(

)
Marillion.com.
Volgens een customer-review n.a.v. het album 'Anoraknophobia' uit 2001 op
Amazon.co.uk mist de muziek vam Marillion focus sinds de band weg is bij de 'major' EMI en haar belangen heeft onder gebracht bij Racket Records. Marillions muziek dreigt een experimenteel niche-product te worden dat uitsluitend nog de die-hard fans behaagd maar 'het grote publiek' van zich doet vervreemden. Wie Mariollion discografisch heeft gevolgd constateerd, dat de band sinds de omslag met 'Radiation' zich heeft ontwikkeld tot een echte prog-rock exponent a la Elbow, dat in dezelfde vijver hengelt zowel naar inspiratie, gigs als revenuen. 'Marbles' is tot nu toe het hoogtepunt van de nieuwe koers zoals ik die ken, want daar stopt mijn Hogarth/Marillion-collectie. De rest zal wel volgen evenals de overige Elbow-albums die ik nog ga aanschaffen. De review was duidelijk opgesteld door iemand met duidelijke sentimenten naar het Fish-tijdperk, toen Marillion nog duidelijke trekken had van Genesis onder Peter Gabriel, een bijna-kloon zelfs. Met het afscheid van Derek Dick en de komst van Steve Hogarth heeft Marillion meer en meer een eigen geluid ontwikkeld met een geheel eigen schare, trouwe fans.