Leuk al die opgegeven vermogens "per kanaal" maar daar heb je weinig aan als je alle kanalen gebruikt.
Voor mijn Cinema 50 zegt Marantz dat deze 110 watt per kanaal levert, 2 kanalen aangedreven, dus in Stereo.
Als ik dat wil koop ik wel een Stereo amp
Deze 110 watt kan je dus vergeten en komt er een geheel ander cijfer uit als je de boel werkelijk gaat opdelen voor 9 kanalen.
De C50 levert 680 watt totaal, daar kan je grofweg de helft vanaf halen voor gebruik om de receiver te laten werken, moederborden, processors, videokaarten, DAC, internet ect.ect.
Dan hou je 340 watt versterker vermogen over om je speakers aan te sturen, dus voor 9 kanalen +/- 37 watt per kanaal.
Dit kan je redelijk aanhouden, Front en Center zullen meer willen dan die 37 watt, Surround en Height weer minder.
Vandaar ook het nut van een subwoofer, als je die niet gebruikt moeten de Fronts het LFE kanaal doen en zullen (veel) meer weg snoepen van de andere speakers.
Maar die 37 watt voor de C50 is meer dan genoeg, meestal pruttelen de kanalen rond de 10 watt en pieken kort stondig
Dus nu de discussie wat te denken van Front, Center en Surround speakers die 150 / +200 watt aan kunnen.
Of een laag frequenite kunnen van 30-40-50 Hz terwijl je een crossover toe past van 80........