Ik luister of kijk nu naar (oud en vertrouwd onderwerp) Part 2

Gestart door WimPeu, april 30, 2010, 18:32:31

Vorige topic - Volgende topic

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op juni 15, 2014, 19:07:31
Solution: 'Solution', 'Divergence' & 'Cordon Bleu' (Anonym Records, (C)2012).
Solution is van oorsprong een band uit mijn jeugd, ben van '57, en eind jaren tachtig opgeheven. Ik kwam voor het eerst in contact met Solution via een oudere broer van een schoolkameraad, we hebben het hier over de herfst van 1975. Ik hoorde de klanken van hun derde LP 'Cordon Bleu' via de geopende slaapkamerdeur het overloop bereiken waar ik mij op dat moment bevond; ik was direct verkocht, vooral toen de song 'Chappaque' tot mij kwam. Kort daarna kocht ik alle beschikbare albums en het grote genieten kon beginnen. Tot op dag van vandaag is Solution één van de weinige bands waarvan ik de muziek na al die jaren nog steeds kan waarderen. Hun muziek betreft niet één stijl of één genre, maar is een mengsel van velen: jazz, pop, rock, soul en zelfs klassieke themata werden niet geschuwd.
De basis line-up bestond uit: Tom Barlage, blaasinstrumenten; Willem Ennes, toetsen; Guus Willemse, solozang en basgitaar en Hans Waterman, slagwerk. Later in hun carrière voegde gitarist Harry Hardholt en percussianist Jim Cappaldi (ex-Traffic) zich bij de band. Solution heeft in totaal 6 studio albums uitgebracht en sloot de discografie af met een live-album opgenomen in Paradiso, Amsterdam. Solution behoord niet alleen tot mijn muzikale verleden, maar ook tot mijn muzikale heden en wellicht ook mijn toekomst.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

CD 2/3.

Dit is ogenschijnlijk simpele popmuziek, maar ozo fraai en effectief. :roll:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Cornelis1921

Opnieuw CD 2/3 (met o.a. 'Chappaque') Een parel in mijn collectie.

Deze muziek is één van de redenen waarom nog steeds naar muziek luister. Het gaat in wezen nergens over. De teksten zijn algemener dan algemeen, en de muziek is zo simpel dat iedereen deze appricieert. Maar toch is het geheel van een ongekende schoonheid dat ondanks het veelvuldige geen beluisteren geen verveling optreedt, en dat is behoorlijk zeldzaam, zeker bij populaire muziek. Het is net zoals bij de David van Michelangelo, hoe vaak je er ook naar kijkt, de schoonheid ervan verbleekt nooit. Oftewel: 'In de eenvoud toont zich de meester.' En, hoe simpeler, hoe mooier.
Of het gaat zoals met de 3 in aluminiumlijsten ingelijste zwart/witfoto's van de Amerikaanse fotograaf Ansel Adams. Aangeschaft in september 2003 zei een toenmalige kennis dat deze foto's binnen 10 jaar uit mijn woning zouden verdwijnen in ruil voor iets anders. Nu, ze hangen er nog en ook deze vervelen mij geen moment, en dat terwijl ik kort na de bestelling ervan een kort moment van spijt had, doch dat geheel ten onrechte dus. Ware schoonheid verloochend zich nooit.

Cornelis1921

CD 2/3 nog maar eens een keer: Zo mooi! :roll:

Ook de re-mastering is van zeer hoge kwaliteit, zelfs beter dan de audiofiele re-masters gemaakt door Amerikanen enige tijd geleden voor het Esotoric label.

Cornelis1921

Bruckner: Symfonie Nr. 3 "Wagner Symfonie" - BBC Scottisch Symphony Orchestra o.l.v. Osmo Vänskä (Hyperion/Helios, (C)2014).

Hyperion opnames uit het jaar 2000 en een heruitgegeven op het sub- en budget-label Helios. Mooie vertolking van deze indrukwekkende symfonie.
Deze symfonie behoort net niet tot het 'ijzeren repertoire', maar geniet hij toch een grote schare bewonderaars. Persoonlijk vind ik deze symfonie boeiender dan de vierde ('Romantische'), ondanks dat deze qua klankschoonheid en muzikale vondsten de derde de meerdere is, maar beduidend minder diepgang kent. De derde symfonie kenmerkt zich vooral door zijn doorwrochte consistentie en grote spanningsbogen. Voor een dirigent en haar/zijn orkest is het dan ook moeilijker een goede derde dan een equivalent daarvan van de vierde te brengen. Vandaar dat de derde ook minder vaak op de lessenaars der orkesten te vinden is, zowel in de concertzaal als t.b.v. opnames.

Cornelis1921

Rachmaninov: Symfonie Nr. 2/ Vocalise (voor sopraan en orkest) - Sylvia McNair, sopraan/ Baltimore Symphony Orchestra o.l.v. David Zinman (Telarc, (C)1992).

Mijn huidige hoofdtelefoon, waar ik nu ook mee luister is een Beyer DT800 Premium. De hoofdtelefoon, die bij excellentie geschikt is om de CD's van het Amerikaanse label Telarc weer te geven, is de Sennheiser HD800. Telarc heeft als kenmerkt dat de CD's ietwat gepolijst klinken met een fractie minder detail dan die van de Europese labels. De HD800 laat heel veel, volgens sommigen teveel, aan detail horen - klinkt wat rauwer i.m.h.o. Zodoende zou de match tussen Telarc en de HD800 een goede kunnen zijn. De HD700 is het goedkopere equivalent van HD800, maar qua geluidsbeeld dezelfde.

Persoonlijk vind ik de Telarc CD's heel fijn klinken: satijnachtig klinkende strijkers en mooi romig en toch helder hout en koper.

Cornelis1921

Rachmaninov: Isle of the Dead/ Symphony No. 3 - BBC National Orchestra of Wales o.l.v. Tadaaki Otaka (Nimbus, (P)1992).

Voor sommigen is het symfonisch gedicht 'Isle of the Dead' het mooiste in zijn soort. Ruim 20 minuten lang een donkere, aanzwellende spanning, die ontaard in een zinderende climax. Prachtig! Deze uitvoering is dan ook geweldig goed getroffen. Otaaka neemt het tempo mooi traag en bouwt het geheel zeer fraai op met een coda als een troostend en berustend slotakkoord.

De uitvoering van de derde symfonie is ook van een bovengemiddeld niveau. De BBC-orkesten zijn sowieso een toonbeeld van vakmanschap en continuïteit. Daar kan men in Nederland, zeker na de kaalslag bij het MCO, een dikke punt aan zuigen. In de Brits en Amerikaanse muziekpers wordt smalend over het Nederlands overheidsbeleid t.a.v. de kunsten in het algemeen en het orkestbestel in het bijzonder gesproken. Nederland is samen met Italië koploper op het gebied van orkestensloop, ondanks het feit dat Nederland één van de landen is die een gematigde economische crisis doormaakt i.v.g. met vele andere landen. Landen waar de crisis veel harder heeft toegslagen houden in verhouding hun kunsten- en orkestenbestel wel overeind. Nederland maakt i.v.g. met de rest van Europa maar een zielige indruk, ondanks de particuliere welstand. Nederland geeft een vermogen uit aan het protserige Rijksmuseum en het overgewaardeerde Koninklijk Concertgebouw Orkest, maar verwaarloost en elimineert de muzikale potentie van de omroeporkesten en die van de orkesten in de regio. Orkesten zijn er niet alleen voor de elite. Juist doordat er minder orkesten zijn en de subsidies voor hen teruggeschroefd zijn zijn de toegangskaarten dusdanig veel hoger geworden dat het nu zeker geen muziek voor de miljoenen is, maar slechts alleen maar voor de happy few. EUR 65,00 (excl.) voor een toegangskaartje voor een concert van het KCO kunnen zich maar weinigen veroorloven. En ik behoor niet tot die weinigen met een zakgeld van EUR 75,00 p.m., dat door de overheidsbezuiningen en inflatie ook nog eens stevig onder druk staat. Hoezo zijn de kunsten voor een ieder toegankelijk? Niet dat ik persoonlijk de behoefte heb om een concert van bijvoorbeeld het KCO bij te wonen, maar je zal maar als Wajonger dat wel hebben, nu, dat heb je reëel probleem. Als ontvanger van alleen maar bijstand kun je een maandelijks concertbezoek helemaal wel vergeten, en het lijkt mij stug dat er binnen deze groep onfortuinlijken geen liefhebbers van dat orkest zijn. Dan breek ik graag een lans voor de toegankelijkheid van dergelijke concerten in het toenmalige Oostblok. Daar was het voor iedereen financieel mogelijk om regelmatig een toporkest in concertzaal te horen spelen d.m.v. lijvelijke bijwoning ervan. Tevens was de toegankelijkheid van het muziekonderwijs gegarandeerd en stond dat op topniveau. Hierbij houden de voordelen van het leven in het toenmalige Oostblok wel op, maar ik bedoel maar, onmogelijk is het dus niet, algemene toegankelijkheid der muzikale kunsten. Waar een wil is een weg. Hier in Nederland is er steeds meer sprake van onwil in dat opzicht. Muziek is een stiefkind geworden. Hoelang durft de Nederlandse overheid zich nog de hoedster der kunsten te noemen?

Cornelis1921

Mahler: Symfonieën Nrs. 1 & 9 - Oslo Philharmonic Orchestra o.l.v. Mariss Jansons (©Simax).

Een schitterende Eerste, maar een matige Negende. Het Oslo Filharmonisch was het orkest voordat Jansons 'Beieren' en 'Amsterdam' ging doen. En nu op 67 jarige leeftijd legt Mariss Jansons misschien wel voorgoed het stokje neer. Ernstige hartproblemen nopen hem om sowieso het chef-dirigentschap op te geven. Zowel in München als in Amsterdam is men naarstig op zoek naar een opvolger. Voor muziekminnend Nederland een spannende tijd: Wie wordt het? Of misschien: Wordt het dit keer een vrouw? Ik ga er i.i.g. niet van uit. Klassieke orkesten zijn nog steeds conservatieve mannenbolwerken, al is aantal aan vrouwelijke orkestleden nog steeds aan het toenemen. Toen Marin Alsop in 2005 solliciteerde bij 'Baltimore' was er kern van zeven hardnekkige weigeraars, allen man, onder de orkestleden. Zij is met deze groep net zolang gaan praten totdat iedereen ervan overtuigd had dat zij de juiste beoogde nieuwe chef van het orkest was. In Amsterdam is men zomogelijk iets liberaler, maar er is overschot aan mannenlijke dirigenten t.o.v. vrouwelijke. Zelf denk ik dat het orkest, samen met de directie, ditmaal kiest voor een jongere mannenlijke dirigent. Een Oost-Europeaan zou zomaar kunnen. Petrenko? Karabits? Nelsons? Of misschien wel Vladimir Jurowski? Of misschien een jonge Italiaan zoals Noseda? Zij allen leiden muzikaal een Brits orkest, maar in de wereld der klassieke orkesten is vast nooit echt vast en vormen voortijdige transfers tegenwoordig geen uitzondering meer.

Cornelis1921

Shostakovich: Symfonie Nr. 8 - Leningrad Philharmonic Orchestra o.l.v. Evgeny Mravinsky (BBC Legends).

De beroemde live-opname gemaakt in 1960 in Royal Festival Hall, Londen.

Cornelis1921

:-) The Eagles - 'The Eagles' (Asylum, (P)1972) :-)

Het was meteen raak met het debuutalbum...

Cornelis1921

:-) The Eagles - 'Desperado' (Asylum, (P)1973) :-)

Die andere klassieker van deze band...

Cornelis1921

:-) The Eagles - 'Hotel California' (Asylum, (P)1976) :-)

Dé klassieker met hèt gitaar-pas-de-deux van Don Felder met Joe Walsh: Weergaloos!