Ik was van mening dat receivers onderling niet veel verschil in geluid zouden produceren.
Simpel, een versterker versterkt, klaar......
Een dure receiver geeft gewoon meer mogelijkheden en versterkte kanalen tov een goedkope receiver, veel meer verschil zal er niet in zitten.
Nu heb ik de "test" Denon X2800H (550,00 euro) moeten terug sturen, die was aan het eind van de test periode, en heb een nieuwe "leen" receiver ontvangen, de Denon S670H (300,00 euro), die kan ik blijven gebruiken tot de Cinema 40 (zilver) geleverd gaat worden.
De 670 is een Dolby Prologic II receiver met max TrueHD decoding, zeg maar lekker Oldschool, en Audyssey MultiEQ.
Maar wat een verschil met de X2800H wat een midden sigment receiver is.
De 670 veroorzaakt redelijk snel luister moeheid, ik moet de Center 3 dB harder zetten wat dan weer na een tijdje vervelend begint te worden.
Geen idee waar het aan ligt, niet de (beperkte) speakers want die zijn hetzelfde als met de X2800.
Misschien is het Prologic versus DSU, of misschien Audyssey MultiEQ versus XT, ik denk zelf de combinatie van deze dingen.
Met de X2800H had ik geen last van luister moeheid.
Duidelijk wordt ik nu op de feiten gedruk, niet iedere receiver zal hetzelfde resultaat geven via dezelfde speaker setup.
Nu is het oplopen van luister moeheid wel een ander fenomeen dan warm of koel geluid, maar toch, het is opmerkelijk.
Ik kijk nu nog meer uit naar de Cinema 40 met een paar knappe speakers, dat mag duidelijk zijn