Marantzforum.nl

Marantz => Home Theater => Topic gestart door: Scorpio_king op oktober 02, 2011, 09:17:18

Titel: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Scorpio_king op oktober 02, 2011, 09:17:18
Sinds afgelopen week ben ik in het bezit van een Marantz NR1602 receiver. Deze heeft ook een netwerkaansluiting en bij dit laatste begint mijn probleem.

Ik krijg geen netwerkverbinding! Als ik op mijn switch kijk is het lampje vaker uit dan aan en ik heb heel af en toe heel kort een verbinding, de receiver meld dan meteen dat er een firmware update is maar als ik die wil uitvoeren is de verbinding al weer weg.

Ik heb alles al geprobeerd, andere netwerkkabels, router en switch reset, apparaat reset, afgeschermde netwerkkabel, direct op de router.....niets helpt!?

Op internet kan ik niemand met een soortgelijk probleem vinden en ik heb geen idee meer wat ik moet proberen. Ohja, de receiver is intussen ook vervangen door een nieuw exemplaar, zelfde probleem! Vooral dit laatste maakt het vreemder omdat ik niet geloof dat twee apparaten hetzelfde probleem hebben.

Wie heeft er nog een goede tip?
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 02, 2011, 09:35:48
Zou niet moeten werken maar misschien eens een cross kabeltje proberen.

Om te testen kan je 'm ook even direct aan de NIC van een PC/Laptop hangen, kijken of dat werkt. (normaliter zou je dat ook met cross kabeltje moeten doen maar meeste netwerk kaartjes doen autocross)
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Stadium III op oktober 02, 2011, 10:05:06
Denk dat je toch in de router moet zoeken
Hier nergens geen problemen mee met SR en UD
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Scorpio_king op oktober 02, 2011, 10:14:27
Citaat van: Robert T op oktober 02, 2011, 09:35:48
Zou niet moeten werken maar misschien eens een cross kabeltje proberen.

Om te testen kan je 'm ook even direct aan de NIC van een PC/Laptop hangen, kijken of dat werkt. (normaliter zou je dat ook met cross kabeltje moeten doen maar meeste netwerk kaartjes doen autocross)

Heb hem aan mijn laptop gehangen en dan maakt hij verbinding en na een tijdje krijg ik de melding verbinding verbroken terwijl de kabel er nog netjes inzit en ik niets aan de instellingen gewijzigd heb. Lijkt toch echt een hardware netwerk probleem in de receiver maar dan heb ik het al bij twee exemplaren!
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 02, 2011, 10:31:29
Kan je je NIC forceren op 100Mbit half duplex?
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: sattie op oktober 02, 2011, 11:08:45
Maak je gebruik van DHCP of een vast ip ?
En ook al eens bij de winkel geprobeerd of een vriend met een ander modem ?
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Scorpio_king op oktober 02, 2011, 11:39:57
Ik moet terug komen op mijn eerdere reactie, via de laptop werkt alles prima!

Waarom lukt de combinatie Marantz en D-Link DIR-855 niet? Ik heb in huis nog acht apparaten (via switch) aangesloten die allen probleemloos werken. Naast de Marants staan een PopcornHour die al een jaar probleem draait en als ik die kabel verwissel met de Marantz heb ik hetzelfde probleem.
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: sattie op oktober 02, 2011, 11:41:56
Wel erg vreemd ja, maar kun je het bij iemand proberen met een ander modem ?
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 02, 2011, 12:02:04
Welke settings heb je op de laptop? Speed/duplex settings...?

Gebruik je dezelfde kabel voor de laptop <-> NR als de switch <-> NR? If so, er vanuit gaande dat er iets mis gaat met autocross zou dat een connectie probleem kunnen opleveren. Check de kabel(s) even of ze straight of cross zijn (stekkertjes even naast elkaar houden, dan zie je het direct)

Voor de laptop connectie heb je cross nodig, voor de connectie met de switch straight (maar nogmaals, met autocross zou dat niet zoveel uit moeten maken. Verder geen koppelstukjes gebruikt ergens?

Verder vermoed ik dat autonegotiate mis gaat... zou mooi zijn als je een switchport even op 100/half kan zetten maar de meeste switches kunnen dat niet.


Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Scorpio_king op oktober 02, 2011, 12:24:10
Citaat van: Robert T op oktober 02, 2011, 12:02:04
Welke settings heb je op de laptop? Speed/duplex settings...?

Gebruik je dezelfde kabel voor de laptop <-> NR als de switch <-> NR? If so, er vanuit gaande dat er iets mis gaat met autocross zou dat een connectie probleem kunnen opleveren. Check de kabel(s) even of ze straight of cross zijn (stekkertjes even naast elkaar houden, dan zie je het direct)

Voor de laptop connectie heb je cross nodig, voor de connectie met de switch straight (maar nogmaals, met autocross zou dat niet zoveel uit moeten maken. Verder geen koppelstukjes gebruikt ergens?

Verder vermoed ik dat autonegotiate mis gaat... zou mooi zijn als je een switchport even op 100/half kan zetten maar de meeste switches kunnen dat niet.
Ik had nog een managed switch liggen en alles geprobeerd. 10Mb half duplex/full duplex, 100Mb half duplex, full duplex....steeds geen stabiele verbinding. Waarom zou ik af en toe wel een verbinding hebben als het een cross-cable zou moeten zijn?
De kabel die nu aan de laptop hangt heb ik trouwens ook direct in de switch en in de router gehad, zonder success. Heel soms een bruikbare verbinding maar meestal niet.
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 02, 2011, 12:31:30
Als er iets mis gaat met autonegotiate zal de NIC in de marantz waarschijnlijk defaulten naar 100/half maar ik weet niet welke NIC marantz gebruikt...dus weet dit niet zeker.

Wat bedoel je met af en toe een verbinding? Dat het af en toe stabiel werkt of dat de link af en toe heel even "up" is... in het geval van het laatste is dat waarschijnlijk de autodetect (voltage) op de kaarten. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je sowieso in de switch nooit lang een verbinding hebt.

heb je al naar de kabels gekeken? Cross/straight? Heb je ook al gekeken naar de settings op je PC/Laptop? Je kan even testen wat er gebeurt met verschillende settings dus ook bijvoorbeeld 100/half op de NIC op de PC/Laptop en dan proberen te verbinden met de marantz. Standaard zal die nic op auto/auto staan..
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Scorpio_king op oktober 03, 2011, 09:52:08
Even een update, probleem is nog niet echt verholpen  :oops:

Gisteren de reciever rechtstreek aan een laptop aangesloten en .... HET WERKT!

Daarna weer aangesloten op de switch en alles werkte ook, heb ruim twee uur internet radio geluisterd en alles via de browser ingesteld zonder problemen!
...
Tot ik de receiver uit heb gezet en weer heb ingeschakeld, weer geen verbinding. Als ik de receiver ping vanuit mijn Router zie ik een reactie van een pakketje of 5 en dan paar minuten onbereikbaar en zo gaat dat door.
Aangezien het soms zelfs een paar uur werkt geloof ik niet in cross of gewone kabel of dat het aan de bekabeling ligt mar toch werkt het niet en moet het ergens aan liggen. Ik heb de kabel die ik aan de laptop heb gehangen (straight kabel) ook rechtstreeks in de router gehad maar dan heb ik nog de problemen.
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 03, 2011, 11:09:37
Gaat de link echt helemaal down (als in lights out) of krijg je er gewoon geen data overheen wanneer de pings niet meer aankomen?

Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Scorpio_king op oktober 03, 2011, 11:37:46
Lampje op de switch gaat ook uit, dat verbaasd me juist zo!

Ik heb er al twee andere switchen tussen gehad (waaronder een managed switch waarvan ik de snelheden lager heb gezet en half/full duplex heb geprobeerd).
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 03, 2011, 16:30:30
kunnen het powersaver opties zijn op de switches?

Aangezien de lampjes ook uitgaan vermoed ik dat dit niet een mac-address probleem is.. mocht het kunnen kan je nog een static mac address mapping aanmaken

Aangezien de connectie met de PC wel werkt en de PC-switch connectie ook werkt is het vrijwel zeker een onderhandelingsproces wat niet goed gaat tussen marantz en switch.

Wat is het verschil tussen PC en Switch? beide Gbps? werkt de PC-marantz zowel met straight en cross kabel?

Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: sattie op oktober 03, 2011, 17:05:02
Heb je de receiver kunnen updaten in de tijd dat het wel werkte ?
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Scorpio_king op oktober 06, 2011, 06:48:42
Update:

Alles werkt de afgelopen twee dagen stabiel en normaal!  hello hello hello

Geweldig dat het nu zo goed werkt maar ik eigenlijk is technisch alles exact hetzelfde als toen ik de receiver de eerste maal aansloot. Hij zit aangesloten op dezelfde switch, zelfde poort, zelfde kabels. Instellingen van de Router heb ik mee geexpirimenteerd maar had ik intussen al terug gezet omdat niets hielp.  stupid?

De receiver heeft wel een firmware update gedaan sinds de eerste problemen, zal dit zo goed geholpen hebben?
Ik ben erg blij dat alles nu goed functioneert maar blijf nog wel wantrouwig omdat ik geen idee heb waardoor alles nu goed werkt!

Als er nog nieuws is post ik dit nog wel (voor anderen met misschien hetzelfde probleem) en tot zover zeer bedankt voor jullie hulp en inbreng  :-D
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: sattie op oktober 06, 2011, 20:49:28
Mooi dat het is opgelost.
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 07, 2011, 11:01:29
Ik zou toch echt even contact opnemen met de verkoper. Er is niks veranderd maar het werkt wel dus wie zegt dat het permanent is opgelost. (jaren root cause analysis engineer geweest, this will come back and bite you...)
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: lemon op oktober 12, 2011, 13:07:17
Citaat van: Robert T op oktober 07, 2011, 11:01:29
Ik zou toch echt even contact opnemen met de verkoper. Er is niks veranderd maar het werkt wel dus wie zegt dat het permanent is opgelost. (jaren root cause analysis engineer geweest, this will come back and bite you...)

Zoals ik een en ander lees ligt het echt aan de switch. Die zou ik voor de zekerheid vervangen. Zelf heb ik bemerkt dat de reciever (NR 1602) soms enige tijd niet bereikbaar is als ie een nieuwe mediaserver op je netwerk waarneemt. Het kan zijn dat de switch soms netwerkverbindingen van apparaten in de stand-by zet. Zit daar een computer bij dan denkt de reciever dat er een nieuwe mediaserver bijkomt zodra de switch dat apparaat weer op actief schakelt.

Staat zo'n mediaserver eenmaal in het geheugen van de 1602 dan heb je dit euvel niet meer. De update zal ongetwijfeld ook geholpen hebben....

Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Scorpio_king op oktober 14, 2011, 18:33:08
Update:

Probleem blijkt er nog steeds te zijn. Receiver werkt soms twee dagen probleemloos en heeft dan weer het netwerkprobleem. Ik heb behalve een homeserver die 24x7 aanstaat alleen een laptop die niet als mediaserver ingesteld staat. Ik heb er ook al een andere switch tussen gehad en ook rechtstreeks op de router, met hetzelfde probleem. Ik heb de receiver ook al gepingt vanaf een managed switch en de reactietijd is heel kort, en soms krijgt de switch een tijdje geen reactie. Als hij wel een reactie krijgt zijn er geen corrupte pakketjes o.i.d.

Ik heb nog steeds geen idee waar het probleem nu echt zit, vooral omdat het vaak wel werkt zonder dat ik kan ontdekken wat er dan gewijzigd is.
Titel: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Ron van D op oktober 14, 2011, 21:17:32
Is het geen IP-conflict ? Als twee apparaten hetzelfde ip adres hebben (bijv doordat ze allebei hetzelfde vaste ip adres hebben) zal er maar één van de twee verbinding met het netwerk hebben.
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 14, 2011, 23:34:55
IP conflict kan het niet zijn, het probleem is fysiek en waarschijnlijk loopt de onderhandeling van de link tussen switch en NR fout. Aangezien al meerdere switches gebruikt zijn acht ik de kans klein dat de switch het probleem is.

Raar verhaal.. zou toch even de dealer opzoeken. Grote kans dat jij echt niet de enige bent hiermee.
Titel: Re: Netwerk problemen NR1602
Bericht door: Robert T op oktober 14, 2011, 23:39:52
Nog even over het pingen.. je zegt dat je vanaf een managed switch pingt.... wat op zich wel interessant zou zijn om te zien is wat er daadwerkelijk gebeurt met de packets.

Is het mogelijk om de counters van de switchpoorten te resetten en kijken bij tijden van problemen dat de packets nog wel de juiste interface uitgaan? Aangezien je een managed switch hebt ga ik uit van wat netwerkkennis..?

Wat ook goed is om te doen is op dezelfde switch even je laptop aan te sluiten met een kabeltje en gewoon even een continuous ping opzetten naar het IP adres van de receiver en ondertussen even een tcpdump laten lopen op je laptop. (je kan gewoon wireshark even downloaden hiervoor) Wat ik vermoed dat gebeurt is dat de receiver gewoon fysiek een probleem heeft waardoor een arp van je laptop niet meer wordt beantwoord.