Citaat van: dmeerpa op augustus 25, 2024, 12:49:32De resultaten in uw (geleende) screenshot gebruikten 10 Hz - 20 kHz frequentie sweeps, dus waarschijnlijk wordt de impulsrespons vooral gedomineerd door bas/kamer problemen. Hieronder staan plots van 500 Hz - 20 kHz. Nu zien we meer verschil tussen Audyssey en Dirac. Dirac lijkt een betere faseregeling te hebben, maar Audyssey verbetert nog steeds de impulsrespons.
Tja, ik weet niet wat ik hiervan moet vinden.
Zie bij deze weinig belangrijke verschillen in geen correctie, en met Audyssey, wat ik vreemd vind, Dirac laat ook niet zo veel meer zien aan correctie, maar misshien lees ik dit verkeerd (?).
Als ik de voor en na correctie bekijk in de Audyssey app zijn deze verschillen veel groter.
Maar buiten dit is op dit moment wel door een aantal "experts" zoals Gene van Audioholics en het AVS forum, dat er
GEEN correctie plaats mag vinden
BOVEN de
400-500 Hz !!
Dus alleen corrigeren in het sub bass, bass, en hoog bass gebied om voor bass en zo vlak mogelijk resultaat te krijgen.
Boven de 4-500 Hz geen ruimte correctie, en dit om de "ziel" van de speaker in het geluid te houden.
Gebleken is na testen dat 2 totaal verschillende speakers met een duidelijk eigen klankkleur, na ruimte correctie, op dezelfde plek, in dezelfde kamer, voor het oor op kleine verschillen na hetzelfde klinken, wat zonder correctie een veel groter verschil is.
Wel te begrijpen, je grijpt met ruimte correctie via DSP in, en trekt alle pieken en dalen zoveel mogelijk glad, en laat zo speakers nagenoeg hetzelfde klinken, ze worden allemaal naar de meer neutrale klank gecorrigeert (voor die kamer).
Vandaar het advies tot 400-500 Hz, daar boven niet, om de klankkleur te behouden die de fabrikant er vaak met veel moeite ingestopt heeft, de zogenaamde koele, warme, analitische speaker klanken.
Voor Dirac is dit simpel, de Limited basis versie kopen, die doet al gelimiteerd tot 500 Hz, voor de Fullband versie moet je (veel) meer betalen.
Voor Audyssey, de app versie kopen (20 euro dacht ik), en de bandwith naar 400-500 Hz zetten en versturen naar de receiver........