Maakt het receiver budget nu echt zoveel uit in het geluid ?

Gestart door CBdicX, januari 13, 2025, 12:04:52

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Ik was van mening dat receivers onderling niet veel verschil in geluid zouden produceren.
Simpel, een versterker versterkt, klaar......
Een dure receiver geeft gewoon meer mogelijkheden en versterkte kanalen tov een goedkope receiver, veel meer verschil zal er niet in zitten.

Nu heb ik de "test" Denon X2800H (550,00 euro) moeten terug sturen, die was aan het eind van de test periode, en heb een nieuwe "leen" receiver ontvangen, de Denon S670H (300,00 euro), die kan ik blijven gebruiken tot de Cinema 40 (zilver) geleverd gaat worden.
De 670 is een Dolby Prologic II receiver met max TrueHD decoding, zeg maar lekker Oldschool, en Audyssey MultiEQ.

Maar wat een verschil met de X2800H wat een midden sigment receiver is.
De 670 veroorzaakt redelijk snel luister moeheid, ik moet de Center 3 dB harder zetten wat dan weer na een tijdje vervelend begint te worden.
Geen idee waar het aan ligt, niet de (beperkte) speakers want die zijn hetzelfde als met de X2800.
Misschien is het Prologic versus DSU, of misschien Audyssey MultiEQ versus XT, ik denk zelf de combinatie van deze dingen.
Met de X2800H had ik geen last van luister moeheid.

Duidelijk wordt ik nu op de feiten gedruk, niet iedere receiver zal hetzelfde resultaat geven via dezelfde speaker setup.
Nu is het oplopen van luister moeheid wel een ander fenomeen dan warm of koel geluid, maar toch, het is opmerkelijk.

Ik kijk nu nog meer uit naar de Cinema 40 met een paar knappe speakers, dat mag duidelijk zijn  :yes:  :yes:

RHK

Jij krijgt een knap spulletje om te luisteren.
Verder maakt het ook nog wel uit wat voor een DAC er in een receiver zit. Gelukkig wordt er de laatste tijd bij de betere receivers ook meer aandacht aan de stereo weergave besteed. Zo doet Arcam dat al heel lang. Die stoppen in de zwaardere receivers 2 DAC's, zodat ook zowel HT als het stereo top wordt weergegeven.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

SB_Marantz

En in welke configuratie zijn deze dacs geplaatst en wat maakt het dan 'beter?'

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 13, 2025, 12:38:23Jij krijgt een knap spulletje om te luisteren.
Verder maakt het ook nog wel uit wat voor een DAC er in een receiver zit. Gelukkig wordt er de laatste tijd bij de betere receivers ook meer aandacht aan de stereo weergave besteed. Zo doet Arcam dat al heel lang. Die stoppen in de zwaardere receivers 2 DAC's, zodat ook zowel HT als het stereo top wordt weergegeven.

Ik was nooit echt fan van Stereo, ik heb altijd de behoefte van een center gehad omdat ik niet in het midden kan zitten
Ben benieuwd hoe dat zal zijn met de B&W speakers.
Staat op de site van B&W Nederland nog steeds als:

"Binnenkort Beschikbaar"

Nu de vraag, wat is binnenkort, gezien deze melding er al eind November ook stond voor Signature Blauw.

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op januari 13, 2025, 13:22:18En in welke configuratie zijn deze dacs geplaatst en wat maakt het dan 'beter?'

Volgens mij hoor je geen verschil tussen fatsoenlijke dacs en als je alles op direct zet of uit ook niet

Zoals we vroeger zeiden dan is er iets stuk Wilfred  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

TurboMarco

Zet alle speakers op fullrange dan leg je zo de verschillen tussen de surround versterkers bloot :angel:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

JohnWx

Citaat van: TurboMarco op januari 13, 2025, 17:36:46Zet alle speakers op fullrange dan leg je zo de verschillen tussen de surround versterkers bloot :angel:

ben stereoman  :roll:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: JohnWx op januari 14, 2025, 08:45:55ben stereoman  :roll:

Misschien dat de dokter nog wat voor je kan doen ?  :-P   :-D

RHK

Citaat van: SB_Marantz op januari 13, 2025, 13:22:18En in welke configuratie zijn deze dacs geplaatst en wat maakt het dan 'beter?'

Een vergelijk gedaan met dezelfde speakers in stereoweergave tusen de AV7706 en de Arcam AV950. Waarbij de Arcam een mooier en gedetailleerder stereo weergaf. Natuurlijk is het ook van invloed wat voor kwaliteit componenten in het circuit binnen de Arcam is gebouwd. Maar ik heb hem niet opengemaakt en heb daar sowieso te weinig verstand van. Dat laat ik liever aan de expert over.  :wink:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

JohnWx

Citaat van: RHK op januari 14, 2025, 11:14:05Een vergelijk gedaan met dezelfde speakers in stereoweergave tusen de AV7706 en de Arcam AV950. Waarbij de Arcam een mooier en gedetailleerder stereo weergaf. Natuurlijk is het ook van invloed wat voor kwaliteit componenten in het circuit binnen de Arcam is gebouwd. Maar ik heb hem niet opengemaakt en heb daar sowieso te weinig verstand van. Dat laat ik liever aan de expert over.  :wink:

Zoveel versterkers receivers blind getest in de winkel niemand geslaagd :-D

TurboMarco

Ik heb nog nooit een surround versterker in een winkel getest, dat vind ik namelijk totaal zinloos.

Van de Primare welke toch best wel een stevige versterker is naar de Rotel is ook in stereo toch best wel een groot verschil, die laatste heeft een langere adem en dat hoor je.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

RHK

Citaat van: JohnWx op januari 14, 2025, 11:56:41Zoveel versterkers receivers blind getest in de winkel niemand geslaagd :-D

Gewoon thuis getest, eigen akoestiek, eigen speakers, niet in de winkel  8-) En de Rotel deed het ook uitstekend.

Frits Denon

Even terug gelezen waar het topic over ging. Het verschil tussen een goedkope receiver en een dure,toch?

Lijkt mij wel duidelijk. Een dure receiver zal meer power aan boord hebben dan de goedkope en dat ga je bij spelen op een hoger geluidsvolume wel merken wat resuleert in geluidmoeheid. Dat kan ik wel volgen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Citaat van: Frits Denon op januari 14, 2025, 19:02:39Even terug gelezen waar het topic over ging. Het verschil tussen een goedkope receiver en een dure,toch?

Lijkt mij wel duidelijk. Een dure receiver zal meer power aan boord hebben dan de goedkope en dat ga je bij spelen op een hoger geluidsvolume wel merken wat resuleert in geluidmoeheid. Dat kan ik wel volgen.

Het was een verschil van 300-350 versus 500-550 euro, dus niet bijster groot, maar wel een andere Audyssey, en andere codecs.
Het luister moe vind reeds plaats op niveau 35-40, dus een beschaafd volume waar geen luister moeheid mag optreden.

De 670 (de goedkope) doet iets niet goed met het geluid, waar de 2800 het met dezelfde speakers en volume het wel goed doet.

CBdicX

Citaat van: JohnWx op januari 14, 2025, 11:56:41Zoveel versterkers receivers blind getest in de winkel niemand geslaagd :-D

Klopt dat er geen verschil in geluid te horen is als de receivers of versterkers in direct/neutrale stand staan, en er blind getest wordt.

Dit was dus niet neutraal, ik gebruikte 2 versies Audyssey, en zo ontstaat er wel verschil, maar dat is hoe de ruimte wordt voorzien van DSP, zo kan er verschil ontstaan.