Citaat van: dmeerpa op april 21, 2025, 15:46:21Lees ik dit nu goed? Ga je die Seconddeal: SVS Ultra Evolution Pinnacle Speakers aansturen met een 1.5mm kabel ?
Ik dacht even nog dat je dacht aan Bi-Wire maar dan had je die jumpers niet nodig. En dan kies je voor de jumpers dan wel voor 2,5mm.
Je koos wel de beste geïntegreerde surround versterker van Marantz, en de zeker niet onaardige SVS Ultra Evolution Pinnacle Speakers. En dan kies je voor een 1,5mm draadje, why ?
Persoonlijk had ik voor de SP-25 gekozen (20€ meer) en zeker voor de fronts zelfs richting de SP-40 (kost wel 9€/m meer).
Hier is mijn center aangesloten met 4mm en mocht ik ze in een banaanstekker krijgen sloot ik ze zelfs bi-wire of zelfs tri-wire aan. De surrounds zijn 2,5mm en de Atmos speakers 1,5mm.
Mocht ik de Monster Sigma² niet hebben waren de fronts hier ook op minstens 4mm aangesloten en bij voorkeur zelfs 6mm...
Geen Seconddeal, gewoon nieuw
Die jumpers zijn 2.5mm, heb ik niet specifiek voor gekozen.
Jij weet toch ook wel dat op een afstand van 1 meter naar links, 1.5 meter naar de Center en 2 meter naar rechts, dat 2.5 - 4 of 6mm geen enkele invloed heeft ?
Ik heb alles op 1.5mm OFC koper, Front en Center zijn dan Zilver/OFC.
Ik moet sowieso voor de andere speakers teveel door bochten en gaatjes, daar is 2.5 en hoger te dik en stug voor.
Langste stuk is bij mij 15 meter, dat is voor Surround Back L en Rear Height L, de rest is allemaal korter en veel korter.
En zeker, die paar euro per meter maakt niet uit, de dikte ga je wel direct merken.
In het verleden wel 2.5 en 4mm gehad, merkte er niets van, maar goed, baad het niet, schaad het niet.....
Beneden de 1.5mm zou ik niet doen, ondanks dat het op korte afstanden kan.
0,35mm kan zelfs ook nog tot 4 meter.
Je moet de gemiddelde speaker eens open maken, pisdunne bedrading word daarin gebruikt.
Popschool Maastricht:
Maximale belasting aangegeven bij 8 Ohm luidsprekers, bij 4 Ohm luidsprekers dient de helft van de genoemde maximale lengte te worden aangehouden.
1,5mm², maximaal 300 Watt tot een lengte van 15 meter.
2,5mm², maximaal 450 Watt tot een lengte van 25 meter.
4mm², maximaal 1000 Watt tot een lengte van 35 meter.
6mm², maximaal 2000 Watt tot een lengte van 60 meter.
Een ding waar ik wel nu aan denk is dat ik "LFE Direction" gebruik op de Front speakers, daar wordt best wel wat spanning door die kabel geperst, wat normaal afgehandeld wordt door een subwoofer.
Misschien toch niet gek om daar 2.5mm te gebruiken ondanks de korte lengtes.