Ik had een setje Kef T301 als Fronts aan de muur hangen, en ik had een set T101 over van een ander project met de T101 als Rear Height speakers.
Deze speakers gebruiken als Height speakers is trouwens een top oplossing.
Ondanks dat Kef deze T serie niet als Dolby Atmos speakers verkoop werkt dit echt prima. Gewoon onder een hoek, zo hoog mogelijk tegen het plafond en klaar.
Ik kan geen verschil waarnemen met de "echte" als Dolby Atmos verkochte speaker.
Maar goed, Rear Height wilde ik niet meer, vind de Atmos effecten sowieso discuseerbaar want 9 v/d 10 keer merk je niets van het Atmos deel, 2 Front Height vind ik voor nu zat.
Vrouw toen ook weer blij dat er 2 speakers achter verdwenen, maar toen wist zij nog niet wat er ging gebeuren.....
Ik had het idee om die 3 T speakers per L/R kant te combineren tot 1. Ik was niet opzoek naar eeen specifieke audio "verbetering" maar een optische verandering richting "Artdeco".
Dus nadenken en naar de Gamma wat aluminum delen gekocht om de optisch wens te realiseren om het als 1 speaker te doen over komen, en iets wat uniek is in de wereld, dat weet ik zeker !!
Gelukkig is de T serie niet al te zwaar dus heb ik de achterkant gebruikt om de speakers samen te voegen.
Aan de achterkant zit het aluminum van de rand die om de T serie zit, daar heb ik met 2 componenten lijm de speakers aan elkaar gezet dmv aluminium hole pijpjes.
De T301 dient dan als "draag" speaker en die zit dan ook vast aan de muur met de Kef montage plaat. Aan de onderkant van de 3 zit nog een extra strip samen met de brede alu strip aan de voorkant.
Dit is sterk genoeg om de 3 te dragen.
De aansluiting is 2x Parallel en 1x in Serie wat dan bij de C40 12ohm geeft. Voorkant onder om het als 1 speaker te doen lijken zit de "antie slip" strip van gematteerd alumunium, de strips omhoog is ook gematteerd aluminium.
Alles zit vast met 2K lijm. Dit is dus een "definitive" bevestiging, los halen gaat niet lukken......
Qua geluid, omdat de tweeters en woofers zo dicht bij elkaar zitten, gedraagd dit zich gewoon als 1 speaker.
Deze wordt door Audyssey ruim 6 dB zachter gezet als 1x T301, crossover van 1x T301 is 100hz, dit blijft hetzelfde met 3, ik heb wel een behoorlijk breder geluidveld.
Ik kan geen Comb Filter waarnemen, dus met mijn hoofd horizontaal bewegen blijft het hoog gewoon van 1 plek komen.
Voor mij een geslaagde optische verandering, met de Surrounds en 2 Atmos speakers, een mooi geheel die toch wel een eind af staat van de originle T serie, en was een leuk project.
De match van de T serie met de PC2000 Pro is uitstekend, en op de valreep ook nog een "klassieke" Philips Bit-stream CD spealer gekocht, de CD615, kan ik mijn CD collectie ook weer eens de sporen geven.
De Kef R2C heb ik verkocht en vervangen door een nieuwe Klipsch RP504C II center, die een stuk lager dan de R2C en "draagt" de gehele set op uitstekende wijze, samen met de sub de 2 belangrijkste speaker van een Surround set.