Rel Bass line blue self made kabel.

Gestart door RHK, april 14, 2025, 15:21:09

Vorige topic - Volgende topic

RHK

Al een aantal weken zeer blij met mn nieuwe Rel T9x. Zag dat er op internet een upgrade speakon kabel voor de Rel beschikbaar is, de Bass Line Blue voor 600 euro voor 3 mtr. lengte.Te koop via diverse leveranciers op internet. 6 meter 600 en 10 meter 900 euries.
Volgens reviews een beter en mooier laag, gedetailleerd. Dat laatste heb ik m'n vraagtekens bij. Maar als audiofreak wilde ik dat ook wel proberen, maar niet voor die absurde prijzen. De bijgeleverde kabel voldoet prima, maar toch.
Ik dacht, die maak ik zelf, voor een stuk minder geld. Dat is gelukt! Kabel en banaanstekers bij RU connected besteld. Wat krimp sleeves gekocht en een nieuwe Neutrik speakon connector besteld, want er gingen 2.5 mm aders in de stekker, die passen niet in de originele connector.
Na wat huisvlijt heb ik een knappe kabel (al zeg ik het zelf) afgemonteerd met prachtige banaanstekers en robuuste Neutrik connector.
Resultaat? Inderdaad een beter en mooier laag. Ik kon m'n crossover meteen helemaal dichtzetten en level 2 klikken terug. :-D
Zie foto.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Na een eerste dag spelen met de REL met toch wel een beste volume heb ik de gain een stuk terug moeten zetten want de REL speelde luider, dat is het effect van inspelen (versoepelen) van de ophanging.
Na een paar dagen was ik van de gain op de helft naar een kwart gegaan.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

RHK

Citaat van: TurboMarco op april 18, 2025, 07:12:33Na een eerste dag spelen met de REL met toch wel een beste volume heb ik de gain een stuk terug moeten zetten want de REL speelde luider, dat is het effect van inspelen (versoepelen) van de ophanging.
Na een paar dagen was ik van de gain op de helft naar een kwart gegaan.
Gain/level staat bij mij nu op 8 uur, dus onder het kwart. Dat geldt ook voor de high level, en de cross-over staat daar 1 klik open.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
5.2.2

TurboMarco

Bass Line Blue met REL tag is idd wel erg duur :-o
Wat was je met DIY kwijt?

Niet dat ik er zelf één ga maken hoor maar puur interesse .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

RHK

Citaat van: TurboMarco op april 19, 2025, 08:36:14Bass Line Blue met REL tag is idd wel erg duur :-o
Wat was je met DIY kwijt?

Niet dat ik er zelf één ga maken hoor maar puur interesse .

Veel minder  8-)
5.2.2

CineMarantz

Mooie "home made" subwooferkabel !  notworthy

Ik wilde nieuwe kabels bij mijn Front speakers en Center, echter wat ik wilde, koper met zilver, is debiel duur om dat afgemonteerd te kopen.
Ik heb bij Oehlbach de SP-15 Silverline gekocht (1.5 mm) 10 meter voor 70,00 euro, zelf afgemonteerd met Nakamichi bananen/vork stekkers.
Ik heb ook nog naar Bi-Wire kabels gekeken, ook dat is zeer prijzig en vaak zeer stug.
En Bi-Wire, niet omdat het moet, maar omdat het kan..... :yes:

Betaalbare oplossing:
Aliexpress Bi-Wire jumpers, OFC 2.5mm draden met banaan en vork, voor 8 stuks (ik had er 6 nodig)  36,00 euro verzonden en import vrij.
Nu ben ik voor rond de 100 euro klaar waar ik bij de bekende merken minimaal het 4 voudige voor moet betalen, en meer.

Bekabeling zelf doen scheelt een hoop geld, is leuk om te doen, en kwalitatief het zelfde als de dure (high end) merken.
Marantz Cinema 30 + Yamaha AS210 (TM speakers) - 7. x .6 setup - SVS Ultra Evolution Pinaccle Fronts - SVS Ultra Evolution Center - Surround en Surround Back = Klipsch RP240D - Front en Rear Height & TM = Klipsch RP140D - BK Double Gem Subwoofer

RHK

Knappe kabels!
Ik ben zeer blij met deze luidsprekerkabel, 4x 2.5mm dikte in 1 kabel, als je de 4 aders twist naar 2 aders  heb je 5mm dikte, dat heb ik dus gedaan. 10 mtr voor 89,50
(ook m'n subwooferkabel is hiervan )

https://www.ruconnected.nl/speakerkabel-rol/?_gl=1*2w0fgw*_up*MQ..&gclid=COeRoK_6mcsCFYTnGwodZ18P1w

Bi wire, levert dat bij jou verbetering op? Heb het eens geprobeerd met de Klipschen, maar hoorde geen verschil.

5.2.2

dmeerpa

Citaat van: CineMarantz op april 21, 2025, 11:36:50Betaalbare oplossing:
Aliexpress Bi-Wire jumpers, OFC 2.5mm draden met banaan en vork, voor 8 stuks (ik had er 6 nodig)  36,00 euro verzonden en import vrij.
Zaten er dan geen 'deftige' jumpers bij de SVS speakers?

Bij de nieuwe Wharfedale's mag ik echt niet klagen

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

5.2.2

CineMarantz

Marantz Cinema 30 + Yamaha AS210 (TM speakers) - 7. x .6 setup - SVS Ultra Evolution Pinaccle Fronts - SVS Ultra Evolution Center - Surround en Surround Back = Klipsch RP240D - Front en Rear Height & TM = Klipsch RP140D - BK Double Gem Subwoofer

dmeerpa

Citaat van: CineMarantz op april 21, 2025, 11:36:50Ik heb bij Oehlbach de SP-15 Silverline gekocht (1.5 mm) 10 meter voor 70,00 euro, zelf afgemonteerd met Nakamichi bananen/vork stekkers.

Lees ik dit nu goed? Ga je die Seconddeal: SVS Ultra Evolution Pinnacle Speakers aansturen met een 1.5mm kabel ?
Ik dacht even nog dat je dacht aan Bi-Wire maar dan had je die jumpers niet nodig. En dan kies je voor de jumpers dan wel voor 2,5mm.

Je koos wel de beste geïntegreerde surround versterker van Marantz, en de zeker niet onaardige SVS Ultra Evolution Pinnacle Speakers. En dan kies je voor een 1,5mm draadje, why ?

Persoonlijk had ik voor de SP-25 gekozen (20€ meer) en zeker voor de fronts zelfs richting de SP-40 (kost wel 9€/m meer).
Hier is mijn center aangesloten met 4mm en mocht ik ze in een banaanstekker krijgen sloot ik ze zelfs bi-wire of zelfs tri-wire aan. De surrounds zijn 2,5mm en de Atmos speakers 1,5mm.

Mocht ik de Monster Sigma² niet hebben waren de fronts hier ook op minstens 4mm aangesloten en bij voorkeur zelfs 6mm...
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

dmeerpa

Citaat van: CineMarantz op april 21, 2025, 15:33:54Wat een prachtig sterretje....✨
Jaaaa was een foute manipulatie, en kon de post niet wissen.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

CineMarantz

Citaat van: dmeerpa op april 21, 2025, 15:46:21Lees ik dit nu goed? Ga je die Seconddeal: SVS Ultra Evolution Pinnacle Speakers aansturen met een 1.5mm kabel ?
Ik dacht even nog dat je dacht aan Bi-Wire maar dan had je die jumpers niet nodig. En dan kies je voor de jumpers dan wel voor 2,5mm.

Je koos wel de beste geïntegreerde surround versterker van Marantz, en de zeker niet onaardige SVS Ultra Evolution Pinnacle Speakers. En dan kies je voor een 1,5mm draadje, why ?

Persoonlijk had ik voor de SP-25 gekozen (20€ meer) en zeker voor de fronts zelfs richting de SP-40 (kost wel 9€/m meer).
Hier is mijn center aangesloten met 4mm en mocht ik ze in een banaanstekker krijgen sloot ik ze zelfs bi-wire of zelfs tri-wire aan. De surrounds zijn 2,5mm en de Atmos speakers 1,5mm.

Mocht ik de Monster Sigma² niet hebben waren de fronts hier ook op minstens 4mm aangesloten en bij voorkeur zelfs 6mm...

Geen Seconddeal, gewoon nieuw  :wink:

Die jumpers zijn 2.5mm, heb ik niet specifiek voor gekozen.

Jij weet toch ook wel dat op een afstand van 1 meter naar links, 1.5 meter naar de Center en 2 meter naar rechts, dat 2.5 - 4 of 6mm geen enkele invloed heeft ?
Ik heb alles op 1.5mm OFC koper, Front en Center zijn dan Zilver/OFC.
Ik moet sowieso voor de andere speakers teveel door bochten en gaatjes, daar is 2.5 en hoger te dik en stug voor.
Langste stuk is bij mij 15 meter, dat is voor Surround Back L en Rear Height L, de rest is allemaal korter en veel korter.
En zeker, die paar euro per meter maakt niet uit, de dikte ga je wel direct merken.
In het verleden wel 2.5 en 4mm gehad, merkte er niets van, maar goed, baad het niet, schaad het niet.....

Beneden de 1.5mm zou ik niet doen, ondanks dat het op korte afstanden kan.
0,35mm kan zelfs ook nog tot 4 meter.
Je moet de gemiddelde speaker eens open maken, pisdunne bedrading word daarin gebruikt.

Popschool Maastricht:

Maximale belasting aangegeven bij 8 Ohm luidsprekers, bij 4 Ohm luidsprekers dient de helft van de genoemde maximale lengte te worden aangehouden.

1,5mm², maximaal 300 Watt tot een lengte van 15 meter.
2,5mm², maximaal 450 Watt tot een lengte van 25 meter.
4mm², maximaal 1000 Watt tot een lengte van 35 meter.
6mm², maximaal 2000 Watt tot een lengte van 60 meter.

Een ding waar ik wel nu aan denk is dat ik "LFE Direction" gebruik op de Front speakers, daar wordt best wel wat spanning door die kabel geperst, wat normaal afgehandeld wordt door een subwoofer.
Misschien toch niet gek om daar 2.5mm te gebruiken ondanks de korte lengtes.

CineMarantz

Citaat van: dmeerpa op april 21, 2025, 14:41:08Zaten er dan geen 'deftige' jumpers bij de SVS speakers?

Bij de nieuwe Wharfedale's mag ik echt niet klagen

Nee, er zitten van die metalen plaatjes tussen.
Ik vermoed dat SVS denkt dat die er toch tussen uit gaan en vervangen worden door Bi-wire of Jumpers.
Maar deze "zien" er prachtig uit, waarschijnlijk made in China  :wink:

PS. het is wel aan te raden om deze jumpers om te draaien, dus dat de aansluiting vanaf de receiver/versterker als eerste naar de woofer gaat, dan naar de mid/tweeter.
Heeft te maken met evt hoger frequent storingen die de onafgeschermde speakerkabel oppikt, die dan eerst door het woofer crossover filter gaan en zo daar al "verdwijnen" voordat het naar de mid/tweeter kant gaat.
Dit wordt gezien als een van de voordelen van een gesepareerde hoog/laag aansluiting tov een enkele aansluiting.
Zal ook best wel wat marketing in zitten...... :-)

TurboMarco

CiteerHier is mijn center aangesloten met 4mm en mocht ik ze in een banaanstekker krijgen sloot ik ze zelfs bi-wire of zelfs tri-wire aan. De surrounds zijn 2,5mm en de Atmos speakers 1,5mm.
Waarom op de korte afstand 4mm² en op de lange afstand 1,5mm² ? dit zou toch andersom moeten zijn.

Zelf heb ik op de korte afstand ook 4mm² gehad maar dat was omdat ik die kabel ooit gekregen had, recentelijk heb ik alles met 2,5mm² (van de rol) aangesloten en er is geen enkel verschil met de oude situatie wat ook wel logisch is.

Wat betreft de high level kabel van REL zou de dikte eigenlijk niets uit mogen maken
CiteerThe REL's input impedance is so high, higher than 100,000 ohms, that your power amplifier (or integrated amp, or receiver) sees zero drain to provide the REL with its signal. But what that incoming signal from your amp does supply is a signal identical to that feeding your speakers.
Deze is 10 meter lang
Bron

5.1.4

LG77C4