MIJN ervaring met de app tov de receiver versie.
Goed, koffie gepakt en ik was er klaar voor.
Helaas gaf de app wat problemen met het maar blijvend sturen van een test signaal naar de 2e SVS sub, dat verdween na 2e opnieuw opstarten.
Na het trage doormeten en doorsturen van gegevens naar de gsm, en dat dan weer terug naar de Denon, kon ik eindelijk gaan luisteren.
Ik heb eerst een zeg maar een 0 meting gedaan, dus alles standaard zoals het in de app voorgeselcteerd staat.
Dan een kopie van die meting gemaakt en die aangepast naar de FR op 300hz en zonder BBC dip.
Meting 0 opgeslagen onder preset 2 en de kopie met aanpassing onder preset 1.
Zo is er (redelijk) snel te wisselen, alhoewel ik toch die 3 seconden vertraging storend vind.
Vind het verschil met de AVR versie opmerkelijk !
Technisch krijg ik andere crossovers, andere volumes en een veel betere intregratie van de subs.
Waarom de crossovers en volumes verschillen is mij een raadsel, de gehele meting wordt door de AVR gedaan, alleen dat wordt niet met de software van de AVR berekend maar via de software van de app.
Enige wat ik kan bedenken is dat de app software met een hogere resolutie werkt, misschien 64 bit ipv 32, maar dat is mijn gok.
Hoe anders kunnen er dan andere waardes uitkomen ?
Maar goed, een ander groot verschil wat ik direct merkte is hoe de surround speakers worden gebruikt.
Er is duidelijk meer "surround" aanwezig, surround en surround back worden meer gebruikt.
Ook vind ik de Center "losser" staan, meer en helderder aanwezig, maar dat zou ook de switch van de Q650C zijn naar nu de R2C, dus dat wil ik nog los zien van de app.
Als ik dat schakel tussen preset 1 (met aanpassingen) en preset 2 dan hoor ik iets verschil, niet schokkend maar wel iets.
Of dat de afwezigeheid van de BBC dip is, of de FR die op 300hz staat, weet ik niet, dat laat ik zo want voor nu het klinkt goed, maar ga nog meer testen.
Al met al, op de traagheid na hoe dit werkt, vind ik de app zeer zeker de moeite waard.
Het is nu wel jammer dat er maar 2 presets in de AVR zitten, 4 of 6 zou prettiger zijn maar misschien geeft dat ook wel weer meer audio stress, welke ga ik gebruiken
Nu kan je er 1 voor Muziek maken en 1 specifiek voor films/tv.
Ik hou het op de aangepaste versie en heb de 0 meting dan altijd als reserve achter de hand.
Wat ik dan wel ook nog heb is 2 Quick Select knoppen, 1 zeg maar "normaal", de 2e met 4 dB meer volume voor de subs als ik een keer wil knallen.........
EDITNa een paar uur heen en weer tussen de 0 meting en aangepast blijf ik toch bij de 0 meting, dus FR op 20.000hz en de BBC dip actief.
Vind dit in mijn geval toch wat beter in Stereo en Surround.
Stemmen komen wat meer naar voren met de 0 meting, hoeft natuurlijk niet prettig gevonden te worden, dat is weer persoonlijk, zoals alles in audio.