor zuiver muziek beluisteren heb ik die effecten niet nodig.

Ben je liefhebber van orgel muziek of Hardcore, dan duikt het soms onder de 20hz.
Mijn svs rakkers halen in mijn kamer 20hz (met LFE Direction) alleen is het futloos omdat het passief is.
Ondanks 4x 8 inch woofers per speaker.
Daar dient een actieve sub voor.

Jokke

Dan ga ik wel in een kerk luisteren naar het orgel.
Mijn kasten hoeven niet te trillen in huis.

RHK

Citaat van: Jokke link=msg=364072Da's allemaal goed voor speciale effecten bij cinema, maar voor zuiver muziek beluisteren heb ik die effecten niet nodig.
Voor cinema heb je gelijk, echter bij stereoweergave waar de fronts de ondergens van het laag hebben bereikt, vult de sub het laag wat daaronder ligt en in de muziekbron zit, aan. Met stereo heb ik aan 1 Rel sub genoeg en ben ik er na deze aanschaf ook achter dat het een geweldige aanvulling is. Dat is althans mijn beleving.
Zie eventueel m'n bevindingen in m'n post onder topic luidsprekers  #70

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

CineMarantz

Citaat van: Jokke op Vandaag om 09:26:09Dan ga ik wel in een kerk luisteren naar het orgel.
Mijn kasten hoeven niet te trillen in huis.

Als jij een kamer frequentie hebt van zeg 35hz, dan kan je vloerstaanders nemen met 1-2-3 of een veelvoud aan (passieve) woofers, welk formaat dan ook, gaat het met moeite onder die kamer frequentie komen.
Daar heb je actieve subwoofers voor nodig om een bijvoorbeeld een voelbare bass druk waar te nemen in zowel muziek als film.

TurboMarco

Citaat van: Jokke op Vandaag om 09:02:03Bij een stel goede vloerstaanders heb je geen sub nodig.
Da's mijn mening...
Ik zal dan geen goede vloerstaanders hebben :wink:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4