Home Cinema film & muziek (audio en codec) tips

Gestart door RHK, november 27, 2023, 21:57:08

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op november 02, 2024, 22:48:51

Hans Zimmer live in Praag met een hele goede soundtrack

Ik vind deze eigenlijk teleurstellend...en niet alleen de BluRay (Atmos als 2.0 PCM) maar ook de CD.
Wat ik ook gebruik quoi bron het impossante orkest komt nbiet in uiting in de woonkamer. Ook vind ik het geluidsbeeld echt niet breed als je dan dat podium op TV ziet.
Kan me niet voorstellen dat het de setup is, de speakers zijn net sterk in het weergeven van een breed geluidsbeeld. En met andere orkesten ervaar ik dat niet, enkel met Hans Zimmer (niet enkel dit concert).
Ook het geluidsdetail vind ik nu niet subliem om er zo over te roepen.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 13, 2025, 15:57:21Ik vind deze eigenlijk teleurstellend...en niet alleen de BluRay (Atmos als 2.0 PCM) maar ook de CD.
Wat ik ook gebruik quoi bron het impossante orkest komt nbiet in uiting in de woonkamer. Ook vind ik het geluidsbeeld echt niet breed als je dan dat podium op TV ziet.
Kan me niet voorstellen dat het de setup is, de speakers zijn net sterk in het weergeven van een breed geluidsbeeld. En met andere orkesten ervaar ik dat niet, enkel met Hans Zimmer (niet enkel dit concert).

Tja, weer terug te voeren op hoe er gemixt wordt, jammer......

TurboMarco

CiteerIk zie Atmos als het kopen van een sport auto.
Je krijgt informatie over de cilinder inhoud en hoevelheid PK's, dat is de vermelding "Atmos" in het display, meer niet.
Maar deze koper wil ook weten hoeveel cilinders er in die motor zitten, de hoeveelheid kanalen.
Wil ook weten wat er allemaal in een waterleiding zit?  clown1

CiteerEn het houd niet op bij 7.x.4 integendeel.
Atmos en DTSX(pro) kunnen tot 34 en 30 kanalen aansturen.
Euhhh hoeveel mensen ken jij met meer dan 2 speakers in de woonkamer?
Het aantal mensen die ik ken met de dedicated HT ruimte met meer dan 7.1.4 kan ik op 1 hand tellen.

CiteerOk, 34 speakers in een huiskamer lijkt mij niet echt optimaal maar er zijn ook lieden met een specifieke ruimte voor HT.

Op 1 hand

CiteerDie willen echt wel weten welke speakers er nu wel of niet actief gebruikt worden.
Dat hoor je toch wel, en wanneer je dat niet hoort zeg ik NIET aan beginnen.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

dmeerpa

Dit weekend Ready Player One bekeken.

Had heel mooi en impossant geluid.

Een andere die ik zag was "Creation of The Gods - Kingdom of Storms uit 2023". Weliswaar in het Chinees maar sublieme 4K beeld kwaliteit en niet tegenstaande maar een 5.1 DTS-HD Master Chinese soundtrack was dit toch één van de meest impossante die ik hoorde de voorbije tijd, de receiver stond op DTS Neural:X.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

Citaat van: dmeerpa op februari 13, 2025, 15:57:21Ik vind deze eigenlijk teleurstellend...en niet alleen de BluRay (Atmos als 2.0 PCM) maar ook de CD.
Nou kom ik ook nog niet een beetje in de buurt van een live concert en ik denk dat niemand dat voor elkaar krijgt hoor.
Wel vind ik dat juist het brede geluidsbeeld wat er middels de blu-ray neergezet word heel fraai, moet ik er wel bij zeggen dat mijn (main) luidsprekers volgens het line-array principe gebouwd zijn welke je ook bij live concerten tegen komt.

uitleg line -array
edit: link toegevoegd
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 13, 2025, 16:06:59Dit weekend Ready Player One bekeken.

Had heel mooi en impossant geluid.

Een andere die ik zag was "Creation of The Gods - Kingdom of Storms uit 2023". Weliswaar in het Chinees maar sublieme 4K beeld kwaliteit en niet tegenstaande maar een 5.1 DTS-HD Master Chinese soundtrack was dit toch één van de meest impossante die ik hoorde de voorbije tijd, de receiver stond op DTS Neural:X.

DTS NeuralX is simpel een van de betere upmixers, zeker op een multi kanaal input, stereo upmixen met NeuralX vind ik minder, dat doet DSU  prettiger.

pameijer

Citaat van: CBdicX op februari 13, 2025, 12:11:04Eigenlijk zou er een vermelde Atmos norm moeten komen.

"Vroeger" hadden wij met de overstap van LP naar CD de vermelding AAD - ADD - DDD
Zo was het voor iedereen duidelijk waar wij mee te maken hadden.

Ik denk aan iets als:

Atmos Standaard (5-7 speaker setup)
Atmos Medium (9-11 speaker setup)
Atmos Full (meer dan 11 speakers)

En dat het gearandeerd is dat die kanalen ook daadwerkelijk actief zijn.
Nu neem je een gok als je een film koopt hoe Atmos toegepast is, en geeft vaak terleurstelling als de titels wat ouder zijn, zoals Everest.
Als er nu zou staan: Everest - Atmos Standaard, dan heb je een keus.

Zo werkt Atmos helemaal niet. Atmos heeft niet een aantal kanalen, maar geeft ruimte-informatie aan de geluidssporen. De decoder in de versterker weet waar de speakers in jouw ruimte staan opgesteld en verdeelt aan de hand van die 2 gegevens het geluid over je speakers.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15 + F15HP

CBdicX

Citaat van: pameijer op februari 13, 2025, 16:24:08Zo werkt Atmos helemaal niet. Atmos heeft niet een aantal kanalen, maar geeft ruimte-informatie aan de geluidssporen. De decoder in de versterker weet waar de speakers in jouw ruimte staan opgesteld en verdeelt aan de hand van die 2 gegevens het geluid over je speakers.

Als het zo werkt, waarom werkt het dan zo inconsequent ?

Aan mijn ruimte veranderd niets, aan de setup veranderd niets, maar de resultaten zijn verschillend.

Dolby zelf praat toch echt over kanalen, die geluid sporen zullen naar kanalen (speakers) gestuurd moeten worden.

Voorn

Dit is ook helemaal top in 5.1
PM8005, Sr6015, UD7007, Sony UBP-X800m2, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

TurboMarco

Niet mijn muziek maar het leid wel lekker af van het Atmos geneuzel, tenslotte zijn er heel veel goede 5.1 mixen die het geluidsplaatje van matige Atmos soundtracks overtreffen.

5.1.4

LG77C4

CBdicX

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 13, 2025, 16:37:55Als het zo werkt, waarom werkt het dan zo inconsequent ?

Aan mijn ruimte veranderd niets, aan de setup veranderd niets, maar de resultaten zijn verschillend.

Dolby zelf praat toch echt over kanalen.

Dan zijn wij wederom waar wij al heul heul lang over discussieren en praten, DAT HANGT VAN DE ATMOSBRON EN OPNAME AF EN DAAR ZIT NOU EENMAAL VERSCHIL IN EN DAT KAN JEZELF NIET BEINVLOEDEN. Het is zoals pameijer zegt; Atmos is bedoeld om een rondom geluidservaring te bieden.
En dat bereik ik met 5.2.2. En een ander doet dat met bijv. 7.2.4  enz. Kamer akoestiek afhankelijk.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 13, 2025, 16:51:13Niet mijn muziek maar het leid wel lekker af van het Atmos geneuzel, tenslotte zijn er heel veel goede 5.1 mixen die het geluidsplaatje van matige Atmos soundtracks overtreffen.

Ja, excuus (aan alle leden) ik stop met dat technisch Atmos gedoe, hier gaat het over hoe films en muziek klinken  notworthy

RHK

Dit topic is gestart ook voor de codecs in films, dus Atmos is hier op z'n plek. Kijk hier maar naar de voorgaande pagina's.
Als je je film MI dead reckoning gekeken hebt, kom je vanzelf weer in de acceptatie fase en vind je het weer leuk.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op februari 13, 2025, 16:56:10Ja, excuus, ik stop met dat technisch Atmos gedoe, hier gaat het over hoe films en muziek klinken.
Excuses zijn helemaal niet nodig hoor.

Ik denk te begrijpen waar jouw onrust vandaan komt, ik zou ook onrustig worden wanneer ik een eeuwigheid moet wachten op een set luidsprekers  frusty
Sterker nog ik had allang een berichtje naar de leverancier (die niet leveren kan :-P ) gestuurd met de mededeling "Hey als jullie er zo aan gehecht zijn geef dan ff heul snel mn geld terug stelletje lutsers!"

:lol:

5.1.4

LG77C4