Citaat van: pm80 ki op Gisteren om 15:48:35Dat heb ik in ieder geval nog nooit waargenomen bij bekabeling om het simpele feit dat de verschillen die erin optreden voor mensen niet hoorbaar zijn.
Grt Dick
Nu ik heb dat wel waargenomen, en zelfs via blindtest door de vroegere vriendin laten bevestigen.
In mijn opleiding Industrieel informatica heb ik enkele jaren elektriciteit en elektronica gehad.
En voor mij was een draad een draad. Dus gebruikte ik elektrische draden ook voor mijn speakers.
Toen ik mijn weg vond naar de audiofora's lees je veel over kabels. Maar zag je ook bedragen die meer waren dan mijn toenmalige luidsprekers. Maar ik werd verleid in een DIY project, waarbij je 3 UTP kabels vlecht en zo een speaker kabel maakt.
En dat klonk daadwerkelijk beter. Natuurlijk krijg je dan reacties, ogh je denkt dat dus ik de vriendin in de zetel, haar favoriete CD van Seal opgezet en enkele malen dezelfde track waar ik af en toe de DIY kabel afwisselde met de elektrische kabel ik had ze kabel 1 en 2 genoemd, ze koos telekens dezelfde kabel als best klinkend, de DIY kabel.
Later kocht ik voor een prikje de Monster Sigma² kabel, en deed de test over met haar, nu koos ze voor de Monster.
Nu ik moet hier toegeven de enige echte luidspreker draad was de monster, en ik ga niet beweren dat ik verschil ga horen tussen die Monster Sigma² kabel en een een gewone 2 of 4mm² luidspreker kabel.
Op basis van mijn technische achtergrond zeg ik er kan een minimaal verschil zijn in kabels. Zo is het achter mijn TV meubel een kabelzooi... daar lopen stroomkabels, luidsprekerkabels, interlinks, netwerkkabels en ondertussen staan er op minder dan een meter 2 Wifi Routers. Deze zullen ongetwijfeld ongewenste wel stralingen afgeven die niet gunstig zijn.
Ik geloof niet dat minimale impedantie verschillen hoorbaar zijn zelfs op superdure of goede geluidsinstallaties. Maar geloof wel een goede afscherming vs een slecht verschil kan maken.
Ik heb wel altijd gelezen dat er wel verschil zou zijn als men zilver gebruikt in de kabel, daar zou het hoog meer aanwezig zijn. Zelf nooit getest, want ik vind zaken nogal snel te schel klinken, en vind het vandaag net goed.