http://www.stereophile.com/content/fallacy-accuracy#EFODCMWYijuzFrf4.97
:roll:
Goeie, heb gelijk mijn tekst aangepast :wink:
Tja......en dan maar op de diverse fora door mijmeren over, audiofiele zekeringen, datakabels, netkabels, etc. zodat het allemaal een ietsie pietsie beter wordt.......en dan lees je dit :|
Verrassend? Niet echt lijkt me.
Een natuurgetrouwe weergave is een nobel streven ,maar ook vrij kansloos lijkt mij .
Het verhaal zou nog een hele andere wending krijgen wanneer je spreekt over een film ervaring met de bijbehorende geluidseffecten .
:wink:
Dan wil ik nog mijn visie delen als het gaat om accuraatheid van speakers ,ik vind namelijk dat hoe hoger het rendement van de luidsprekers des te meer deze als accuraat bestempeld kan worden .
Uitgangspunt is dan wel dat je streeft naar een zo realistische weergave van een live opname ,indien dit niet bij de luisteraar van toepassing is hoef je eigenlijk niet verder te lezen .
Hoewel voor meeste van ons een geluidsdruk van 90 db als luid ervaren worden heeft dit nog steeds niets met een realistische weergave te maken ,daarvoor komt 100 db eerder om de hoek kijken ...immers ieder die weleens een drummer van dichtbij aan het werk heeft gezien ....uhh gehoord heeft weet dat dit een hele hoge geluidsdruk teweeg brengt ,dan zou je in combinatie met een zanger/zangeres en een akoestische gitarist de drummer in spl moeten temperen ,maar dat gebeurt dus niet ...eerder andersom .
Terug naar het rendement ,zeg dat een luidsprekersysteem met een rendement van 100 db meer dan genoeg heeft aan een versterker(s) van 10 W/pc ,althans voor de meesten van ons die in een 12 onder één kap woning vertoeven ,maar dan ben je nog steeds niet in staat om een realistische geluidsweergave te behalen zoals je die van de live optredens gewend bent ,maar het komt al aardig in de buurt .
Echter kan het wel eens voorkomen dat die 10 W/pc versterker in dynamische stukken tekort komt ,gelukkig hebben de meeste versterkers tegenwoordig wel een goeie 100 W/pc aan boord zodat de dynamische stukken goed opgevangen kunnen worden .
Niet iedere luidsprekersysteem heeft een dergelijk hoog rendement ,de meeste hifi luidsprekers zitten rond 87 db ,en daarbij is iedere versterker met minder dan 100 W/pc ongeschikt om een realistische spl te kunnen halen .
Zou je versterkers nemen die met gemak 500 W/pc leveren dan komt er bij die laag rendement speakers het volgende probleem om de hoek kijken ,namelijk vervorming en oversturing van de drivers ,de relatief kleine membranen moeten dan zo hard uitslaan dat het bijna einde oefening is .
Een gemiddelde subwoofer is altijd beter in staat om de nodige spl te kunnen leveren dan vrijwel alle mid/woofers bij elkaar ,vandaar dat er bij HT systemen altijd een subwoofer aangeraden word waarbij de rest van de luidsprekers op small worden gezet ,die krijgen dan niet meer dat laag voor de kiezen .
Wanneer je een set luidsprekers op het oog hebt zoek je daar een passende versterker bij ,zijn die luidsprekers van het laag rendement types ,en je wilt een zo realistische ...en dus hoge spl kunnen halen dan moet je diep in de buidel tasten om een hele stevige versterker aan te kunnen schaffen ,of ge bewust op zoek naar hoog rendement luidsprekers .
Een rechte frequentiekarakteristiek is ook zoiets waar je vrijwel niets mee kan ,zekers als je weet wat daar van overblijft in de gemiddelde luisterruimte in een gemiddelde woning ,de purist vervloekt iedere vorm van toonregeling ,maar beseft hoogstwaarschijnlijk niet dat in iedere studio daar gebruik van gemaakt word om die live registratie fatsoenlijk hoorbaar te maken ,sterker nog in die zelfde zaal waar die muzikanten hun kunsten vertonen word op de achtergrond door de technische staf al correcties uitgevoerd .
Het komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je het beste geniet van de mogelijkheden die je hebt .
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Citaat van: TurboMarco op mei 02, 2016, 10:20:07
Dan wil ik nog mijn visie delen als het gaat om accuraatheid van speakers ,ik vind namelijk dat hoe hoger het rendement van de luidsprekers des te meer deze als accuraat bestempeld kan worden .
Uitgangspunt is dan wel dat je streeft naar een zo realistische weergave van een live opname ,indien dit niet bij de luisteraar van toepassing is hoef je eigenlijk niet verder te lezen .
Hoewel voor meeste van ons een geluidsdruk van 90 db als luid ervaren worden heeft dit nog steeds niets met een realistische weergave te maken ,daarvoor komt 100 db eerder om de hoek kijken ...immers ieder die weleens een drummer van dichtbij aan het werk heeft gezien ....uhh gehoord heeft weet dat dit een hele hoge geluidsdruk teweeg brengt ,dan zou je in combinatie met een zanger/zangeres en een akoestische gitarist de drummer in spl moeten temperen ,maar dat gebeurt dus niet ...eerder andersom .
Terug naar het rendement ,zeg dat een luidsprekersysteem met een rendement van 100 db meer dan genoeg heeft aan een versterker(s) van 10 W/pc ,althans voor de meesten van ons die in een 12 onder één kap woning vertoeven ,maar dan ben je nog steeds niet in staat om een realistische geluidsweergave te behalen zoals je die van de live optredens gewend bent ,maar het komt al aardig in de buurt .
Echter kan het wel eens voorkomen dat die 10 W/pc versterker in dynamische stukken tekort komt ,gelukkig hebben de meeste versterkers tegenwoordig wel een goeie 100 W/pc aan boord zodat de dynamische stukken goed opgevangen kunnen worden .
Niet iedere luidsprekersysteem heeft een dergelijk hoog rendement ,de meeste hifi luidsprekers zitten rond 87 db ,en daarbij is iedere versterker met minder dan 100 W/pc ongeschikt om een realistische spl te kunnen halen .
Zou je versterkers nemen die met gemak 500 W/pc leveren dan komt er bij die laag rendement speakers het volgende probleem om de hoek kijken ,namelijk vervorming en oversturing van de drivers ,de relatief kleine membranen moeten dan zo hard uitslaan dat het bijna einde oefening is .
Een gemiddelde subwoofer is altijd beter in staat om de nodige spl te kunnen leveren dan vrijwel alle mid/woofers bij elkaar ,vandaar dat er bij HT systemen altijd een subwoofer aangeraden word waarbij de rest van de luidsprekers op small worden gezet ,die krijgen dan niet meer dat laag voor de kiezen .
Wanneer je een set luidsprekers op het oog hebt zoek je daar een passende versterker bij ,zijn die luidsprekers van het laag rendement types ,en je wilt een zo realistische ...en dus hoge spl kunnen halen dan moet je diep in de buidel tasten om een hele stevige versterker aan te kunnen schaffen ,of ge bewust op zoek naar hoog rendement luidsprekers .
Een rechte frequentiekarakteristiek is ook zoiets waar je vrijwel niets mee kan ,zekers als je weet wat daar van overblijft in de gemiddelde luisterruimte in een gemiddelde woning ,de purist vervloekt iedere vorm van toonregeling ,maar beseft hoogstwaarschijnlijk niet dat in iedere studio daar gebruik van gemaakt word om die live registratie fatsoenlijk hoorbaar te maken ,sterker nog in die zelfde zaal waar die muzikanten hun kunsten vertonen word op de achtergrond door de technische staf al correcties uitgevoerd .
Het komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je het beste geniet van de mogelijkheden die je hebt .
Sluit ik me bij aan. Ik heb altijd geleerd dat goed geluid begint bij luidsprekers met een Spl vanaf 90db.
Citaat van: mountainbiker op mei 02, 2016, 10:56:29
Sluit ik me bij aan. Ik heb altijd geleerd dat goed geluid begint bij luidsprekers met een Spl vanaf 90db.
Ben je weer terug bij af, want "goed geluid" is weer relatief....dat kun je nergens leren :wink:
En waarom zouden er dan nog überhaupt luidsprekers gemaakt worden met een bv 85dB? (ahum)
Johan Cruijff zou zeggen "ieder nadeel heb zijn voordeel" :wink:
Citaat van: Zep op mei 02, 2016, 11:19:31
Ben je weer terug bij af, want "goed geluid" is weer relatief....dat kun je nergens leren :wink:
En waarom zouden er dan nog überhaupt luidsprekers gemaakt worden met een bv 85dB? (ahum)
Johan Cruijff zou zeggen "ieder nadeel heb zijn voordeel" :wink:
Nee ,goed geluid is niet relatief.Aan de hand van enkele parameters heb je al een goede indicatie. Waarom ze luidsprekers maken met een spl van 85db? Misschien om zwaardere versterkers te verkopen?
Dat een goede luidspreker enkel lukt als het ene met een hoog rendement is, lijkt me klinkklare onzin.
Kleinere luidspreker zullen altijd een lager rendement halen en dat hoeft niet te zorgen voor minder goeie klank.
Dat zou dan ook betekenen dat bv. een electrostaat altijd een slechte luidspreker is ???
een B&W CM 10 S2 haalt 90dB Een B&W802 D3 haalt ook 90dB : dus als we jullie moeten geloven is de laatste maar evengoed als de eerste ??? Heb toch wat twijfels ;).
Voor mij is 1 van de kwaliteitscriteria dat een goeie luidspreker het ook goed doet bij lagere volumes en dan speelt dat rendement helemaal geen rol...
Citaat van: mountainbiker op mei 02, 2016, 12:30:35
Nee ,goed geluid is niet relatief.Aan de hand van enkele parameters heb je al een goede indicatie. Waarom ze luidsprekers maken met een spl van 85db? Misschien om zwaardere versterkers te verkopen?
Je opmerking zegt meer over jouw smaak en je technische know how, want veel luidspreker fabrikanten hebben toch een andere visie :wink:
En als goed geluid niet relatief is, dus niet aan persoonlijke smaak gebonden, dan hebben heel veel mensen het fout en moeten we allemaal luidsprekers aanschaffen vanaf 90 db, want daar begint het goede geluid pas clown1
Welke parameters geven die indicatie van "goed geluid" behalve je eigen oren?
Geef mij de berekening waaruit blijkt dat het vanaf 90db pas goed gaat klinken :|
Is ook onzin, het enige handige wat je er aan kunt vinden is dat je versterker misschien minder zwaar hoeft te zijn.
Denk dat er echt wel juweeltjes te vinden zijn onder de 90 dB en misschien wel heel veel bagger met 90 dB.
Die 90 dB regel gaat voor mij ook niet op (met speakers van 89dB die hier het huis niet uit gaan).
Citaat van: Zep op mei 02, 2016, 13:55:49
Je opmerking zegt meer over jouw smaak en je technische know how, want veel luidspreker fabrikanten hebben toch een andere visie :wink:
En als goed geluid niet relatief is, dus niet aan persoonlijke smaak gebonden, dan hebben heel veel mensen het fout en moeten we allemaal luidsprekers aanschaffen vanaf 90 db, want daar begint het goede geluid pas clown1
Welke parameters geven die indicatie van "goed geluid" behalve je eigen oren?
Geef mij de berekening waaruit blijkt dat het vanaf 90db pas goed gaat klinken :|
Hier kun je meer info vinden.http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Citaat van: mountainbiker op mei 02, 2016, 19:34:16
Hier kun je meer info vinden.http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Hm ja, ik kan ook wat linken plaatsen waarin het belang/voordeel van laag rendement uit de doeken wordt gedaan. Doe ik niet want dat zegt nog niets over smaak of kwaliteit.
Bovendien weet ik bij voorbaat al dat ik geen parameters ga vinden van "goed geluid" :wink:
Als je daar een link van hebt, graag :yes:
Citaat van: Zep op mei 02, 2016, 20:29:03
Hm ja, ik kan ook wat linken plaatsen waarin het belang/voordeel van laag rendement uit de doeken wordt gedaan. Doe ik niet want dat zegt nog niets over smaak of kwaliteit.
Bovendien weet ik bij voorbaat al dat ik geen parameters ga vinden van "goed geluid" :wink:
Als je daar een link van hebt, graag :yes:
https://www.by-rutgers.nl/LSPkeuze.html
Lol, een link van een pseudowetenschappelijk hobbyist zelfbouwer die ook schrijft over "vrijheid van meningsuiting, straling en gezondheid, vertrouwen, kredietcrisis etc etc"......serieus? :wink:
Desondanks heeft de beste man toch iets zinnigs te zeggen over metingen:
Overigens moeten we, zeker aan het einde van het ontwerpproces, niet al te veel waarde hechten aan metingen. Luister-ervaringen en metingen komen vaak niet overeen. Anders gezegd: we weten kennelijk nog niet welke maatstaven (bij metingen) aangelegd moeten worden om een goede weergave te garanderen. Dat geldt met name voor het stereo-beeld.
Spreekt jouw eigen bewering een beetje tegen...niet? "Parameters?". Cijfers houden sowieso geen rekening met emotie, of de gevoeligheid van iemands oren om maar iets te noemen.
Sluit ik af met een kort lijstje top luidsprekers die in jouw optiek geen goed geluid produceren:
DALI EPICON 2 87 dB
Bowers & Wilkins 805 D3 88 dB
Dynaudio Contour S1.4 85 dB
Sonus Faber Guarneri 86 db
I rest my case....en respecteer toch jouw eigen smaak en interpretatie :-)
Pffff.... 91 Db. voor de Glennies. Blij dat ik ls. bezit welke binnen de bandbreedte aangaande de gevoeligheid vallen. Zou anders moeten omzien naar andere speakers, ookal klinken ze nog zo goed :roll:.
Citaat van: Zep op mei 02, 2016, 23:31:40
Lol, een link van een pseudowetenschappelijk hobbyist zelfbouwer die ook schrijft over "vrijheid van meningsuiting, straling en gezondheid, vertrouwen, kredietcrisis etc etc"......serieus? :wink:
Desondanks heeft de beste man toch iets zinnigs te zeggen over metingen:
Overigens moeten we, zeker aan het einde van het ontwerpproces, niet al te veel waarde hechten aan metingen. Luister-ervaringen en metingen komen vaak niet overeen. Anders gezegd: we weten kennelijk nog niet welke maatstaven (bij metingen) aangelegd moeten worden om een goede weergave te garanderen. Dat geldt met name voor het stereo-beeld.
Spreekt jouw eigen bewering een beetje tegen...niet? "Parameters?". Cijfers houden sowieso geen rekening met emotie, of de gevoeligheid van iemands oren om maar iets te noemen.
Sluit ik af met een kort lijstje top luidsprekers die in jouw optiek geen goed geluid produceren:
DALI EPICON 2 87 dB
Bowers & Wilkins 805 D3 88 dB
Dynaudio Contour S1.4 85 dB
Sonus Faber Guarneri 86 db
I rest my case....en respecteer toch jouw eigen smaak en interpretatie :-)
Herbert Rutgers - Concept design (free lance)
Electrical/Software Engineer, retired from Philips Research Laboratory in 1998. Since 1975 designing solid-state short wave radio equipment for radio ham applications. Invented how to choose the first intermediate frequency in a receiver/transmitter to prevent unwanted mixing products. Developed VCO's with low phase noise, etc. Audio as a hobby since the fifties. Developed many loudspeaker systems, including ESL's and hybrid systems (ESL + MFB). Developed an alternative design method for cross over filters, different diaphragms for ESL and an alternative winding scheme for step up transformers. Developed excellent microphones and low jitter clock oscillators. Performs as a solo singer and makes audio recordings for the 'Kunstkring "De Kempen"' and SKVE.
Citaat van: xander32 op mei 03, 2016, 06:53:27
Pffff.... 91 Db. voor de Glennies. Blij dat ik ls. bezit welke binnen de bandbreedte aangaande de gevoeligheid vallen. Zou anders moeten omzien naar andere speakers, ookal klinken ze nog zo goed :roll:.
Jij komt weer goed weg, Xander :wink:
Citaat van: polleke_cgc op mei 02, 2016, 12:44:29
Kleinere luidspreker zullen altijd een lager rendement halen en dat hoeft niet te zorgen voor minder goeie klank.
Dat is niet zo makkelijk te stellen ,want neem bijvoorbeeld het rendement van een Scan Speak w23 driver en zet die tegenover een veel kleinere Fostex fe103en ,de Scan Speak zit op 82 db 1W/1Mtr terwijl de Fostex op 89 db 1W/1Mtr zit .Uiteraard hebben ze een totaal verschillend werkgebied waarbij de W23 heel erg slecht zou klinken in het middengebied ,en de fe103en slecht klinkt in de laagste regionen van het audiospectrum .
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/23w-4557t00.pdf
https://www.hifisound.de/en/Do-it-yourself-Products/Speaker-Drivers/Fullrange/Fostex-FE-103-En-Fullrange.html
Kijk zelf maar :-)
Mijn eigen Beyma CX12 drivers hebben een rendement van 98 db 1W/1Mtr ,echter is dat gemeten zonder cross-over filter voor de woofer en dan heeft hij het hoogst gemeten rendement rond 2,5 KHz ,maar ik wil de frequentie curve zo recht mogelijk hebben tot aan 100 Hz om toch een volle bass weergave te hebben ,dus word deze elektronisch gecorrigeerd met als gevolg dat het rendement nog maar 95 db is .
(http://www.usspeaker.com/images/beyma-12cx-graph-size369.gif)
Mijn andere luidsprekers de Seas ex4 (en die zijn relatief groot) heeft een nog complexere passief cross-over filter ,en in dat geval blijft er een schamele 83 db over ,wel met een lineaire frequentie curve .
Dus je kan niet zomaar zeggen dat groter een hoger rendement heeft dan een kleine speaker .
Pak maar eens een line-array speaker ,deze heeft juist heel veel kleine drivers en dat te samen resulteert in een hoog rendement .
(http://www.luiswassmann.com/web/cache/com_zoo/images/2015news08-serie8000_0a1623ba7a52aae015e2b78d48874dbe.jpg)
Citeerik kan ook wat linken plaatsen waarin het belang/voordeel van laag rendement uit de doeken wordt gedaan
Graag ,want daar ben ik erg benieuwd naar :yes:
CiteerDoe ik niet want dat zegt nog niets over smaak of kwaliteit
Los van smaak of kwaliteit ,zou je toch willen linken naar het voordeel van laag rendement systemen ?
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 00:09:23
Graag ,want daar ben ik erg benieuwd naar :yes:Los van smaak of kwaliteit ,zou je toch willen linken naar het voordeel van laag rendement systemen ?
Sure...als je dat graag wil weten hier wat techniek volgens ATC:
Why do ATC speakers have such low sensitivities (85dB for example on the SCM40) yet have such amazing dynamic abilities?
Sensitivities are 'low' for two reasons:
1. We aim for honesty and transparency in our specifications
2. If you want a good low frequency response from a smaller, sealed enclosure, sensitivity has to be sacrificed. For any given driver diameter, you have the choice of designing for efficiency or extended low frequency or, somewhere between. If the design demands both, a larger driver is needed or the use of multiple drive units in order to increase the radiating area. All our loudspeakers have good low frequency output for their size so, sensitivity has to be sacrificed. We could achieve a higher sensitivity by using a small vented enclosure but, we don't like the lower mid balance of this type of design. Plus, the excursion control the enclosure has (effectively an open cabinet below port tuning) is severely limited.
Our loudspeakers amazing dynamic abilities come from careful drive unit and system design. Loudspeakers that have high sensitivities have to be large, use low mass moving parts or employ horns. The low mass parts are often not suited to the forces and resonances generated when reproducing audio at high SPLs and the structures that behave well at low levels can become unstable.
We specify our moving parts to have excellent mechanical stability and high internal damping at all drive levels and many listening tests are conducted using 25V – 35V rms swept sine waves. These tests brutally expose problems in the drive units, many of which would not show up if only tested at 1W or 90dB SPL (two common reference levels).
A downside to ensuring stability at high drive levels is reduced sensitivity. On paper, the sensitivity would seem to be greatly beneficial but in practice it shouldn't become too narrow a focus.
When Billy Woodman founded the company in the early seventies, part of the philosophy was to try and find a better balance between the loudspeaker systems available at the time. The UK had a very wide range of loudspeaker manufacturers producing systems capable of very high fidelity but, limited dynamic range. In the US market were loudspeaker systems heavily influenced by cinema sound and capable of very high dynamic range (often using horns) but with high levels of coloration. Billy wanted to bring the best of the two philosophies together and engineer systems capable of the highest possible fidelity and a large dynamic range.
Going back to the moving mass issue, an area where mass can be shaved off is the voice coil. By reducing it's diameter, we can gain efficiency (and reduce cost) but, at the expense of power handling, power compression and passive crossover performance.
Loudspeakers are very inefficient devices and the majority of input power is dissipated as heat. We need to 'sink' this heat out of the voice coil as quickly as possible and smaller, lighter coils perform poorly in this area due to the reduced coil surface area. Dynamically, this leads to power compression due to the increase in coil resistance as input power increases and also (in passive designs) a modification of the crossovers frequency response due to the variable load resistance vs. drive level.
In summary, we think the key is designing the drive units and systems for use under high drive levels and not sticking rigidly to the known reference levels for testing. Drive unit parameters do vary with drive levels so try to design for the changes. Performance at 1W or 90dB SPL is relatively easy. What happens at 100W or 110dB SPL?
bron: http://www.acousticfrontiers.com/atc-speakers-technology/
Hoop dat je hier wat mee kan :-)
Citeer1. We aim for honesty and transparency in our specifications
Realy ?
Citeer2. If you want a good low frequency response from a smaller, sealed enclosure, sensitivity has to be sacrificed. For any given driver diameter, you have the choice of designing for efficiency or extended low frequency or, somewhere between. If the design demands both, a larger driver is needed or the use of multiple drive units in order to increase the radiating area. All our loudspeakers have good low frequency output for their size so, sensitivity has to be sacrificed. We could achieve a higher sensitivity by using a small vented enclosure but, we don't like the lower mid balance of this type of design. Plus, the excursion control the enclosure has (effectively an open cabinet below port tuning) is severely limited.
Dit zegt meer over het gesloten vs gepoorte principe ,echter zegt dit nog steeds niks over het rendement .
Je kan namelijk nog steeds een hoogrendement woofer in een gesloten behuizing stoppen .
CiteerPerformance at 1W or 90dB SPL is relatively easy. What happens at 100W or 110dB SPL?
Dat ze die vraag stellen suggereert dat ze zelf daar het antwoord niet op kennen .
Je zou die vraag beter anders kunnen stellen ,hoe reageert een luidspreker systeem met een rendement van 85 db 1W/1Mtr @ 110 db spl ?
Mijn voorspelling is dat de conus van de bass speaker zo ver uitslaat dat er een verschrikkelijke hoorbare vervorming op treed + dat de meeste versterkers zich hier op stuk bijten .
CiteerLoudspeakers that have high sensitivities have to be large
In box size opzicht is dit helemaal waar ,maar goed je moet er wel wat voor over hebben om een orkest zo natuurgetrouw weer te geven .
CiteerLoudspeakers are very inefficient devices and the majority of input power is dissipated as heat. We need to 'sink' this heat out of the voice coil as quickly as possible and smaller, lighter coils perform poorly
Ook dit klopt als een bus ,vandaar dat bij vrijwel alle hoog rendement drivers een vrij grote diameter spoel word toegepast ,trouwens de betere laagrendement drivers zoals Morel , Dynaudio ,Scan Speak , Seas maken daar ook gebruik van .
CiteerHoop dat je hier wat mee kan
Nou nee ... eigenlijk niet want ik heb nog geen voordeel kunnen ontdekken ,maar in ieder geval bedankt voor jouw inbreng :-)
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 01:09:58
Realy ?
Dit zegt meer over het gesloten vs gepoorte principe ,echter zegt dit nog steeds niks over het rendement .
Je kan namelijk nog steeds een hoogrendement woofer in een gesloten behuizing stoppen .
Dat ze die vraag stellen suggereert dat ze zelf daar het antwoord niet op kennen .
Je zou die vraag beter anders kunnen stellen ,hoe reageert een luidspreker systeem met een rendement van 85 db 1W/1Mtr @ 110 db spl ?
Mijn voorspelling is dat de conus van de bass speaker zo ver uitslaat dat er een verschrikkelijke hoorbare vervorming op treed + dat de meeste versterkers zich hier op stuk bijten .
In box size opzicht is dit helemaal waar ,maar goed je moet er wel wat voor over hebben om een orkest zo natuurgetrouw weer te geven .
Ook dit klopt als een bus ,vandaar dat bij vrijwel alle hoog rendement drivers een vrij grote diameter spoel word toegepast ,trouwens de betere laagrendement drivers zoals Morel , Dynaudio ,Scan Speak , Seas maken daar ook gebruik van .
Nou nee ... eigenlijk niet want ik heb nog geen voordeel kunnen ontdekken ,maar in ieder geval bedankt voor jouw inbreng :-)
Grin.....jij leest schijnbaar niet zo heel goed, vooringenomen met je stelling van het hoog rendement.
Maar goed, ik hoef je niet te overtuigen maar ik blijf wel baas over mijn eigen oren.....de meeste hoog rendement luidsprekers vind ik schreeuwerig en slecht in het laag. Is dat een feit? Nee...dat is mijn persoonlijke smaak...klaar.
En....als er geen voordeel zit aan laag rendement dan hebben al die luidsprekerontwerpers, zie als voorbeeld mijn voorgaande lijstje, het fout en ene turbomarco uit Nederland komt ff uitleggen hoe het zit....je zou met jouw technisch inzicht moeten gaan solliciteren als ontwerper bij B&W, of Dali, dan zou je met dat salaris echte luidsprekers kunnen aanschaffen clown1
Sorry gabber, maar ik hecht niet zoveel waarde aan jouw "expertise"...en dat bedoel ik niet eens verkeerd vind het alleen grappig :-)
Goh lange tenen ?
http://atcloudspeakers.co.uk/professional/loudspeakers/scm300asl-pro/
Need to say more ? :wink:
CiteerDrivers: HF 1.25″/34mm, Mid 3″/75mm, LF 2 x 15″/375mm
Amplitude Linearity (±2dB): 50Hz-12kHz
Cut-off Frequencies (-6dB): 25Hz, 20kHz (free standing) 20Hz, 20kHz (soffit mounted)
Horizontal Dispersion: ±80°, Coherent
Vertical Dispersion: ±10°, Coherent
Max. Continuous SPL (1 metre): 121dB
Crossover Frequencies: 380Hz, 3.5kHz
Input Connectors: Male XLR
Input Sensitivity: 2V
Input Impedance: Balanced > 10kΩ
Amplifier Output: Bass 275+275W, Mid 200W, High 100W
Filters: Even Order Critically Damped
Overload Protection: Active FET momentary gain reduction plus thermal tweeter protection
Front Panel Indicators: N/A
Dimensions (HxWxD): 884 x 925 x 460mm (34.8˝ x 36.4˝ x 18.7˝)
Weight: 140kg / 308lbs
Check die specs ( voor zover dat je het begrijpen kan) ,dat bevestigd mijn hele betoog .
(http://atcloudspeakers.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/ATC-SCM300ASL-Pro.png)
En een plaatje erbij voor het geval dat je de datasheet niet begrijpt :-D
Spaar nog maar even door gabberJe leest blijkbaar alleen dat ene wat je wilt lezen .
Citeerene turbomarco uit Nederland komt ff uitleggen hoe het zit....je zou met jouw technisch inzicht moeten gaan solliciteren als ontwerper bij B&W, of Dali, dan zou je met dat salaris echte luidsprekers kunnen aanschaffen
Nee ik bouw ze liever zelf ,en weet je waarom ?
Omdat het kan 8-)
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 01:52:37
Goh lange tenen ?
http://atcloudspeakers.co.uk/professional/loudspeakers/scm300asl-pro/
Need to say more ? :wink:
Check die specs ( voor zover dat je het begrijpen kan) ,dat bevestigd mijn hele betoog .
Je leest blijkbaar alleen dat ene wat je wilt lezen .
Nee ik bouw ze liever zelf ,en weet je waarom ?
Omdat het kan 8-)
Ach Marco, als je graag gelijk wil hebben geen probleem hoor, ik (en de rest van de wereld) ben compleet overtuigt van je expertise: jij hebt gelijk en ik heb het fout :yes:
Succes met het bouwen van je (binnenkort in de winkel verkrijgbare) luidsprekers byebye
ps ,
Grappig dat je Dali aanhaalt ,ben je bekend met de Megaline ?
http://www.dali-speakers.com/discontinued/megaline/dali-megaline-iii/
(http://www.stereotimes.com/images/CES2005DALI2.jpg)
Met mijn schamele inkomen kon ik ze nog net betalen ,maar er is zoveel leuks te doen met al dat geld .....proest :schater:
Of wat dachten die mannen van Sonore wel niet ,zou je echt beter af zijn met een boekenplank speaker om een realistische weergave te bereiken clown1
http://www.hifi.nl/artikel/6582/Sonore-Line-Array-luidsprekers.html
(http://www.hifi.nl/blog/gfx/79_foto1.jpg)
CiteerSucces met het bouwen van je (binnenkort in de winkel verkrijgbare) luidsprekers
Ho niet in de winkel :no: ,alleen voor een selectieve klantengroep .
Ik heb al mijn creaties al goed kunnen verkopen ,ik ben er maar druk mee .
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 02:07:43
Ik heb al mijn creaties al goed kunnen verkopen ,ik ben er maar druk mee .
Bij jou in het dorp zeker?.......ik houd het toch liever bij mijn ATC's :wink:
ennu....moet jij nog niet naar bed? :-P
Nee ik hoef niet naar bed ,ik ben energiek genoeg .
En jij ?
Mag jij van jouw vrouw geen grote speakers ?
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 02:19:04
Nee ik hoef niet naar bed ,ik ben energiek genoeg .
En jij ?
Mag jij van jouw vrouw geen grote speakers ?
Haha, ik moet nog sparen voor de SCM40, dus misschien toch eerst de vrouw de deur uit dat scheelt wat kosten :wink:
Citaat van: Zep op mei 05, 2016, 02:22:54
Haha, ik moet nog sparen voor de SCM40, dus misschien toch eerst de vrouw de deur uit dat scheelt wat kosten :wink:
Schop dat mens eruit en koop die studio-line van jou geliefde merk :-D
(http://atcloudspeakers.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/ATC-SCM300ASL-Pro.png)
Deze zijn gewoon cool :yes:
Ik citeer mijzelf maar een keer ,en dat speciaal aan jou gericht Zep :wink:
CiteerUitgangspunt is dan wel dat je streeft naar een zo realistische weergave van een live opname ,indien dit niet bij de luisteraar van toepassing is hoef je eigenlijk niet verder te lezen .
Heb je dan echt verder gelezen ?
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 02:25:13
Schop dat mens eruit en koop die studio-line van jou geliefde merk :-D
(http://atcloudspeakers.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/ATC-SCM300ASL-Pro.png)
Deze zijn gewoon cool :yes:
Het blijft concessies doen in het leven, de SCM40 zijn haalbaar inclusief de andere...euuu...vrouwelijke kwaliteiten :wink:
Wil de prijs eigenlijk niet eens weten van de studio-line :zzz:
Maar je snapt toch hopelijk wel dat die studio-line topmodel een veel hoger rendement heeft dan de rest uit het assortiment ?
Ik bedoel een hele zwik aan versterkers + actieve cross-over filters ...en natuurlijk een veel grotere behuizing .
Zoiets hoeft trouwens geen godsvermogen te kosten hoor ,tenminste als je in staat bent om zoiets zelf te bouwen .
Kijk maar eens op Hypex.nl :yes:
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 02:39:39
Maar je snapt toch hopelijk wel dat die studio-line topmodel een veel hoger rendement heeft dan de rest uit het assortiment ?
Yep, alsook de EL150:
(http://atcloudspeakers.co.uk/wp-content/uploads/2012/09/EL150-SLP-speaker.png)
Moet ze eerst nog even gaan beluisteren :wink:
Ooit als ik groter behuisd ben komen deze jongens 8-)
https://youtu.be/y-JfHjn9LC4
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 02:51:18
Ooit als ik groter behuisd ben komen deze jongens 8-)
https://youtu.be/y-JfHjn9LC4
Leuk bij een vrijstaand huisje, wind door je haren en gordels om verplicht :wink:
Maar kunnen mijn "subtiele" oortjes niet tegen, dat soort geweld :-P
Ik ga je het goede (en saaie :zzz:) voorbeeld geven, Marco.....welterusten, ouwe rocker :wink:
Truste kerel byebye
Citaat van: TurboMarco op mei 05, 2016, 01:52:37
Goh lange tenen ?
http://atcloudspeakers.co.uk/professional/loudspeakers/scm300asl-pro/
Need to say more ? :wink:
Check die specs ( voor zover dat je het begrijpen kan) ,dat bevestigd mijn hele betoog .
(http://atcloudspeakers.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/ATC-SCM300ASL-Pro.png)
En een plaatje erbij voor het geval dat je de datasheet niet begrijpt :-D
Spaar nog maar even door gabber
Je leest blijkbaar alleen dat ene wat je wilt lezen .
Nee ik bouw ze liever zelf ,en weet je waarom ?
Omdat het kan 8-)
Niet zo daverende Qms die drivers.http://test.atcloudspeakers.co.uk/wp-content/uploads/2014/01/ATC-Driver-Specs.pdf
http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?http://www.lautsprechershop.de/hifi/inter_ps_tus_en.htm
Hier zou ik ook al tevreden mee zijn hoor: