De EG6 is en blijft idd een speciaal gevalletje. Het geluid eens in vtec is als liefhebber is echt soms kippenvel krijgen

Geweldig hoe Honda in die tijd zo'n trend kon zetten met 160pk uit een 1.6N/A. Daar hebben vandaag de dag nog steeds veel merken een turbo voor nodig.
Ik ben begonnen met een Opel Kadett C limo. 1.2n. Deze heb ik nog steeds in bezit en staat als oldtimer ingeschreven nu en met 2.0i motor van een Manta GSI, maar heb er al makkelijk 2jaar niet meer mee gereden.

Maar eens er weer tijd over bijft, en mijn garage gebouwd is, wil ik die ook terug een nieuw kleurtje geven en technisch terug 100% in orde zetten.
Toen, door bij Honda te gaan werken was ik ook opzoek naar een EG6, maar omdat ik toen nog maar 18jaar was kon ik daar geen betaalbare verzekering voor krijgen. Toen opzoek naar een eg5 (125pk) maar ook dat was toen een probleem. Enige wat nog over bleef was de eg4. Dus toen een eg4 gekocht. 1.5i 90pk.
Maar omdat dat al snel traag aanvoelde, en al zeker met het hobbelen en schokken van de elektronische carb. was het plan er al snel voor een zogezegde mini-me uit te voeren. (Dus de kop van de 1.6 125pk op mijn 1.5 onderblok.) Met een paar aanpassingen kwam dit uit op net geen 140pk op de testbank.
Zo heb ik dan een hele tijd gereden maar dan wil je meer natuurlijk

Dan ben ik opzoek gegaan naar onderdelen voor een turbo ombouw. Zelf het nodige in mekaar gelast en toch alles in mekaar gekregen. Alles in mekaar gestoken maar toen heeft de motor het begeven op de dag van het afstellen. Terug een standaard 1.5 gestoken met de turbo. Resultaat toen was een 185pk. Daar ook weer een hele tijd mee gereden maar toch wil je steeds meer... Ik toch.. Dan maar onderdelen gekocht om een d16 (dus de 1.6 van de eg5) turbo-proof te maken. Opeens op stond er een gebouwd d16 blok te koop voor een redelijke prijs. Dan die blok gekocht had toen +-210pk, ook weer een hele tijd mee gereden tot opeens de klepveren het begeven hebben en die motor ook weer om zeep was. Dan toch maar de onderdelen gebruikt die op zolder lagen te wachten voor mijn d16 op te bouwen en dat is dan de blok die nu nog steeds in mijn civic zit. Momenteel op 237pk maar more to come. Heb een nieuw spruitstuk liggen en nog een Hondata ECU om alles af te stellen. Als alles gereed is, hoop ik toch tussen de 250 en 300pk uit te komen.
De civic 2001+ zijn leuke autootjes met zeer veel ruimte binnenin. Mijn vriendin rijdt nu ook met zo'n 5deurs 1.7ctdi. Perfecte auto voor haar. Vlot genoeg voor dagelijks verkeer, véél plaats, weinig verbruik...
En dan wat plaatjes..
Oude foto van de civic maar ziet er nog steeds hetzelfde uit

Oude foto van de Kadett maar die ziet er wel iets minder aantrekkelijk uit voor de moment

(komt wel weer goed)

Maar daar zijn we natuurlijk niet voor gekomen. Al is het natuurlijk wel leuk dat er hier ook andere interesses zijn.
Wel heb ik een paar (crappy) gsm pics gemaakt van mijn setje.
Hoop dat ze toch nog een beetje duidelijk over komen.
Hier de PM14 en ST17 de dag dat ik ze gaan ophalen ben

En hoe de PM14 met de CD17ki en MA rs8 er nu voorlopig bij staan