Nou, ik heb me het apenzuur heen en weer geschakeld tussen de app en wat de AVR doet.
Mijn conclusie:
het maakt niet veel uit als je de app ook in de standaard waarde doet.
Dan hoor ik geen daadwerkelijk verschil in de AVR en de app in standaard instelling.
Wat wel opvalt is dat de cross-over van de app voor een aantal speakers hoger ligt.
Waar de AVR 120hz voor alle T301 doet, wat trouwens ook de opgegeven waarde is van de Kef T301 speakers, doet de app voor Front, Surround 150hz, en Surround Back zelfs 180hz.
De center krijgt via de AVR 60hz mee, via de app 80hz.
Alleen de Height speakers zijn in via de AVR en in de app exact het zelfde......
Volumes/afstanden voor de speakers en subs zijn hetzelfde voor de AVR en app !
Waar de app dus afwijkende waardes heeft is in de cross-overs, vreemd.
Als ik verschil wil horen tussen de app en AVR dan moet ik daadwerkelijk waardes gaan veranderen.
De grootste verandering geeft de Frequency Range, als die van 20.000 naar bijvb. 300/400 gezet wordt,
voor alle speakers, dan hoor je verschil.
Of dat verschil dan "beter" is hangt af van de persoon en ruimte.
In eerste instantie leek het mij de app prettiger maar kom daar toch van terug.
Ik vind met de FR en BBC dip aanpassing het meer klinken naar een DSP geluid, niet natuurlijk meer.
Kan liggen aan de setup, dus welke speakers, dat zal voor iedereen anders zijn, en misschien wordt het met andere speakers wel prettiger of beter beoordeeld.
Verder zijn er meer aanpassingen mogelijk met de app, maar daar komt ook wat kennis bij kijken die ik niet heb.
Ik heb dus alleen de FR en BBC dip beoordeeld puur op gehoor en vind dat de AVR meting prettiger.
Audyssey geeft met de AVR meting een prima gemiddeld resultaat, iets wat met iedere setup wel goed klinkt.
Heb je echt problemen, bijb. slissende S volcalen of een te dof klinkende center, dan zal de app uitkomst bieden.
Is dat allemaal in orde zou ik het op de AVR houden, en niet vanwege die 20 euro, want dat is de app zeker waard.
Denk trouwens dat als je kiest voor Audyssey FLAT in de AVR, dat dit ook oa de BBC dip weg haalt, wat zo klinkt ook de app zonder BBC dip, maar ja, te contoleren is dit helaas niet in de AVR......