Dirac Life & DL Bass Control

Gestart door CBdicX, juni 09, 2023, 07:16:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op juni 22, 2023, 17:16:52Deze is ook wel duidelijk......
De resultaten in uw (geleende) screenshot gebruikten 10 Hz - 20 kHz frequentie sweeps, dus waarschijnlijk wordt de impulsrespons vooral gedomineerd door bas/kamer problemen. Hieronder staan plots van 500 Hz - 20 kHz. Nu zien we meer verschil tussen Audyssey en Dirac. Dirac lijkt een betere faseregeling te hebben, maar Audyssey verbetert nog steeds de impulsrespons.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

#16
Citaat van: dmeerpa op augustus 25, 2024, 12:49:32De resultaten in uw (geleende) screenshot gebruikten 10 Hz - 20 kHz frequentie sweeps, dus waarschijnlijk wordt de impulsrespons vooral gedomineerd door bas/kamer problemen. Hieronder staan plots van 500 Hz - 20 kHz. Nu zien we meer verschil tussen Audyssey en Dirac. Dirac lijkt een betere faseregeling te hebben, maar Audyssey verbetert nog steeds de impulsrespons.



Tja, ik weet niet wat ik hiervan moet vinden.
Zie bij deze weinig belangrijke verschillen in geen correctie, en met Audyssey, wat ik vreemd vind, Dirac laat ook niet zo veel meer zien aan correctie, maar misshien lees ik dit verkeerd (?).
Als ik de voor en na correctie bekijk in de Audyssey app zijn deze verschillen veel groter.

Maar buiten dit is op dit moment wel door een aantal "experts" zoals Gene van Audioholics en het AVS forum, dat er GEEN correctie plaats mag vinden BOVEN de 400-500 Hz !!

Dus alleen corrigeren in het sub bass, bass, en hoog bass gebied om voor bass en zo vlak mogelijk resultaat te krijgen.
Boven de 4-500 Hz geen ruimte correctie, en dit om de "ziel" van de speaker in het geluid te houden.
Gebleken is na testen dat 2 totaal verschillende speakers met een duidelijk eigen klankkleur, na ruimte correctie, op dezelfde plek, in dezelfde kamer, voor het oor op kleine verschillen na  hetzelfde klinken, wat zonder correctie een veel groter verschil is.

Wel te begrijpen, je grijpt met ruimte correctie via DSP in, en trekt alle pieken en dalen zoveel mogelijk glad, en laat zo speakers nagenoeg hetzelfde klinken, ze worden allemaal naar de meer neutrale klank gecorrigeert (voor die kamer).
Vandaar het advies tot 400-500 Hz, daar boven niet, om de klankkleur te behouden die de fabrikant er vaak met veel moeite ingestopt heeft, de zogenaamde koele, warme, analitische speaker klanken.

Voor Dirac is dit simpel, de Limited basis versie kopen, die doet al gelimiteerd tot 500 Hz, voor de Fullband versie moet je (veel) meer betalen.
Voor Audyssey, de app versie kopen (20 euro dacht ik), en de bandwith naar 400-500 Hz zetten en versturen naar de receiver........
 

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2024, 08:19:16Maar buiten dit is op dit moment wel door een aantal "experts" zoals Gene van Audioholics en het AVS forum, dat er GEEN correctie plaats mag vinden BOVEN de 400-500 Hz !!

Dus alleen corrigeren in het sub bass, bass, en hoog bass gebied om voor bass en zo vlak mogelijk resultaat te krijgen.
Boven de 4-500 Hz geen ruimte correctie, en dit om de "ziel" van de speaker in het geluid te houden.
Gebleken is na testen dat 2 totaal verschillende speakers met een duidelijk eigen klankkleur, na ruimte correctie, op dezelfde plek, in dezelfde kamer, voor het oor op kleine verschillen na  hetzelfde klinken, wat zonder correctie een veel groter verschil is.

Wel te begrijpen, je grijpt met ruimte correctie via DSP in, en trekt alle pieken en dalen zoveel mogelijk glad, en laat zo speakers nagenoeg hetzelfde klinken, ze worden allemaal naar de meer neutrale klank gecorrigeert (voor die kamer).
Vandaar het advies tot 400-500 Hz, daar boven niet, om de klankkleur te behouden die de fabrikant er vaak met veel moeite ingestopt heeft, de zogenaamde koele, warme, analitische speaker klanken.

Voor Dirac is dit simpel, de Limited basis versie kopen, die doet al gelimiteerd tot 500 Hz, voor de Fullband versie moet je (veel) meer betalen.
Voor Audyssey, de app versie kopen (20 euro dacht ik), en de bandwith naar 400-500 Hz zetten en versturen naar de receiver........

Dat was nu ook mijn bevinding gisteren bij het meten.
In de Audyssey App die ik heb (alhoewel niet gekocht :wink:) heb ik de fronts afgekapt op 500Hz, met de bedoeling enkel het laag aan te pakken.
Al vind ik Audyssey dat laag nog niet goed genoeg aanpakt. Ik ga deze avond dit ook proberen op alle andere luidsprekers, want ik vraag me wel af of het daar juist wel goed zou zijn de klankkleur weg te nemen om zo een eenzelfde klank te bekomen tussen de heights en de surrounds...

En ik schreef gisteren in ander topic "Gebruik ik Audyssey Calibratie dan klinkt het allemaal wel helderder, als is de sfeer gelijk weg (of is het die typische marantzklank) maar ook het laag en vooral diepe laag is dan ontbrekend." Dit was niet meer het geval als ik gee aanpassing deed boven de 500Hz.

Al is het resultaat vandaag een nog wel dat boven de 3000Hz een boost zit ten opzichtte van Pure Direct, iets wat ik niet wens.
Dus stereo zelfs niet aangepast door Audyssey (zelfs als Audyssey afzet in de de setupmenu van de receiver) heeft een totaal andere responscurve. Die verhoging boven de 3000HZ zien we ook terug als distortie in de 2de en 3de harmonische en de THD... Is dit gewoon een toegenomen noise-floor of is dit een versterker issue....
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op augustus 26, 2024, 09:04:44Dat was nu ook mijn bevinding gisteren bij het meten.
In de Audyssey App die ik heb (alhoewel niet gekocht :wink:) heb ik de fronts afgekapt op 500Hz, met de bedoeling enkel het laag aan te pakken.
Al vind ik Audyssey dat laag nog niet goed genoeg aanpakt. Ik ga deze avond dit ook proberen op alle andere luidsprekers, want ik vraag me wel af of het daar juist wel goed zou zijn de klankkleur weg te nemen om zo een eenzelfde klank te bekomen tussen de heights en de surrounds...

En ik schreef gisteren in ander topic "Gebruik ik Audyssey Calibratie dan klinkt het allemaal wel helderder, als is de sfeer gelijk weg (of is het die typische marantzklank) maar ook het laag en vooral diepe laag is dan ontbrekend." Dit was niet meer het geval als ik gee aanpassing deed boven de 500Hz.

Al is het resultaat vandaag een nog wel dat boven de 3000Hz een boost zit ten opzichtte van Pure Direct, iets wat ik niet wens.
Dus stereo zelfs niet aangepast door Audyssey (zelfs als Audyssey afzet in de de setupmenu van de receiver) heeft een totaal andere responscurve. Die verhoging boven de 3000HZ zien we ook terug als distortie in de 2de en 3de harmonische en de THD... Is dit gewoon een toegenomen noise-floor of is dit een versterker issue....

Maar doe je de "afkap van 500 Hz" dan alleen voor je Front speakers, en niet voor Center en Surround ?

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2024, 12:13:44Maar doe je de "afkap van 500 Hz" dan alleen voor je Front speakers, en niet voor Center en Surround ?

Gisteren heb ik die afkap gedaan enkel voor de fronts, ik ga ze nu op alle speakers doen, en deze als andere preset. opslaan.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

#20
Citaat van: dmeerpa op augustus 26, 2024, 09:04:44Al is het resultaat vandaag een nog wel dat boven de 3000Hz een boost zit ten opzichtte van Pure Direct, iets wat ik niet wens.
Dus stereo zelfs niet aangepast door Audyssey (zelfs als Audyssey afzet in de de setupmenu van de receiver) heeft een totaal andere responscurve. Die verhoging boven de 3000HZ zien we ook terug als distortie in de 2de en 3de harmonische en de THD... Is dit gewoon een toegenomen noise-floor of is dit een versterker issue....

Ik deed net 3 metingen
  • Groen : Stereo + sub
  • Blauw : Stereo no sub
  • Oranje : Pure Direct no sub

Wat me direct opvalt is dat die verhoging weg is vanaf 3000hz... en ik veranderde niks aan de calibratie...
Ik check tevens ook de distortie... niks meer...
De curve loopt nu dus vanaf 500Hz, zelfs 400 volgens de meting gelijk met Pure Direct.

Dus denk te mogen besluiten dat distortie en die verhoging in het hoog hand in hand gaan. De vraag is waar komt ze vandaan. Was het een bug in de C40, ontstaat dit na langdurig gebruik (temperatuur, ...) en zo ja waar? Receiver die als voorversterker werkt of de Rotel eindbak? De Rotel is niet van de jongste (model kwam in 1999 uit), dus geen idee welke staat de condensatoren zich bevinden.

Ik doe straks nog een nieuwe test als alles al even opstaat. Maar voorlopig ben ik tevreden met de groene curve...
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

#21
Wat je ook kan proberen is testen met Eco mode aan in de C40, zo blijft de warmte laag, en kijken of die 3000hz boost weg blijft.

Is die weg en komt terug in standaard mode (geen Eco), dan zit het in de C40.

Ik speel altijd in Eco mode, ik stoor mij aan die relais klik door de 50% volume grens.

dmeerpa

Citaat van: dmeerpa op augustus 26, 2024, 16:41:56Gisteren heb ik die afkap gedaan enkel voor de fronts, ik ga ze nu op alle speakers doen, en deze als andere preset. opslaan.
Ondertussen uitgevoerd en wat testjes gedaan, eerste indruk is dat spraak uit de center duidelijker is geworden.
Bij gebruik van dynamische EQ durft spraak soms te stil, dat had ik bij Top Gun, nu moet ik de center niet enkelendb opkrikken en ook dialog enhancer staat nu op low, en die mag mss zelf op uit, ik kom van high....
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

#23
Citaat van: dmeerpa op augustus 26, 2024, 17:26:05Ondertussen uitgevoerd en wat testjes gedaan, eerste indruk is dat spraak uit de center duidelijker is geworden.
Bij gebruik van dynamische EQ durft spraak soms te stil, dat had ik bij Top Gun, nu moet ik de center niet enkelendb opkrikken en ook dialog enhancer staat nu op low, en die mag mss zelf op uit, ik kom van high....

Kijk, dat is goed nieuws, nu luister je naar de speakers, en niet ruimte correctie DSP  :yes:

Maaaaaaar, het kan prettiger klinken als er fullband gefilterd wordt, uit proberen dus.....

RHK

#24
Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2024, 17:35:36Kijk, dat is goed nieuws, nu luister je naar de speakers, en niet ruimte correctie DSP  :yes:

Hey dude, are you back again? :-D  En dat is ook wat ik ervaar in de uitgeklede originele 2.0 stereo zonder sub zonder Audyssey in pure direkt. Luisteren naar wat je speakers te bieden hebben. 
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op augustus 26, 2024, 18:21:52Hey dude, are you back again? :-D  En dat is ook wat ik ervaar in de uitgeklede originele 2.0 stereo zonder sub zonder Audyssey in pure direkt. Luisteren naar wat je speakers te bieden hebben. 

Even weer, vind dit testen wat dmeerpa doet een feest van herkenning 😁

dmeerpa

#26
Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2024, 17:24:35Wat je ook kan proberen is testen met Eco mode aan in de C40, zo blijft de warmte laag, en kijken of die 3000hz boost weg blijft.

Is die weg en komt terug in standaard mode (geen Eco), dan zit het in de C40.

Ik speel altijd in Eco mode, ik stoor mij aan die relais klik door de 50% volume grens.

Na een uurtje kreeg ik terug een piek op het einde van de fullband, ook in Pure Direct (dus gisteren zal ik dat ook gehad hebben, maar had ik geen nieuwe meting gedaan van die refrentie.
Wel geen distortie deze keer in de THD en 2de en 3de harmonische...
Maar wat me ook opviel was dat alle frequenties in REW plots gemiddeld 10db hoger waren... al klonk het zeker geen 10db luider eerder even luid.
In hoeverre het even switchen van USB-DAC naar Music Server op de SaCD er voor iets tussen zat weet ik niet. Feit is dat dit er voor zorgde dat REW zijn output device kwijt speelt en dat ik voor de nieuwe meeting deze opnieuw heb moeten kiezen... De komende dagen doe ik die metingen nog eens over zonder te gaan switchen van input op de SaCD.

Heb het anders aangepakt, de testen tot nu toe deed ik via de laptop op de USB-DAC van de Marantz SaCD 30n, zo naar de c40 en dan naar de Rotel

  • Gezien de SaCD ook een voorversterker heeft, heb ik ze direct aan de Rotel gehangen... de curve is dezelfde, maar de afwijkingen zijn wel verschillend, weliswaar minimaal, maar de piek op het einde is er ook, dus kan de C40 eigenlijk uitsluiten.
  • Ik heb dan de laptop via HDMI aangesloten aan de c40, de curve is ook hier gelijk, maar de afwijkingen ten opzichte van mijn initiële metingen zijn veel verschillender, maar ook die piek is er. Dus de SaCD 30n kan ik ook uitsluiten

Er zijn wat mij betreft nu nog een aantal mogelijkheden
  • Een bug in REW, gezien die 10db verschil die ik meet maar niet hoor (na verlies output device) en vermoedelijk is de laptop ook even in slaap geweest
  • De Rotel die misschien toch na al die jaren slechte condensatoren heeft die na enige tijd spelen probleem geven. Ik kijk de komende dagen om hem eens open te gooien en de interne toestand te bekijken.
    Warmte lijkt uitgesloten, de eindbak had na een uurtje niet eens lauw, ik heb ze zelfs even uitgezet en 2 12cm fan's op de grill lucht laten inblazen en mijn Dyson cooler op de eindak gericht.
    Kan ook dat het een normaal gedrag zijn van de Rotel, we lezen ook vaak dat sommige versterkers (al vermoed ik eerder klasse A's best contenu aan blijven staan. Al klopt het niet met de curve die ik ooit zag.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

#27
Die Rotel curve ziet er prachtig uit, dat zou het probleem niet mogen zijn.
Heb je al getest met alleen de C40, dus geen eindversterker er achter ?

Mijn ervaring is dat iedere toevoeging aan de pre-outs (van welke receiver dan ook) minimaal ruis en lichte brom veroorzaakt, een pre / pro heeft dit probleem niet, die er specifiek voor ontworpen, een receiver niet.

Ik had ook wat problemen met de C40, wat mij besloten heeft deze te verkopen en een C60 te kopen die wel probleemloos werkt.
Kon meteen 1000 euro in mijn zak steken na deze "ruil"  :-D

Ik had nieuw vanuit de doos al problemen met de C40 dat niet alle kanalen even hard werden uit gestuurd, en dat na Audyssey er "vreemde" dingen gebeurde met kanaal volume.
C40 naar Audio Service gestuurd, nieuw mainboard in gegaan, na dit had ik op Subwoofer 1 een irritante klik bij in en uitschakelen subwoofer 1 (2-3 en 4 hadden dit niet) en ook bij het openen van menu's dezelfde sub klik  :evil:
Ik haalde dan de truuk uit om op subwoofer 1 een klein subje te zetten, mijn SVS SB1000 Pro op sub 2, en dan sub 1 uit te schakelen en zo klik vrij te werken.
Is natuurlijk niet de bedoeling, maar weer opsturen had ik geen zin in, de doos kwam al redelijk verneukt terug van de eerste keer, daar wordt behoorlijk mee gesmeten.

Geluk had ik dat de koper van de C40 GEEN subwoofer wilde gebruiken, dus dat was geen probleem voor hem  :-)

C60 loopt probleemloos tot heden, iets minder toeters en bellen waar ik toch geen gebruik van maak, en doe het nu met alleen de SB1000 en 2 Hoogte speakers, de Klipsch RP500SA II in surround mode.
Front is RP600M II, Center RP504C II, en de surrounds RP500M II
De 500SA en 500M ruim 150 euro per set goedkoper kunnen kopen in een "open doos" deal :-)

Tot heden zeer tevreden over.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op augustus 27, 2024, 11:44:19Die Rotel curve ziet er prachtig uit, dat zou het probleem niet mogen zijn.
Heb je al getest met alleen de C40, dus geen eindversterker er achter ?

Dit is nog één van de zaken die op de planning staan. Echter liep het op het werk op het einde van mijn werkdag mis, ernstig IT probleem waardoor ik de nodige troubleshooting en tests moest doen, en nu pas gedaan heb.

Echter het probleem is er ook als ik de Marantz SaCD 30n direct aan de Rotel hang, dus de c40 is het zeker niet of de SaCD 30n zou in hetzelfde bedje ziek moeten zijn.

Ik kijk vandaag vooral naar REW... gezien de >10db meer over quasi de gehele frequentie bereik. De 3curves die ik hier gisteren poste waren ca 78db. En het hoog klonk niet fijn aan de oren wanneer ik een sweep deed.
Toen ik de piek in het hoog kreeg, was deze rond de 90db, echter klonk de sweep even pijnlijk. Echter verlaagde ik het volume op de receiver (-20db naar -30db), dan mat ik een 80db, maar duidelijk hoorbaar stiller en totaal geen pijnlijk hoge sweep.
Dus het gemeten volume verschil was er in werkelijkheid niet, dus is de vraag is die piek in het hoog er dan wel in werkelijkheid ...

De kunst gaat zijn dat opnieuw te meten, en de laptop wakker houden, en niks ontkoppelen en na een uur opnieuw meten.


In die review had de Rotel inderdaad in de jaren 90 een prachtige curve, maar de mijne zal al meer dan 20 jaar oud zijn, en ze heeft de voorbije 7tal jaren ongebruikt in de kast gestaan, dus zijn gezondheidstoestand is een raadsel, al speelt ze zeker goed rekening houdende met zijn vraagprijs in 1999 (1000€), het is geen McIntosch van 10000€ of een Moon van 22000€ :)
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150