Citaat van: Rob46 op augustus 22, 2014, 18:09:29
Teac ook opwaardeerder voor cd spelers?
Hangt af waarmee je hem vergelijkt natuurlijk.
De Teac UD-501; Wat een fijne dac.
Hij klinkt wat zakelijker dan mijn inmiddels verkochte Sony scd-555es, net wat minder warm of vol in het laag. Maar de UD-501 heeft een erg leuke party trick nl, zonder filters te draaien en doet dan een beetje aan een Metrum Octave denken. Hij meet dan overigens een beetje zoals de oude philips/marantz dac's.
Maar je kunt de zaak weer stakker trekken met de instelbare filters; filters sharp en slow. Je kunt ook de upsampling aan en uit zetten. Tweaken in de gloria. En het is een zwaar gebouwd ding, knoppen voelen stevig aan, een brok kwaliteit. XLR uitgangen, dual mono opgebouwd. En dat voor 800 euro.
Als DSD dac (zeg maar rips van sacd's) opent hij de deur wagenwijd open naar de muziek. Heerlijk ademend stereobeeld. Beter zelfs dan de sony es speler die net iets geslotener is. DSD is met foobar en ook met SBT te streamen.
De Mytek stereo-192 DSD
De enige reden dat ik de Teac niet meteen heb gekocht is de Mytek stereo-192 DSD. Een dac die voor mastering doeleinden in studios wordt gebruikt. Ik geloof niet zo in grote verschillen tussen dacs, geloof dat ze meer op elkaar lijken en in de marge verschillen. Die stelling hield geen stand. Want de mytek is tegelijkertijd heerlijk open en dynamisch, zonder klinisch te worden. Hoog ligt er mischien iets meer bovenop maar niet storend. Veel meer zaken gehoord in opnames, met name in het see through midden. De bass is krachtiger. En dat was alleen nog maar met CD flacs.
Met DSD lijken ze erg op elkaar, de mytek een vleugje meer detail en iets zakelijker maar nog steeds adembenemd open en natuurlijk.
Hier ben ik nog even niet uit. De meerprijs van de Mytek is fors. Zou met de Teac prima kunnen leven.
Kortom zowel de Teac als de Mytek maken mooie muziek en ik heb zonder twijfellen mijn Sony SCD-555es en Musical Fidelity M1 Dac verkocht. De Teac is minimaal zo goed als de sony en beter of hoegenaamd volwassener qua klank en bouw als de M1. De Mytek blaast ze allemaal uit het stereo rack.