Rel Bass line blue self made kabel.

Gestart door RHK, april 14, 2025, 15:21:09

Vorige topic - Volgende topic

RHK

Citaat van: TurboMarco op april 21, 2025, 17:22:23Wat betreft de high level kabel van REL zou de dikte eigenlijk niets uit mogen makenDeze is 10 meter lang
Bron

Ik heb er met mn DIY kabel i.i.g. wel een verschil mee bereikt. Als je de REL website bezoekt, waarom zouden ze dan zo'n dure kabel maken? Moet toch wel iets uitmaken qua prestaties? M'n leverancier zei ook, knip van die 10 mtr het overtollige af, als je maar 3 mtr. nodig hebt. Het is toch allemaal weerstand. Des te langer de kabel, des te meer weerstand.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Citaat van: RHK op april 21, 2025, 18:08:24Ik heb er met mn DIY kabel i.i.g. wel een verschil mee bereikt. Als je de REL website bezoekt, waarom zouden ze dan zo'n dure kabel maken? Moet toch wel iets uitmaken qua prestaties? M'n leverancier zei ook, knip van die 10 mtr het overtollige af, als je maar 3 mtr. nodig hebt. Het is toch allemaal weerstand.
Ik heb de kabel gehalveerd maar alleen omdat ik die 10 meter niet nodig heb, en 100kΩ mag de naam weerstand maar nauwelijks hebben.
Dat fabrikanten dure kabels op de markt brengen is omdat het veel geld in het laatje brengt, anderzijds verkoopt REL ook de Arrow wireless wat dan wel weer net zo goed als bedraad zou moeten werken.

edit: een kabelboer laat een kabel zomaar 10x over de kop gaan, al zijn er ook nog die dat 100x over de kop laten gaan.
dus voor het gemak materiaal inclusief productie waarvan de kabel an sich ook gewoon van een rol af komt bijvoorbeeld 65,- komt dan op 650,- en hang daar ook nog eens de marketing met een heel spannend verhaal aan dan is 1650,- nog niet eens een uitzondering.

Ik betwist ook niet dat je een verschil waarneemt hoor, ik vind wel dat jij de juiste keuze gemaakt hebt om een kabel van 600,-+ zelf voor veel minder te maken, zelf heb ik dat in het verleden ook zo vaak gedaan.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

dmeerpa

Citaat van: CineMarantz op april 21, 2025, 16:11:08Geen Seconddeal, gewoon nieuw  :wink:
Sorry foutje toen ik de naam van de speakers heb gekopieerd op het net, stnd blijkbaar iets voor die er totaal niet hoorde te staan  redface   Sorry

Citaat van: CineMarantz op april 21, 2025, 16:11:08Jij weet toch ook wel dat op een afstand van 1 meter naar links, 1.5 meter naar de Center en 2 meter naar rechts, dat 2.5 - 4 of 6mm geen enkele invloed heeft ?
Ik heb alles op 1.5mm OFC koper, Front en Center zijn dan Zilver/OFC.
Ik moet sowieso voor de andere speakers teveel door bochten en gaatjes, daar is 2.5 en hoger te dik en stug voor.
Langste stuk is bij mij 15 meter, dat is voor Surround Back L en Rear Height L, de rest is allemaal korter en veel korter.
En zeker, die paar euro per meter maakt niet uit, de dikte ga je wel direct merken.
In het verleden wel 2.5 en 4mm gehad, merkte er niets van, maar goed, baad het niet, schaad het niet.....

Beneden de 1.5mm zou ik niet doen, ondanks dat het op korte afstanden kan.
0,35mm kan zelfs ook nog tot 4 meter.
Je moet de gemiddelde speaker eens open maken, pisdunne bedrading word daarin gebruikt.

Popschool Maastricht:

Maximale belasting aangegeven bij 8 Ohm luidsprekers, bij 4 Ohm luidsprekers dient de helft van de genoemde maximale lengte te worden aangehouden.

1,5mm², maximaal 300 Watt tot een lengte van 15 meter.
2,5mm², maximaal 450 Watt tot een lengte van 25 meter.
4mm², maximaal 1000 Watt tot een lengte van 35 meter.
6mm², maximaal 2000 Watt tot een lengte van 60 meter.

Ik ben nu niet direct een 'believer' als het over speakerkabels gaat.
Maar dan heb ik het over de speciale technieken en handelingen.
Maar draaddikte is een belangrijke factor in de prestaties van luidspreker- en audiokabels en dara geloof ik wel in.

Dat ze dik genoeg zijn voor 300Watt op 15meter is een feit.

Maar tot 20 feet (6m) wordt 12AWG (4mm) aangeraden.
Los van het vermogen, speelt ook skin effect een rol.
Het skineffect beïnvloedt de kwaliteit van kabels en de mate waarin ze de geluidsoverdracht beïnvloeden, vooral als het gaat om kabels.
Zilver heeft wel een lagere weerstand dan koper waardoor het helpt tegen het skin effect, maar zilverdraad kleurt ook het geluid kunstmatig waardoor de hogere frequenties worden benadrukt en de luisteraar geen neutraal geluid krijgt. Daarom dat ik geen fan ben van zilver in mijn set. Ik vind iets snel te schel klinken (ook een reden dat ik geen KEF en B&W fan ben), wat niet wil zeggen dat anderen dat net juist wel graag hebben. Misschien ook te maken hoe het met onze oren gesteld is.

Citaat van: CineMarantz op april 21, 2025, 16:13:31PS. het is wel aan te raden om deze jumpers om te draaien, dus dat de aansluiting vanaf de receiver/versterker als eerste naar de woofer gaat, dan naar de mid/tweeter.
Heeft te maken met evt hoger frequent storingen die de onafgeschermde speakerkabel oppikt, die dan eerst door het woofer crossover filter gaan en zo daar al "verdwijnen" voordat het naar de mid/tweeter kant gaat.
Dit wordt gezien als een van de voordelen van een gesepareerde hoog/laag aansluiting tov een enkele aansluiting.
Zal ook best wel wat marketing in zitten...... :-)
Mijn speakers hebben spades, en steken dus wel degelijke op de onderste connectoren.

Citaat van: TurboMarco op april 21, 2025, 17:22:23Waarom op de korte afstand 4mm² en op de lange afstand 1,5mm² ? dit zou toch andersom moeten zijn.

Zelf heb ik op de korte afstand ook 4mm² gehad maar dat was omdat ik die kabel ooit gekregen had, recentelijk heb ik alles met 2,5mm² (van de rol) aangesloten en er is geen enkel verschil met de oude situatie wat ook wel logisch is.
In theorie wel.
Maar de 4mm² is ook een recuperatie. 4mm² lijkt me nu wel overkill voor een surrounds of atmos speakers.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CineMarantz

Citaat van: dmeerpa op april 22, 2025, 09:07:42Sorry foutje toen ik de naam van de speakers heb gekopieerd op het net, stnd blijkbaar iets voor die er totaal niet hoorde te staan  redface   Sorry

Ik ben nu niet direct een 'believer' als het over speakerkabels gaat.
Maar dan heb ik het over de speciale technieken en handelingen.
Maar draaddikte is een belangrijke factor in de prestaties van luidspreker- en audiokabels en dara geloof ik wel in.

Dat ze dik genoeg zijn voor 300Watt op 15meter is een feit.

Maar tot 20 feet (6m) wordt 12AWG (4mm) aangeraden.
Los van het vermogen, speelt ook skin effect een rol.
Het skineffect beïnvloedt de kwaliteit van kabels en de mate waarin ze de geluidsoverdracht beïnvloeden, vooral als het gaat om kabels.
Zilver heeft wel een lagere weerstand dan koper waardoor het helpt tegen het skin effect, maar zilverdraad kleurt ook het geluid kunstmatig waardoor de hogere frequenties worden benadrukt en de luisteraar geen neutraal geluid krijgt. Daarom dat ik geen fan ben van zilver in mijn set. Ik vind iets snel te schel klinken (ook een reden dat ik geen KEF en B&W fan ben), wat niet wil zeggen dat anderen dat net juist wel graag hebben. Misschien ook te maken hoe het met onze oren gesteld is.
Mijn speakers hebben spades, en steken dus wel degelijke op de onderste connectoren.
In theorie wel.
Maar de 4mm² is ook een recuperatie. 4mm² lijkt me nu wel overkill voor een surrounds of atmos speakers.

Vanwege mijn LFE Direction gebruik (dus zonder subwoofer, de Pinnacles doen LFE) vind ik wel dat de eerst gebruikte 1.5mm wel wat aan de krappe kant, ik heb dat nu veranderd naar Zilver/Koper 2.5mm, omdat ik die nog had liggen.
Ook voor de Center heb ik dit opgehoogd naar 2.5mm maar dan alleen OFC, ook omdat ik die al had.

Ik zit in het kamp dat het nagenoeg onmogelijk is om via kabels geluid daadwerkelijk hoorbaar te beinvloeden.
Betreft skineffect zijn ook de meningen over verdeeld.
De "theorie" voor Zilver over Koper is dat hoog frequent via de buitenkant van de kabeldraad zich verplaatst, zo zou Zilver, omdat het een iets lagere weerstand heeft dan koper, een "zuiverder" hoog laten horen.

Ik zeg maar zo, als je denkt dat het helpt, gewoon kopen en dan kan je weer lekker slapen  :zzz:  :-D
Marantz Cinema 30 + Yamaha AS210 (TM speakers) - 7. x .6 setup - SVS Ultra Evolution Pinaccle Fronts - SVS Ultra Evolution Center - Surround en Surround Back = Klipsch RP240D - Front en Rear Height & TM = Klipsch RP140D - BK Double Gem Subwoofer

dmeerpa

Citaat van: CineMarantz op april 22, 2025, 12:52:42Vanwege mijn LFE Direction gebruik (dus zonder subwoofer, de Pinnacles doen LFE) vind ik wel dat de eerst gebruikte 1.5mm wel wat aan de krappe kant, ik heb dat nu veranderd naar Zilver/Koper 2.5mm, omdat ik die nog had liggen.
Ook voor de Center heb ik dit opgehoogd naar 2.5mm maar dan alleen OFC, ook omdat ik die al had.

Ik zit in het kamp dat het nagenoeg onmogelijk is om via kabels geluid daadwerkelijk hoorbaar te beinvloeden.
Betreft skineffect zijn ook de meningen over verdeeld.
De "theorie" voor Zilver over Koper is dat hoog frequent via de buitenkant van de kabeldraad zich verplaatst, zo zou Zilver, omdat het een iets lagere weerstand heeft dan koper, een "zuiverder" hoog laten horen.

Ik zeg maar zo, als je denkt dat het helpt, gewoon kopen en dan kan je weer lekker slapen  :zzz:  :-D

Dat bedoel ik, steeds kosten baten analyse.
20€ voor opleggen voor 2,5mm² ipv 1,5 is nu de wereld niet, zeker niet als we de prijs van de set bekijken.

Bij een frequentie van 50 Hz is de (effectieve) indringdiepte in koper ongeveer 1 cm, bij 10 kHz is dit een 0,66 mm en bij 10 MHz nog maar 20 μm, wat inhoudt dat bij deze laatste frequentie de stroom eigenlijk slechts aan het oppervlak loopt. Het gevolg van het skineffect is dat de weerstand van een geleider sterk toeneemt bij hogere frequenties.

De vraag is dan inderdaad hoeveel indringdiepte is er tot pakweg 20kHz.
En of dit een invloed heeft, en nog meer op in uw geval 1m.

Toch is het enigzinds bizar dat zo'n vloerstanders dan zo'n kabeltje zou worden aangestuurd, maar misschien is dat gewoon doordat we dat als normaal zijn gaan beschouwen dat we super dikke kabels moeten hebben.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CineMarantz

Het is op zijn best gerommel in de marge.
Als je ander cq beter geluid wil dan nu het geval is met een huidige speaker set en versterker/receiver, koop dan andere speakers.
Die veranderen/verbeteren daadwerkelijk het geluid, daar kan geen speakerdraad, dik of dikker, koper of zilver, iets daadwerkelijk hoorbaar aan veranderen.

Ik denk zo;
Geef het meeste geld uit aan de speakers, dan de versterker, als laatste de bedrading.
Doe dan ook niet de goedkoopste bedrading, maar met 2.5mm of 4mm OFC zal niemand iets verkeerd doen.
Ik heb nog wel 1.5mm OFC voor de Surrounds en hoogte speakers, maar dat is puur praktisch, dikker krijg ik niet geplaatst.
Die vragen ook maar een paar wattjes 😉
Marantz Cinema 30 + Yamaha AS210 (TM speakers) - 7. x .6 setup - SVS Ultra Evolution Pinaccle Fronts - SVS Ultra Evolution Center - Surround en Surround Back = Klipsch RP240D - Front en Rear Height & TM = Klipsch RP140D - BK Double Gem Subwoofer

RHK

Denk aan de waterleiding, des te groter de doorsnede, des te makkelijker het er doorheen stroomt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
5.2.2

CineMarantz

Citaat van: RHK op april 22, 2025, 14:44:09Denk aan de waterleiding, des te groter de doorsnede, des te makkelijker het er doorheen stroomt.

Akkoord, maar hoe groter de doorsnede, hoe meer kracht er achter moet zitten om er wat aan het eind uit te krijgen.

Gelukkig als de electronen aan de wandel zijn zullen ze niet op de heft stoppen.
Maar in een te ruime leiding komen ze eruit als een vent van 80 die staat te pissen....... :-D

RHK

Tenzij je verhoudingsgewijs voldoende vermogen hebt.  :-D
5.2.2

CineMarantz

Citaat van: RHK op april 22, 2025, 15:02:27Tenzij je verhoudingsgewijs voldoende vermogen hebt.  :-D

:yes:
Uiteraard, dikke kabels, dikke versterker, maar dat loopt niet altijd in gelijke pas.

TurboMarco

En dan stop je die dikke luidsprekerkabel in de box waar een dun draadje in zit :-D

Kijk je kan allerlei redenen voor jezelf bedenken om een aanschaf van dure kabel te verantwoorden maar laten we de onzin en bangmakerij (skin effect!) maar achterwege laten.

CiteerHet skin effect begint over het algemeen boven de 15kHz, pas bij 35kHz geeft dit ook meetbare afwijkingen en vanaf ca. 100kHz zijn de invloeden niet meer verwaarloosbaar (bij luidsprekers). Het effect in het audio bereik is zo goed als te verwaarlozen, omdat de invloed buiten de gehoorgrens valt en het effect ook dermate laag is (binnen 1dB) dat het gehoor dit niet kan onderscheiden op die hoge frequenties.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

RHK

Of koop gewoon een hele goede die niet duur is.
5.2.2

CineMarantz

Citaat van: RHK op april 22, 2025, 19:46:31Of koop gewoon een hele goede die niet duur is.

Dat zoek ik in alles.... :-D